Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

EldMel

Medlem
Ni fantastiska erfarna fotografer, jag ber nu er om hjälp.

Det är så här att jag ska fotografera ett bröllop till sommaren. Jag är en halvtaskig amatörfotograf som vill få ut det allra bästa av tiden. Jag har dock inte de bästa förutsättningarna med mina objektiv, de är så billiga som objektiv kan bli (så att säga).

Nåväl, hur ska jag prissätta? Jag kommer att vara med under vigslen och säkert få tid med paret innan och efter för att hitta fina platser att fota vid.

Hur ska jag göra för att resultaten ska bli allra bäst? Det vore ju kul med många olika tips. Jag har en eos 40D med ett CANON EF 75-300mm f/4-5.6 lll USM som jag använder mest, förmodligen kommer jag att ha det då. Det är svårt att fota vid starkt solljus och få exponering i ansikten jämna. Finns det ett bra filter som jag kan införskaffa mig?

Lite andra allmäna tips ni har att ge, som man bör tänka på vid människorfotografering? Om jag tar helkroppsbilder, vad är bäst att ha för bländare då? Kom med tips, vore guld värt! Detta är svåra grejer för amatören som vill bli bra en dag.

Att införskaffa ett nytt bra objektiv har jag ingen möjlighet till eftersom jag råkar ha ett till dyrt intresse som kostar på sig myycket pengar (hästar). Jag är en fattig student =)

//Melina

Efter snabb skumläsning; snabbt förslag vad gäller ansiktena i starkt solljus; använd en reflexskärm för att lätta upp skuggorna, antingen som du köper, finns mycket små och smidiga (brukar vara vita på ena sidan och guldiga på andra), eller en frigolitskiva från bygghandeln (motsv)

Lycka till!
/Natan

Hej hej,

Vill du verkligen ta ansvaret för bröllopsfotografering (parets kanske viktiaste dag i livet) om du är en halvtaskig amatörfotograf (som du skriver själv, inget jag vet :)), samt har sisådär bra utrustning? Utöver detta ta betalt för det. Om du tar betalt så förväntas du levera ett bra resultat.

I kyrkan är det förmodligen dåligt ljus, brukar vara riktigt svårt att hålla nere iso:n även vid bländare 2.8. Men alla kyrkor är olika, och det kan ju vara så att solen skiner in. 75-300 kan fungera bra för porträttfoton i kyrkan, även om jag tror att du kommer behöva gå upp rejält i iso för att kunna hålla en slutartid på runt 1/100 (eller vad du nu behöver för att slippa skapningsoskärpa). Använd stativ.
Utöver detta skulle jag använt en bränndvid på runt 20-50, för helkrops, situtaion, miljöbilder.

Utomhus är det ju lite lättare. Normala omständigheter här, förutom att det blir väldigt mycket vitt och svart (förmodligen, genom parets klädsel). Håll koll på vitbalans (skjut raw) samt exponeringen (histogramet). Tänk på att direkt solljus blir väldigt hårt och platt och det faller direkt på.

Nu är inte jag någon mästerfotograf själv, men jag har fotat i kyrka ett par gånger som just halvtaskig amatörfotograf. Det är inte lätt..
Här är ett exempel, då med en olympuskamera, du kan förvänta dig lite mindre brus vid samma iso:
http://stew.gotdns.org/Liams Dop/slides/P2091116.jpg
iso 400, 54mm, f 3.5, 1/13s (bara tur att det inte blev rörelseoskärpa)

Jag skulle rekomendera att du åker till en kyrka med en kompis, de brukar ha öppet och det är bara att knalla in. Kör en testfotografering, vid samma tidpunkt som den riktiga vigseln.

Mvh

Stefan

I och för sig.
Kollade in din profil nu, du verkar veta vad du håller på med... "halvtaskig amatörfotograf" är du då inte. Skulle nog uppgrader dig till åtminstone "amatörfotograf med talang".

Mvh

Stefan

Ett tips kan vara att låna ett extra hus, man vet aldrig vad som händer. Trist att stå där och inte kunna ta en enda bild. Om du har möjlighet så försök låna ett ljusstarkt fast objektiv för att ha i kyrkan. Jag fotade på ett barndop för några veckor sen och även om ljuset sken in genom fönsterna så var jag tvungen att öppna upp till bländare f/2.2-2.5.

Håller med Stefan om att "halvtaskig amatör" skulle jag nog inte kalla dig....

Usch, nu låter det väldigt svårt detta. Men jag har tur, ceremonin och allt sker inte i en kyrka, de ska vara utomhus i mitten av sommaren.

Att fota i raw och ha extra kamera var bra tips, hade jag förmodligen inte tänkt på. Men ja, jag ska ha era åsikter och tips i åtanke, jag behöver alla tankeställningar jag kan få. Jag vill ju lyckas för att bli bättre, vill kunna fota allt (kanske stort mål, men jag ska inte dö än...;))

Har ni inställningar och så att rekomendera? Alltså bör jag ha ex manuell? Jag har ingen instruktionsbok, så jag kan bara hantera Tv och M på min kamera med förståelse än så länge, och ungefär vad de är lämpade för. Virrig jag känner mig nu, men jag har nog aldrig varit i behov av mer kunskap av inställningar tror jag.

Jag tror att jag ska ta er sista kommentar om mina foton som en komplimang, jag uppskattar det. Jag vet inte hur jag ska placera mig själv, så jag är hellre för negativ.

Mvh Melina (som åter igen är tacksam för tips och åsikter!)

Jag tycker absolut du ska försöka låna ett vidvinkelobjekt eller en fast normal. Dessutom skulle jag råda dig att skaffa någon form av reflexskärm för bilderna utomhus med bara brudparet. Detta för att lätta upp just de starka skuggor som blir om dagsljuset är hårt...
Lycka till!

Det skulle nog lätt vara värt att inskaffa en reflexskärm!
Jag har ett vidvinkelobjektiv (18-55) men det är inte så mycket att skryta om det heller, billigaste laget av sigma.

Finns det ngt spec att tänka på ang reflexskärm?

Jösses detta är ju pinsamt, men är man en fattig student med dyra intressen så är man.

Det skulle nog lätt vara värt att inskaffa en reflexskärm!
Jag har ett vidvinkelobjektiv (18-55) men det är inte så mycket att skryta om det heller, billigaste laget av sigma.

Finns det ngt spec att tänka på ang reflexskärm?

Jösses detta är ju pinsamt, men är man en fattig student med dyra intressen så är man.

Jag läste häromdagen om någon som köpt ett sådant där metalliskt skydd till för att sätta på bilrutan för att förhindra frost, eller stänga ute värme/sol. Hittades billigt för en tia på någon stormarknad.... Det hade med en lätt modifiering blivit en reflexskärm! :) Nackdeles, som jag ser det, är att den är silverfärgad och det blir en ganska kall reflex. Jag föredrarguld/brons eller möjligtvis vitt. Det senare går ju faktiskt att fixa med blankt papper och lite fantasi.. ;-)

Men man kan ju göra bilderna varmare i photoshop, där går allt att fixa till :) Men vad smart, det måste jag verkligen kolla upp! Men hur ska jag placera den om paret står med solen framför sig?

Solen rakt framifrån är ju inte det ultimata så försök med något annat.. Och vad det gäller reflexens placering så prova dig fram till ett resultat du vill ha. Ta gärna hjälp av någon som kan hålla i den.

Ett tips är att lära dig använda A-läget, alltså tidsautomatik.
Du ställer in bländarvärdet och kameran väljer tiden. Du har då lite bättre koll på vilket skärpedjup du får. Större bländre, mindre värde i displayen, ger kortare skärpedjup.
För porträtt är det bra att ha ett objektiv med bländare över 2.8. Helst 1,8 eller 1.4.
/Lars

Edit:
Tidsautomatik heter det ju!
Trött o ska gå o sova nu...

Senast ändrad:
Angående reflexskärm - en stor skiva frigolit eller vit kartong duger hyfsat som fattigmans reflexskärm :)

Annars är ju en extern blixt väl värd pengarna vid såna här tillfällen. Då kan du lätta upp skuggor på ett bra sätt. Jag köpte själv en 430EX för en bröllopsfotografering.

Om du har något som helst utrymme för investeringar som tycker jag att Canons 50/1.8 för en dryg tusenlapp vore ett bra val. Blir finfina porträtt med den. Lagom brännvidd på en kamera som inte har fullformatssensor.

I övrigt kan jag väl mer tipsa om att inte bara fastna i de stela, uppställda bilderna. Var lite lekfull och försök få brudparet med dig. Ta också många detaljbilder. Brudbukett, klänningsdetaljer etc. De är ett fint komplement till porträtten efteråt.

Usch, nu låter det väldigt svårt detta. Men jag har tur, ceremonin och allt sker inte i en kyrka, de ska vara utomhus i mitten av sommaren.

Att fota i raw och ha extra kamera var bra tips, hade jag förmodligen inte tänkt på. Men ja, jag ska ha era åsikter och tips i åtanke, jag behöver alla tankeställningar jag kan få. Jag vill ju lyckas för att bli bättre, vill kunna fota allt (kanske stort mål, men jag ska inte dö än...;))

Har ni inställningar och så att rekomendera? Alltså bör jag ha ex manuell? Jag har ingen instruktionsbok, så jag kan bara hantera Tv och M på min kamera med förståelse än så länge, och ungefär vad de är lämpade för. Virrig jag känner mig nu, men jag har nog aldrig varit i behov av mer kunskap av inställningar tror jag.

