Annons

Hjälp! Mitt motljusskydd skuggar bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Mede

Medlem
Hej, fick precis hem mitt EF-S 10-22 och Canons motljuskydd EW-83E.. När jag nu provar nya gluggen för första gången, så får jag en jätte skugga nertill, mitt i bild med motljusskyddet. Men tar jag av detta så försvinner det.
Ska väl inte hända? Det är ju det enda Canon har att erbjuda till detta objektiv? Inte ska det väl vara så långt att det blir skugga pga det?
Sen det konstiga är att skuggan bara uppstår nedtill, inte upptill.. skyddet är tulpanformat med samma längd upptill som nedtill.. Är det fel på gluggen? Om det nu skuggar borde det väl skugga lika mycket upptill?

Någon som har någon erfarenhet av detta? Hjälp!

MVH Mattias

Du använder inte möjligen kamerans inbyggda blixt?
Det kommer inte att fungera av uppenbara fysiska skäl - den sitter för lågt och motljusskyddet skuggar då nederdelen av bilden vid kraftig vidvinkel.

Senast ändrad:
Du använder inte möjligen kamerans inbyggda blixt?
Det kommer inte att fungera av uppenbara fysiska skäl - den sitter för lågt och motljusskyddet skyggar då nederdelen av bilden vid kraftig vidvinkel.

Och lösningar på det kan antingen vara att ta av motljusskyddet när den inbyggda blixten skall användas eller skaffa en extern blixt.

Du skrev inte om du fick problemet då du inte använder blixt...

Om jag inte missminner mig så är EW-83ans 'vingar' olika stora. Om du vrider motljusskyddet ett kvarts varv när sätter dit det så blir du av med skuggan (d.s.v. var noga med att montera dit det enligt den röda markeringen).
Det går att montera fel ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar