Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

EldMel

Medlem
Ni fantastiska erfarna fotografer, jag ber nu er om hjälp.

Det är så här att jag ska fotografera ett bröllop till sommaren. Jag är en halvtaskig amatörfotograf som vill få ut det allra bästa av tiden. Jag har dock inte de bästa förutsättningarna med mina objektiv, de är så billiga som objektiv kan bli (så att säga).

Nåväl, hur ska jag prissätta? Jag kommer att vara med under vigslen och säkert få tid med paret innan och efter för att hitta fina platser att fota vid.

Hur ska jag göra för att resultaten ska bli allra bäst? Det vore ju kul med många olika tips. Jag har en eos 40D med ett CANON EF 75-300mm f/4-5.6 lll USM som jag använder mest, förmodligen kommer jag att ha det då. Det är svårt att fota vid starkt solljus och få exponering i ansikten jämna. Finns det ett bra filter som jag kan införskaffa mig?

Lite andra allmäna tips ni har att ge, som man bör tänka på vid människorfotografering? Om jag tar helkroppsbilder, vad är bäst att ha för bländare då? Kom med tips, vore guld värt! Detta är svåra grejer för amatören som vill bli bra en dag.

Att införskaffa ett nytt bra objektiv har jag ingen möjlighet till eftersom jag råkar ha ett till dyrt intresse som kostar på sig myycket pengar (hästar). Jag är en fattig student =)

//Melina

Efter snabb skumläsning; snabbt förslag vad gäller ansiktena i starkt solljus; använd en reflexskärm för att lätta upp skuggorna, antingen som du köper, finns mycket små och smidiga (brukar vara vita på ena sidan och guldiga på andra), eller en frigolitskiva från bygghandeln (motsv)

Lycka till!
/Natan

Hej hej,