Jag tror att jag ska ta er sista kommentar om mina foton som en komplimang, jag uppskattar det. Jag vet inte hur jag ska placera mig själv, så jag är hellre för negativ.

Mvh Melina (som åter igen är tacksam för tips och åsikter!)

Tänk inte så mycket på tekniken, du verkar klara dig bra oavsett :)
M läget är väl manuellt? Kör på A-läget, det fungerar bäst tror jag...

En tanke bara, om det regnar, vilket det ofta gör i sverige, vart ska ni vara då? Det är ju typ 50% chans för regn en normal sommardag, så räkna inte med solsken :p

Som Martin sa, skaffa en 50 1.8, begagnad går den för en spottstyver, och jag kan lova att du kommer älska den även för dina övriga fotograferingar. Riktigt prisvärd glugg! Och det sköna i kråksången, objektiv går att göra affärer på. Köp en 50 1.8 billigt, sälj den dyrt när du är klar med den :)

Men jösses, är det sånt ni sysslar med? Köper billiga objektiv och säljer de dyrt sen? ;) Men det är alltså ett fast objektiv då? Fy vad jobbigt när man är van vid att kunna zooma. Men jag litar på er, jag hoppas jag har möjlighet att införskaffa en sådan då.

De ska vara direkt under himmeln, så att säga, så jag hoppas de fixar tält om det ska vara regn. Annars får jag packa in kameran i plastpåsar. Men jag har beställt sol, så det blir nog det. Jag drog med mig solen upp till Jämtland från Småland efter påsklovet, så det är bara därför vi har fint väder här nu. Så det ordnar sig nu. (Yes, jag är optimisten själv, hehe)

Men ang bländare. Ska man ha så låg för att då få mjuka toner i ansikterna? För vad jag har förstått så är det de man vill ha.

Tack för alla era tips hittills! Jag visste väl att det fanns vänliga själar som vill dela med sig av sina kunskaper

Men jösses, är det sånt ni sysslar med? Köper billiga objektiv och säljer de dyrt sen? ;) Men det är alltså ett fast objektiv då? Fy vad jobbigt när man är van vid att kunna zooma. Men jag litar på er, jag hoppas jag har möjlighet att införskaffa en sådan då.

De ska vara direkt under himmeln, så att säga, så jag hoppas de fixar tält om det ska vara regn. Annars får jag packa in kameran i plastpåsar. Men jag har beställt sol, så det blir nog det. Jag drog med mig solen upp till Jämtland från Småland efter påsklovet, så det är bara därför vi har fint väder här nu. Så det ordnar sig nu. (Yes, jag är optimisten själv, hehe)

Men ang bländare. Ska man ha så låg för att då få mjuka toner i ansikterna? För vad jag har förstått så är det de man vill ha.

Tack för alla era tips hittills! Jag visste väl att det fanns vänliga själar som vill dela med sig av sina kunskaper

Asch! Gud skapade oss med ben, vi kan röra på oss! Därmed har vi inbyggd zoom!
"sysslar med". Nja :p Vill bara hävda att om du köper ett objektiv för en bra peng, så gör du ingen förlust om du säljer det ett par månader, eller något år senare. Dina pengar byter bara form ett tag.

Bländare. Mjuka toner i all ära, men största fördelen är nog att det går att fota med mindre omgivande ljus, samt att skärpedjupet blir kort, man får en fin ren bakgrund... Utomhus har du kanske inte nytta av att du kan fota i mindre ljus, men det korta skärpedjupet är fortfarande åtråvärt.

Du har rätt, givetvis :) Kanske blir en bra fotosession trots allt, jag hoppas det. Ska träna på mina vänner. De behöver kanske inte klä ut sig men.. :)

En fast 50mm optik är en bra investering. Till nästan inga pengar alls får man en optiskt bra och väldigt ljusstark optik. En optik man helt enkelt inte borde vara utan.
Kanon med den stora bländaröppningen att sudda ur bakgrunder lite på porträtten.

Asch! Gud skapade oss med ben, vi kan röra på oss! Därmed har vi inbyggd zoom!
.........
Bländare. Mjuka toner i all ära, men största fördelen är nog att det går att fota med mindre omgivande ljus, samt att skärpedjupet blir kort, man får en fin ren bakgrund...

Just vid bröllop kan det vara svårt att zooma med benen, då man lätt stör cermonin.
......
Älskar själv kort skärpedjup. Dessvärre brukar man stå i vinkel mot bröllopsparet, och då krävs nästan alltid bländare 4 eller mindre för att få skärpa på båda om man använder lite tele.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar