Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp min syrra, eos 300V, mörka foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Vill ni vara snälla att hjälpa min syrra som har en Canon EOS 300V. Tror objektivet är 28-105/4-5,6 DC (?).

Bilderna blir för mörka ganska ofta. Även ibland utomhus då hon var på språkresa på Grönland. Varför blir de för mörka? Ska det inte räcka med det objektivet?

Vad ska hon köpa för film? Iso 400 hade hon tror jag, hon trodde inte hon såg nån skillnad.

Snälla tipsa på, vad hon kan göra så det blir bättre!

Vist ska det räcka för det men kanske inte alltid utan blixt (kväll/natt)

Men sedan ställde hon in tid/bländare själv? Använde hon aoutmat lägerna (gröna rutan, blomman, berget mfl)?

Hur mätte hon ljuset spot mätning eller??

Mycket man kan göra fel...

Antar att det grönländska landskapet är likt det som finns på Island och den svenska fjällvärlden. Med kameran på automatik så försöker kameran få ljuset att vara 18% reflexion i medeltal och ställer exponeringen så att den ljusmängden släpps in. Någon direkt skillnad mellan filmernas ISO-tal finns inte i hur kameran mäter ljuset.

Något lättare blir det hjälpa systern din om det finns några exempelbilder att resonera utifrå.

Sannolikt är motiven som är tagna av den karaktären att det behövs dubbelt så mycket ljus in i kameran för att bilderna ska bli bra. Ett tips är att rikta kameran mot handflatan och expeneringskomensera +1 EV mot mätvärdet i handen. Handflatan reflekterar 32% ljus, vilket kiameran då tror är 18% och komenseringen gör det hela rätt. Denna metod bör då ge gyfsat rätt exponerade bilder.

Om det var papperskopior som togs fram från filmen, kan man be labbet göra en ny omgång som är rikligare exponerade om det är ett genomgående fel.

En annan möjlighet är att kameran har fel filmkänslighet inställd.

Expneringslås

Hej John,

Jag har själv en 300V som jag är jättenöjd med förutom på en punkt. I motljus, med både mörka skuggor och ljusa högdagrar i bilden, så missar exponeringsmätningen lite för ofta. Kan det vara i sådana situationer som hon haft problem?

I så fall är lösningen att använda AE-lock. Instruktionsboken berättar hur man gör.

Tack för era svar!!

Hon använde automatlägena, kameran var ganska nyinköpt. Har inte tillgång till bilderna nu tyvärr så jag kan inte lägga upp dom.

Det är nog det att hon missat att mäta ljuset då. Använder man spotmätning för att mäta mot handen?

Kan man fixa ljuset i efterhand på framkallningen alltså?
Tror det var ett genomgående fel på bilderna.

"En annan möjlighet är att kameran har fel filmkänslighet inställd." Är det ISO-värdet man ska ändra på då? Vad ska man ha som standard? Känner kameran av vad det är för ISO på filmen?

Ja, kameran känner automatiskt vilken känslighet filmen har.

Men man kan ställa om denna inställning manuellt. Detta vill man aldrig göra i normala fall, det är bara intressant om man medvetet vill över/underexponera. Man når inställningen via "FUNC."-knappen på baksidan av kameran.

Men jag tror inte att manuell inställning av ISO är tillgänglig i helautomatikläge (är dock inte säker).

Tyvärr har jag inte min 300V här just nu för då skulle Du få en bättre beskrivning...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar