Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig :)

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat medlemskap 110525

Guest
Mitt största intresse är fashionfotografering. Jag har pengar och är villig att spendera dom, så länge det är värt det.
Vad jag är ute efter är en utrustning som jag kan använda professionellt med (det är trots allt min dröm, mitt mål.. att kunna leva på det här som jag älskar). Därför vill jag inte köpa budgret- eller nybörjarsaker.

Just nu har jag en 350d, 50/1,4 och min första prioritering är att inhandla ett blixtpaket.
Jag funderar på Elinchrom BX 400 men jag har inte så stor yta att röra mig på just nu. Är det ett problem då?

Längdsmässigt så är mitt rum 3,5 meter, praktiskt nog så är min dörr placerad precis så att jag kan befinna mig utanför och ändå se "frontväggen" så att säga. Det blir lite mer yta till annat i alla fall.
Det är ungefär lika brett.

Min plan är att ha en studio någon gång, därför jag inte vill köpa t.ex. D-lite 2 eller 4.

Duger min kamerautrustning om jag inskaffar ett blixtpaket? Det vill säga, min fråga är, kan jag uppnå resultat som skulle kunna sitta på första sidan av en modetidning.
Självfallet förstår jag att det beror på hur man ljussätter, inställningar och så vidare. Jag menade bara, duger kamerautrustningen eller vad hade ni rekommenderat att jag köpte i stället? 5d med vilket objektiv? Tycker dock om 50/1,4 :) 1ds ligger lite högre än vad jag har råd med :)

Äsch, jag vill ha alla tips och råd som jag kan ha nytta av. Någon gång ska jag kunna livnära mig som fotograf. Det är allt jag kan tänka på :) Allt välkomnas.
 
Jag rekommenderar att du införskaffar en 5D med ett antal fasta objektiv. 350D är en familje kamera i mina ögon, och säkert i flers ögon, så det kan finnas risk att dom inte tar dig seriöst pga din "lilla" kamera :). Men kvalitetsmässigt så skulle jag säga att en 350 räcker till en början (med blixtar förstås). Om du är duktig så kommer du ändå att behöva en kamera som ger bättre kvalitet, t.ex en analog hasselblad eller liknande.

The best of luck! ;)
 
Kolla igenom vilka bakgrunder som förekommer i modetidningar. Vad av detta kan till en rimlig kostnad återskapas i hemmamiljö?

Skillnaden mellan amatörer och proffs är bra ljussättning och en genomtänkt bakgrund. Denna ska antingen vara en del av bilden utan att huvudmotivet drunknar, eller bara rejält oskarp. Till det senare behövs 135/2 och 200-300/2.8. Fast då behöver du ett mycket större rum.

Ska du enbart jobba med 50/1.4 blir bakgrunden otroligt viktig efterssom du arbetar med för vid vinkel och då hjälper inte det korta skärpedjupet. (vid helkroppsbilder)

Annars tycker jag att 350D duger mer än väl. Med dina höga mål kommer dina blivande kritiker kunna skilja på talang och prylbögeri. Ingen blir impad av fet utrustning om bilderna inte duger. Man blir snarare förbannad. Köp bättre objektiv istället. Dessa går dessutom att sälja utan större förlust om du skulle ångra dig och vill pröva andra gluggar.
 
Senast ändrad:
Det känns som om du börjar i fel ände - om du vill livnära dig på att fota borde du börja med att göra upp en affärsplan, tycker jag. När du har dina mål klara för dig blir det nog enklare att avgöra vilken utrustning du behöver. Skillnaden mellan 350D/5D och olika blixtpaket känns mindre relevant i sammanhanget - inget illa menat!
 
analfisk skrev:
Mitt största intresse är fashionfotografering. Jag har pengar och är villig att spendera dom, så länge det är värt det.
Vad jag är ute efter är en utrustning som jag kan använda professionellt med (det är trots allt min dröm, mitt mål.. att kunna leva på det här som jag älskar). Därför vill jag inte köpa budgret- eller nybörjarsaker.

Just nu har jag en 350d, 50/1,4 och min första prioritering är att inhandla ett blixtpaket.
Jag funderar på Elinchrom BX 400 men jag har inte så stor yta att röra mig på just nu. Är det ett problem då?



Längdsmässigt så är mitt rum 3,5 meter, praktiskt nog så är min dörr placerad precis så att jag kan befinna mig utanför och ändå se "frontväggen" så att säga. Det blir lite mer yta till annat i alla fall.
Det är ungefär lika brett.

Min plan är att ha en studio någon gång, därför jag inte vill köpa t.ex. D-lite 2 eller 4.

Duger min kamerautrustning om jag inskaffar ett blixtpaket? Det vill säga, min fråga är, kan jag uppnå resultat som skulle kunna sitta på första sidan av en modetidning.

Självfallet förstår jag att det beror på hur man ljussätter, inställningar och så vidare. Jag menade bara, duger kamerautrustningen eller vad hade ni rekommenderat att jag köpte i stället? 5d med vilket objektiv? Tycker dock om 50/1,4 :) 1ds ligger lite högre än vad jag har råd med :)

Äsch, jag vill ha alla tips och råd som jag kan ha nytta av. Någon gång ska jag kunna livnära mig som fotograf. Det är allt jag kan tänka på :) Allt välkomnas.
Mina svar blir:
Kameran- OK
400BX- OK, kan ställa ner ljusstyrkan såpass att det blir kanoners.
Objektiv- försök hitta begagnat L optik.
I övrigt är det bara att köra järnet. Vill du så går det.
Affärsplan- bara ordet är ju trist. Och du är ju inte där ännu så det kan vänta.
 
Du bör ha ett porträttobjektiv runt 100 mm/ bra ljusvärde.Satsa på en kraftig kamerablixt+ ett par slavblixtar(en dag vill du ta bilder utomhus)och införskaffa ett par studioblixtar och bakgrundspapper billigt.Det finns en uppsjö av bra begagnat material i båda fallen.Beträffande kameran,finns det nog folk här på fs som kan ge bättre svar än jag.Men bra fashionfoto är nog ohjäpligt knutet till mellanformat exvis 6x4,5 eller 6x6 kameror.
 
Hur vida du blir en framgångsrik professionell fotograf bottnar sig lite i vad du har för kamera eller om du lägger 30k istället för 10k på blixtar.

Det är du, din fantasi, ditt bildseende, din innovativa förmåga som ytterst kommer att avgöra om du blir känd, eftertraktad och framgångsrik, eller om du blir som de flesta andra, medioker, alldaglig och copycat.

Ägnar du 90% åt att fota, skapa kontakter, testa nya saker, experimentera och låta din fantastiska hjärna göra sitt, och 10% åt den tekniska utrustningen kommer du komma mycket längre här i världen.
 
Jag tycker kameran duger mer än väl.

I ett sådant litet rum hade jag valt BX100 istället.

Ett bra sätt att bli modefotograf är att börja karriären som assistent.
 
PerFogelberg skrev:
Ett bra sätt att bli modefotograf är att börja karriären som assistent.

precis, bästa tipset - dock är det inte en anledning till att inte skaffa egen utrustning men se efter om det inte finns möjlighet att få arbeta som assistent hos en fotograf
 
Go for it......

Jag har studio på 3*6m och kör med BX400, hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag köpt BX100 blixtarna.

Kör hårt och lycka till, livet är för kort för att inte göra det man brinner för........
 
Jag står i startgroparna för att fixa min egen studio, får tillgång till en lokal om ca 1 månad. Jag skall köpa mig ett BX400 paket, med kring utrustning som stativ, bakgrund, väggfeste, refelektorset, ljusmätare, bakgrunder mm, så är jag nu upp i 19 000 kr. Kamera och objektiv har jag sedan innan.

Jag tycker att du ska göra så här, skaffa dig ett D-lite paket. Jag var på en introduktion med D-lite paketen och blev faktiskt imponerad, de är mycket lätta och smidiga, så du kan ta med dig dem överallt. Du har inte så stort rum så dessa räcker gott och väl. När du fotat ett tag och kanske fått en större lokal så kan du börja byta upp dig. Visst det låter tråkigt jag är likadan, man vill ha det bästa direkt.

Du blir inte proffsfotograf för att du köper dyra prylar, du blir proffs genom fota mycket och ofta. Beställ blixtarna i dag och börja fota. Jag ville ha dyrare blixtar, så jag väntade tills jag hade sparat ihop pengar till paketet, vilket tog ett tag. Under denna tid hade jag kunnat ta en massa schyssta bilder med ett mindre och billigare paket. Det är bättre att komma igång och börja fota än att vänta.
 
Tycker du har fått en del konstiga tips (även om vissa var bra).
Din kamera duger gott till att plåta i studio. (Men kanske mindre bra om du ska plåta i ösregn några timmar. Vilket alla prylnissar gör).
Längre objektiv behöver du troligtvis inte heller om du ska plåta inomhus. (Ditt objektiv "motsvarar" ett kort tele på din kamera jämfört med en fullformat/film-kamera).

Studioljus kan du köpa begagnat ganska billigt.
Möjligtvis kan du behöva ett objektiv med mer vidvinkel. Tamron 28-75/2.8 är prisvärt och skarpt eller Tamron 17-50/2.8.
Litet skärpedjup är mindre viktigt i studion med kontroll över bakgrunden.


PS! Skaffa inte för många pixlar eller för skarpa objektiv. Vem vill se alla pormaskar på modellen? Dessutom så är det ju inne nu att "neata" huden dvs släta ut huden till plastlook. Vad har man då för användning av upplösning? :-O
 
marooned skrev:
. Denna ska antingen vara en del av bilden utan att huvudmotivet drunknar, eller bara rejält oskarp. Till det senare behövs 135/2 och 200-300/2.8. Fast då behöver du ett mycket större rum.

Ja eller går man närmare för samma utsnitt och suddiga bakgrund med sitt 50mm objektiv.
 
matnyttige skrev:
PS! Skaffa inte för många pixlar eller för skarpa objektiv. Vem vill se alla pormaskar på modellen? Dessutom så är det ju inne nu att "neata" huden dvs släta ut huden till plastlook. Vad har man då för användning av upplösning? :-O

*asg*

//Liza
 
pallep skrev:
Ja eller går man närmare för samma utsnitt och suddiga bakgrund med sitt 50mm objektiv.

Inte alls. Man får en mycket snävare vinkel med 200mm än med 50mm. Därmed kommer mindre av bakgrunden synas i bild och den kommer upplevas som mer oskarp, samtidigt som motivet lyfts fram ännu mer.
 
Eveningstar skrev:
Hur vida du blir en framgångsrik professionell fotograf bottnar sig lite i vad du har för kamera eller om du lägger 30k istället för 10k på blixtar.

Det är du, din fantasi, ditt bildseende, din innovativa förmåga som ytterst kommer att avgöra om du blir känd, eftertraktad och framgångsrik, eller om du blir som de flesta andra, medioker, alldaglig och copycat.

Ägnar du 90% åt att fota, skapa kontakter, testa nya saker, experimentera och låta din fantastiska hjärna göra sitt, och 10% åt den tekniska utrustningen kommer du komma mycket längre här i världen.

En sanning med modifikation skulle jag vilja säga. När det gäller modeplåtningar får du inte samma resultat för 10.000 som för 100.000 kr - hur duktig du än är.
 
När Johan skriver, "risk att dom inte tar dig seriöst pga din "lilla" kamera", så påstår jag att det är rent strunt.

En kund tittar på bilder du har gjort och skiter fullständigt i verktyget. Däremot bör man veta hur stora förstoringar man kan göra om kunden efterfrågar stora förstoringar.

Kameran kommer inte fram förrän det är dags att fotografera. Protesterar kunden då får man väl hyra verktygen som kunden kräver.

Nu får gärna ngn proffissionell fotograf rätta mig om jag har fel.

Självklart har Freddie rätt i att det är skillnader. Men det är också en 10-faktor som inte är relevant i frågan. Frågan är ju vilken investering som ger bäst erfarenhet i utbyte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.