Annons

Hjälp! Nikon View

Produkter
(logga in för att koppla)

Adam74

Aktiv medlem
Får detta meddelande när jag försöker starta det inbyggda editeringsverktyget från Nikon View 6.2 som kom med min D70:

"The imaging engine could not be initialized. Please check the CMS Profiles in the the Options dialog. If the Options appear to be correct, the problem may be a missing or domage profile, which may require that this application be reinstalled."

Det som stör mig mest är att jag har exakt samma installation även på min bärbara dator och där funkar det finfint.

Är det någon som har nån idé vad det kan vara?

//Adam

Bildskärmsprofilen kanske är trasig. Prova att generera en ny med t ex Adobe Gamma.

Jim:
skapade ny profil med Gamma. Hjälper inte. Fast jag förstår inte riktigt vad jag egentligen gör med det programmet. Jag såg att det under drivers/color i windows finns många olika ICC-profiler. Men hur vet man vilken som laddas in default till datorn. Är det den jag nyss skapade med programmet? Är det där felet ligger, att det egentligen borde laddas in en speciell för Nikon?

Robert:
Tror inte att det handlar om det som finns under din länk. Det går fint att överföra bilder till dator. Det går även bra att starta Nikon View och titta på alla bilder. Problem uppstår när man vill öppna en av bilderna i det inbyggda editeringsprogrammet.

Japp, problemet ligger i Color management. Under inställningar i NIkonView så går det att ställa in vilken profil som ska användas. På min bärbara, där allt funkar, är det NKsRGB.icm (ligger under program/delade filer/nikon/profiles) Men nix, det funkar inte på min stationära. Inte heller med den adobes sRGB.

Börjar bli riktigt jobbigt...och solen skiner därute :)

//adam

Problemet försvann när jag installerade Nikon Capture, nu fungerar båda.

Så kan det gå ibland :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar