Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste ta hjälp av denna gigantiska kunskapskälla som finns här på FS.

Jag är på väg att införskaffa mig en ny kamera och har fastnat för Nikon D80.

Det stora bekymmret är nu vilken eller vilka objektiv jag ska köpa till.

Jag kommer till en början att fota ganska mycket fåglar och natur i allmänhet och vill kunna ta fina och skarpa foton.

Jag vill även kunna fotografera mina barn och hunden när de leker i trädgården...

Jag har läst ihjäl mig på alla möjliga och omöjliga objektiv som finns att tillgå.

Ska jag satsa på ett superzoom som täcker hela bandet (18-135 alt 18-200) eller är det att rekommendera att dela upp i t.ex. två objektiv? Som jag sa innan är jag intresserad av skarpa bilder.

Hur skulle ett Nikon VR 70-300 fungera för fågelfoton/barnlek?

Jag kan i dagsläget lägga 6-7000 på objektiv.

Tacksam för vägledning...

Mvh Jakob
 
Rubriken "Hjälp mig" brukar avskräcka folk. Om du är intresserad av skarpa bilder så är ett superzoom inget bra val, för många kompromisser. Välj istället om möjligt Nikons DX 18-70/3.5-4.5G IF-ED och då 70-300/4-5.6 VR.

Tror det ger en väldigt bra kombination av pris/prestanda. 18-70:an kan med fördel köpas i kit med D80.
 
Jag håller med föregående talare om att en uppdelning i två objektiv istället för en superzoom är det bättre alternativet. Detta innebär dock att den ekonomiska situationen ändras, två objektiv är i de flesta fall dyrare än ett.

Jag föreslår liksom Jesper att du köper D80:n tillsammans med 18-70:an, som för övrigt brukar anses som det bästa av Nikons "kitobjektiv". Det lämnar då enligt din budget ca 4-5 tusen över till en telezoom. Eftersom du ämnar plåta fågel är ett objektiv med en längsta brännvidd på 300mm eller mer att rekomendera. I konsumentklassen är nog Nikons 70-300 VR det bästa alternativet. Detta objektiv kostar dock ca 6000kr i Sverige. Är du villig att importera går 70-300:an att få tag i för ca 3500kr (se länk)

http://stores.ebay.com/Hong-Kong-Supplies

/Martin
 
om du ska fota fåglar så räcker inte 300mm

Köp en sigma 400 5.6 apo macro, finns på ebay för ca 3500:-

Sen skull jag köpa nikons 18-70
eller sigmas 18-50 2.8 ex
 
Beror helt på vad du ska använda kameran till.
Till tex längre resor med lättare packning så kan superzoomen vara guld värd då vikten spelar in och man får kompromissa med kvalitén.

En bra start är som det sagts tex. nikons kit, 18-70 nytt eller begagnat. Förslagsvis är att komplettera med nikons 50mm 1,8 (ca 1300:) som ger riktigt skrapa bilder för denna ringa summa. Komplettera med ett tele som de andra redan nämnt.

Mvh Daniel
 
När jag plåtar mina barn använder jag 17-35 & 35-70 till min F5, allt mer sällan 80-200.

Jag tror att Nikons 18-70 är ett ypperligt val.

Tele:
Bra telen är riktigt dyra.
Billigt beg. startalternativ kan vara Nikons 70-210 för 1000 kr. Då märker du om du vill ha mer ljusstyrka(det vill man alltid) och/eller komma än närmare.

80-200/2,8 finns kanonalternativ beg.

Vidvinkel märker du om du saknar efterhand. Men dessa är oftast dyra.
 
Hej igen och Tack!

Måste tacka er alla för de givande svaren. Ni var ju lite svåra med att börja svara, men sedan rann det på av bara farten! :)

En sak är säker, det lutar åt två olika objektiv iaf. Dock har jag ännu inte bestämt mig för vilka...

Hur ställer ni er till fast optik? Är dessa endast att rekommendera vid mer planerade foto-tillfällen. Där "modellerna är uppställda"...
- Hur fungerar dessa vid familjefoto, barn/hund m.m.. inne och ute? Typ: Nikon AF 50/1,4 D

När jag skrev i mitt första inlägg om att jag skulle fota fåglar menade jag fåglar relativt nära... Jag kommer troligen ej att ligga på de stora ängarna och spana i första taget...

Åter tusen tack för att ni tog er tid!

Mvh Jakob
 
Re: Hej igen och Tack!

Jakob Elmerfjord skrev:


Hur ställer ni er till fast optik? Är dessa endast att rekommendera vid mer planerade foto-tillfällen. Där "modellerna är uppställda"...
- Hur fungerar dessa vid familjefoto, barn/hund m.m.. inne och ute? Typ: Nikon AF 50/1,4 D


Fasta objektiv är oftast både skarpare och ljusstarkare än zoom gluggar. Men sen är du ju inte alls lika flexibel med en fast glugg, det är ju en kompromiss. 50mm inomhus är inget att rekommendra tycker jag, för min del är det alldeles för snävt inomhus. Sen har ju 50/1.4 fördelen att det är ljusstarkt vilket också är bra inomhus i dålig belysning när du vill köra utan blixt. 50mm brukar även också passa rätt bra för porträtt.
 
Varför inte börja med ett 18-70 som är ett mycket användbart objektiv. När du sedan har tagit ett antal bilder, kolla vilka brännvidder du använder mest. Överväg då att köpa ett fast på det området.
Ett tips: Känn först behovet, köp sedan.

/Arne
 
Ok... tack

Blir nog att jag införskaffar två zoom-objektiv för att känna mig för... för att sedan utöka...

Tack åter för svaren...

Mvh Jakob
 
Fast optik för att plåta barnen är väredelöst om du, som jag, vill kunna plåta när de rör sig i leken.

Alternativet är att man tar med mer luft och kapar vid framkallningen. Men det alternativet finns inte med dia.
 
Har nu till 95% bestämt mig för att det blir en D80 med normalkit 18-70 samt en Nikon zoom 70-300 VR för fågelfoto m.m.

Tror detta kan vara en bra början som min första seriösa utrustning...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.