ANNONS
Annons

Hjälp, min mac bara snurrar vid uppstart

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Körde en programuppdatering och efter det vägrar datorn att starta om. Vet inte längre hur många försök jag har gjort men jag kommer inte längre än till den vita bilden med gråa äpplet..

Har provat hålla ner alt för att klicka på hd-högerpil. Får upp HD och ser en pil uppåt men inget mer. Klickar på hd, trycker högerpil på tagentbordet men inget händer. Klickar på uppåtpilen under hd-symbolen och så snyrrar den där gråvita äpplebilden igen.. Gång på gång..

Är det bara att mata i osx-skivan och satsa på återställning då som gäller eller har någon andra tips innan?

Starten på denna dagen hade jag kunnat vara utan: http://www.fotosidan.se/blogs/pussel/15526.htm (och första gången när jag försökte posta detta inlägget så ströps uppkopplingen också så nu har jag skrivit om rubbet igen och kopierat texten. Vart ska denna dag sluta tro..)

testa med att hålla ned "shift" knappen under uppstarten, man startar då utan tillägg det brukar funka...

om du har kvar installations CD/DVD'n så kan man starta på den och köra skivverktyg för att "reparera skivbehörigheter"

MVH Jan

Skall tillägga att om du får igång den med "shift" tricket så gå in i program/verktygsprogram och kör skivverktyget och välj" reparera skiv-behörigheter"

MVH Jan

defiant skrev:

om du har kvar installations CD/DVD'n så kan man starta på den och köra skivverktyg för att "reparera skivbehörigheter"

MVH Jan

Nej!!! Starta inte reparera skivbehörigheter från installations CD/DVD.

Denna rekommendation härhör från version 10.0, 10.1 och kunde då avhjälpa en del problem. Från 10.2 minskade problemen. 10.5.1 ÄR buggigt och i de flesta fallen beror problem på annat än "felaktiga behörigheter".

Det finns heller ingen anledning att reparera behörigheter på regelbunden basis!

Att dessutom starta från system skivan och göra reparationen är inte att rekommendera då den listan med behörigheter som finns där är gammal och känner inte till de förändringar som skett. I värsta fall kan det leda till att filer får felaktiga behörigheter så att delar av OS X slutar att fungera.

Tur att jag kollade in här nu är jag fått fram installationsskivan då:) Shiftknepet funkar inte, så det jag just gjort är att ha startat på skivan genom omstart+C nertryckt. Skivan erbjuder mig ingen väg till skivverktyg på det sättet utan bara en installation av osx. Inget alternativ att återställa befintligt ens.. Borde inte ett sånt finnas?

Nåväl, skulle jag välja befintlig hårddisk att installera om på så har jag bara alternativ-Arkivera och installera (behåll användare och nätverksinställningar) eller Radera och installera att välja på. Båda alternativen skulle väl ge mig en burk där ominstallation av alla programm mm skulle krävas? Eller har jag fel?

Finns andra tips och ideér?

(Jag har iof garanti och gratis support på just den ännu, men kommer inte ens åt serienumret just nu och det vill ju applesupport ha.)

om du vågar chansa på Skivan så när du har lyckats starta datorn så har du i "arkiv/file" menyn ett val om skivverktyg har jag för mig

//J

Verkar som jag måste chansa på skivan. Jag får nämligen inte ens ut den igen:( och när jag åter startar upp får jag text uppraddat på ett sätt som nästan påminner om gamla DOS i win.
.
Feb 19 11:15:51 mDNSResponder-108.6
Vad är det?

Iaf säger den "Bad system call" och "respawing to quickly! throttling" samt "8 more failures without living at least 60 seconds will cause job removal"

Det är verkligen inte min dag idag. Inget vatten och datorn paj.. Ska promenera de km som krävs och se till att få lite vatten till kaffe innan jag försöker något mer med datorn nu iaf.

Dra ur nätsladden
Koka kaffe - drick kaffe - läs tidningen - vattna katten ( = döda 30 minuter )
Sätt i nätsladden
Starta datorn med alt+äpple+P+R nere
Räkna plongar - en - två - TRE - släpp
Voilá

Fungerar inte detta?

Sätt i OS X-skivan
Starta med C nere
Välj skivverktyg - kontrollera volym
Är den felfri - starta om
Rapporterar den fel - reparera volymen ( INTE rättigheterna ) - starta om

Fungerar inte detta?

Starta från DiskWarrior startskiva
Bygg om ( = ersätt ) katalogstrukturen
Starta om

Fungerar inte detta?

Svär en ramsa - formatera om och installera på nytt - Du hade ju backup.

Tack för alla råd:) JAg har nu fått både kaffe och lyckats få ut skivan samt provat äpple+alt+p+r. Plongarna kom, men sen när jag släppte efter tredje så är jag tillbaks där jag började.

Antar att det alltså är dags att gå på skivan igen, men då uppstår frågan hur sjutton jag ska få fram alternativet att välja skivverktyg? Jag ser som sagt bara möjligheten att installera om från den. Borde ha en disk warrior, men konstigt nog finns ingen sån med i packen. Jag kör osx 10.4 och datorn är nog ca 10-11 månader.

Bör kanske försöka få tag i revisor för serienr. brukar väl finnas på kvitton? Eller vart annat än i datorn brukar man kunna hitta dem annars? (Ett sånt skulle ju ge en möjlighet till supporten också om inget annat funkar.)

Hej kompis,
Sitter i ungefär samma sits just nu men med en Powerbook G4.
Skivverktygen hittar finns under "verktyg" i menyn på startskivan (10.4)

En inte alltför vild gissning är att uppdateringen trasslat till Dina behörigheter, men jag tvivlar på att en reparation av dem skulle hjälpa Dig särskilt mycket nu när det tokat sig. En strategi inför framtiden skulle kunna vara att reparera behörigheterna innan Du uppdaterar.

När Du startar från OS X skivan, kommer "den" att tro att Du vill installera OS X. Svara snällt på alla frågor, tills Du kan se meny-raden. I den kan Du välja [ Verktyg ... ]. Där startar Du Skivverktyg och ber att få den trilskande volymen kontrollerad, och vid behov, reparerad.

Det finns möjlighet att starta i Single User Mode, men då måste all felsökning och reparation ske med Unix-kommandon och in i den djungeln vågar jag mig då rakt inte, särskilt inte försöka leda någon annan in i den.

Kompetensen på fotosidan.se brukar överraska positivt - kanske nå'n?

Jag kollar annan källa under tiden. BBS

Att man skulle behöva göra tre plong när man resettar PRAM är bara snack det räcker med en plong. Dessutom så tyder inte detta symptom på att det skulle behövas.

Sedan är det inga problem att reparera skivbehörigheter från installationsskivan. Självklart reparerar man ett leopardsystem från leopardinstallationsskivan och ett tigersystem från tigerskivan och då är det inga problem.

Har du ett system som inte startar på detta sätt så brukar det oftast fungera med att starta i säkert läge dvs med skifttangenten nedtryckt. Observera ett detta kan ta mycket lång tid 5-10 minuter ibaland. Du skrev att du precis har gjort en systemuppgradering, då kan också uppstarten ta betydligt längre tid än vanligt. Jag gissar att du har installrat 10.5.2 uppgraderingen och då vet jag att det tar lite längre tid än vanligt.

Om du får igång maskinen med säkertläge så brukar ett sådant här problem gå att lösa med att kasta alla cache filer. di ligger i Bibliotek/Library mapparna i mappen som heter "caches" kasta allt innehåll i denna mappen, inte mappen caches altså utan det som är i den.

Om nu allt detta inte fungerar så kan du prova att installera systemet igen. när du kommer till det stället i installationen där man väljer vilken skiva man ska installera på klickar du på knappen anpassa och där väljer du att installera nyttsystem och att importera använmdare och inställningar (jag kommer inte ihåg exakt vad det står) och sedan installerar man som vanligt. om du gördetta så kan du pasdsa på att skräddarsy systemet lita mer på nästa sida i installationen. Har finns nämlige ytterligare en anpassa-knapp och där kan man välja att inte installera de språk man inte behöver. Även skrivardrivisar man inte behöver, bara Epson drivisarna tex är 1.6GB.

Skulle inte heller detta fungera så kan man installera systemet på nytt och inte välja att importera inställningarna vid installationen utan man gör det manuellt istället. Det är lite krångligare och kräver att man loggar in som root användare och trixar lite på terminalprompten så det kan vi ta om det blir aktuellt.

Du kan kontakta mig om du behöver hjälp

Melker

Det fick bli en anpassad ominstallation. Tog bort skrivardrivisarna och kör just skiva 1 nu..

Och några möjligheter att hitta in bland verktyg fann jag faktiskt inte trots glasögonbyte, svenska som textval o.s.v. Det enda jag kom till när skivan matades in var installationsguiden.

Tusen tack för alla tips iaf:) Jag hoppas på att snart ha en fräsch dator igen. Vattnet däremot får jag nog vänta ännu längre på..

Svär en ramsa..

"Fel inträffade när programpaket skulle installeras"

*omstart och nytt försök*

Kan det vara anant än bara mjukvarufel tror ni?

Första skivan gick ju färdigt, men sedan skar det sig tydligen. Vet inte vad jag har gjort för ont:(

Det där brukar inträffa ibland. Man brukar kunna lösa det genom att plocka ur de extra RAM-minnes moduler som man har utöver orginalminnena. På något sätt kan det vara de som bråkar under installationen även om det aldrig har varit problem innan. När man installerat så sätter man såklart tillbaka dem igen.

Du hittar verktysmenyn efter du har valt svenska. På skärmen efter så dyker även menyraden högst upp på skärmen upp (du vet arkiv,redigera osv) där finns antingen i Arkivmenyn eller i menyn Verktyg möjlighet att starta skivverktyg och även resetta (svengelska) sitt lösenord om man glömt det.

lottawe skrev:
Svär en ramsa..

"Fel inträffade när programpaket skulle installeras"

*omstart och nytt försök*

Kan det vara anant än bara mjukvarufel tror ni?

Första skivan gick ju färdigt, men sedan skar det sig tydligen. Vet inte vad jag har gjort för ont:(
Exakt det här fick jag i helgen efter att ha formaterat och nyinstallerat 10.4 på PB g4. I slutskedet av "Grundläggande programvaruinstallation". Inträffade 4-5 ggr. Testade att lägga på 10.3 - samma sak! Idag fick jag sen på 10.4 via "Target mode" och en annan dator. Men när jag sen skulle köra på alla systemfixar och säk-uppdateringar gick inte samlingsuppdat 10.4.11 på och nu tuggar hjulet sedan 5 min med skiften nere. Stod säkert 30 min efter första omstarten. Är det minnet tro?

Tja kanske det är ju ganska lätt att prova. Har du en PBG4 aluminium sitter minnena under den lilla luckan som sitter med 4 små skruvar på undersidan. Har du en G4 Titanium sitter minnen under tangentbordet som du får upp med spärrarna mellan esc och F1 och F11 och F12.

M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar