Annons

Hjälp, min D90 blinkar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rydbeerg

Medlem
När jag satte på kameran för några timmar sedan så fungerade den inte som den ska? Bländaren (f-tal) blinkar bara i displayen när jag ska ta kort? Det händer ingenting vilken inställning jag än har, har även testat att ha på auto. Sökarvisningen lyser rött när jag trycer på 'avtryckaren'.

Någon som varit me dom någe liknande eller vet vade jag gjort fel? Har nämlingen nyss köpt en ny systemkamera och är inte så van vid D90in ännu, så de skulle inte försvåna mig om jag tryckt in något konstigt...
 
Kameran har liksom 'låst sig'. Vilket läge jag än vrider ratten till så ändras ingenting. Svårt att förklara...
 
Vad har du för optik på? har du af-d så kanske du måste låsa bländaren annars kan du testa ta bort objektivet och sedan montera det igen :)
 
När jag satte på kameran för några timmar sedan så fungerade den inte som den ska? Bländaren (f-tal) blinkar bara i displayen när jag ska ta kort? Det händer ingenting vilken inställning jag än har, har även testat att ha på auto. Sökarvisningen lyser rött när jag trycer på 'avtryckaren'.

Någon som varit me dom någe liknande eller vet vade jag gjort fel? Har nämlingen nyss köpt en ny systemkamera och är inte så van vid D90in ännu, så de skulle inte försvåna mig om jag tryckt in något konstigt...

Låter som om det är ett kontaktfel mellan kamera och objektiv. Stang av kameran, ta av objektivet, rengör kontakterna i objektivfattningarna både på kamera och objektiv. Hoppas detta räcker, annars vet jag inte.
 
Tack ! Där hade vi problemet, gick att lösa enkelt genom att ta bort och montera dit objektet igen :) Tack !
 
Rätt vanligt problem verkar det som.

Om det inte fungerar med rengöring av kontakterna efter ett tag så glöm inte göra rent den lilla "kulan" i plasten som trycks emot kamerafästet. Den fungerar tydligen som elektrisk jord då fästet på 18-105mm (som jag gissar att det handlar om) är i plast.
 
Ja precis det handlar om 18 - 105mm. Tack så mycket, hade ingen aning om att dne lilla "kulan" fungerade som elektrisk jod.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.