Annons

Hjälp nu! Fotografering i clubmiljö?

Produkter
(logga in för att koppla)

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Ska ikväll iväg och fota på kåren i Kalmar. Kommer vara en temakväll med väldigt mkt trancemusik tillsammans med mycket ljus (lasrar mm).

Har sen tidigare ingen erfarenhet av att fota liknande och tänkte ge det ett försök. Behöver lite tips, trix och erfarenheter från er som har pysslat med liknande.

Har tillgång till en 10d, 28-70/2.8 samt en 420ex. Lång slutartid tillsammans med blixt på andra ridån kan kanske vara nått?

jag brukar köra på blixt på första ridån, brukar funka alldeles utmärkt. har i stort sett samma utrustning som du, men har precis fått hem en extern blixt, så jag har bara kört med den inbyggda hittills. men resultatet har ju blivit hyfsat ändå.. kolla t ex här där jag använt precis den teknik du säger med lång slutartid och så!

Det ska nog fungera bra med utrustningen du har.
Jag fotade själv ett release-party för ett par veckor sedan i club-miljö.

Jag körde det mesta av fotningen på P-läge, och sänkte slutartiden till ungefär vad jag hade för brännvidd på objektivet just då.

Dvs, 50mm objektiv, slutartid 1/50 och låt bländaren bestämmas av kameran.

Tyvärr så hinner man oftast inte kontrollera bilden så mycket man vill i en sån situation, så med metoden jag använde så får man lite lustigt skärpedjup ibland. Reglen är: Fota _mycket_

Jag kände att jag fick dra ner exponeringen på bilden i efterbehandlingen kontinuerligt för att få den där "mysiga" känslan man får på en klubb..
Så att köra ett par steg minus på exponerings-kompenseringen kan vara en ide..

Utrustning jag använde:
300D
50mm F/1.8
70-200mm F/4
550EX

Blixtsync på andra ridån ser jag inte poängen i, såvida folk inte plockar fram glöd-stavarna i bästa rave-anda.

Hade du haft en 550 istället, så hade du kanske kunnat experimentera med strob-blixt, men det är lite meckigt att få rätt på..

/James

olle_sandstrom skrev:
Det känns bra :) Hur långa slutartider pratar vi om? Bländare? Vad kör du i för läge?

jag brukar köra i TV-läget, med tider runt 0,3-0,5 sekunder, brukar bli bra, eftersom blixten ändå fryser det man vill framhäva i bilden!

jag tror att jag ändrar mig lite här.
var ute häromdagen och fotade igen, då med extern blixt, och körde på helmanuellt läge istället med bländare runt 4 och tider från 0,5 sekunder ner till 1/6, funkade mycket bättre faktiskt!

Antar att det är lite sent nu, men kanske till kommande kvällar..

Det som jag upplever ger bäst bilder är kring 800 asa, 1/10 sec och bländare 4, det med en blixt, gärna reflekterad via taket eller någon vägg. Sedan är det bara till att pröva på, har fått några bra med längre tider, nedbländat och blixt. Ta gärna en titt i mitt arkiv på www.festfoto.tk , kan nämna att jag har viss erfarenhet av den miljön ;)

Men sätt exponeringen manuellt efter ungefärliga bakgrundsljuset och blixtra på för att få med förgrunden, det brukar vara det rätta, i många fall är det just med 1/10, 4, 800 som ger en bra exponering. Var noga med vitbalansen också. Använder du blixt så ha på det, annar brukar det vara glödljus som används i många fall, även om stroboskopen brukar avvika. Sen kommer du troligen vilja ha lite mer vidvinkel, det som jag brukar köra på ute är en sigma 20/1.8

jag har bara använt mitt tamron 28-75 hittills, tycker det funkar helt okej, även om mer vidvinkel kanske skulle vara att föredra.. men det funkar ju ändå.
en annan bra grej med extern blixt är ju att man kan kolla var AF-hjälpbelysningen lyser upp, och sen "skjuta från höften" :)

om du ska fota människor nära en ljus vägg så slå blixten i väggen. om det är mer öppna ytor slå den i taket. om det är högt högt i taket slå den rätt på.

sen 1/60 bländare 4 är väll att rekommdera.

omnibounce ger mjukt ljus men blir lite för tråkigt när man fotar på klubbar.

ANNONS