Annons

Hjälp, min bladare har hängt sig

Produkter
(logga in för att koppla)

F. Otografen

Aktiv medlem
Har fått problem med min 500CM.
Den har hängt sig, antagligen har någon varit och pillat på den, för den funkade finfint sist jag hade den.

Magasinen verkar OK.
Objektivet verkar väl OK, men går inte att ta loss.
Huset verkar ha låst sig,,,
Går inte att vrida fram, går inte att exponera.
den rödvita markören på huset har fastnat och visar sig som hälften vit hälften röd.
Spegeln står i uppfällt läge.

Har kollat i instruktionshäftet, men inte hittat något som hjälpt mig, har oxå letat efter gamla trådar här på FS, utan resultat.

Huset är från 1984, och har varit fixat, har inte haft några som helst problem med det tidigare.

Tänkte höra om någon här har några fina knep att ta till, annars blir jag väl tvungen att vänta till Knapman är tebax från semestern.
Fast det hade varit kul att kunna använda den nu under sommaren,,,

När jag gjorde lumpen en gång i tiden fotograferade jag väldigt mycket med bladare och de brukade bete sig på samma sätt som du beskriver. Jag minns inte exakt hur vi gjorde men det finns en liten "skruv" eller hur jag ska beskriva det på själva kamerahuset under objektivet. Vad jag minns fick man ta en liten skruvmejsel och vrida fram denna "skruv så den passade med objektivet på något sätt. Om jag nu inte minns helt fel...

/Joakim

Det kanske är standardfelet på en Hasselbladare du har råkat ut för.

Man åtgärdar det genom att ta bort magasinet, försiktigt öppna ljusridåerna på husets baksida och med en skruvmejsel vrida upp slutaren i objektivet. Tittar man in i huset bakifrån finns det en liten skruv under objektivet.

Kan bara upprepa Per och Joakim, låter som Hasseltrassel. Inget ovanligt, konstigt eller fel, bara lite knöligt.
Vad jag vet kan det uppstå när man använder mellanringar och monterar dem om slutaren på optiken inte är spänd, eller något sådant. Hände ibland på min bladare, och det var ändå en ganska ny CXi. Däremot hände det aldrig med bara optik utan mellanringar, så lite framsteg var det iallafall på de nyare husen.

ANNONS