Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja optik!

Produkter
(logga in för att koppla)

krillekl

Medlem
Jag sålde min F4 med 24-50AF för 5 år sen och har sen dess varit utan systemkamera. Är nu inne på att köpa ett nytt hus (F200 eller D2X) och optik. Jag har kvar följande "gott och blandat" i fotoväskan:

Nikkor 20/2,8 AF
Nikkor 50/1,4 AF
Nikkor 85/1.4 (Ej AF)
Nikkor 80-200/2.8 AF (första mod med skjutzoom)

Förutom de 4 ovan som jag använde mycket med F4:an har jag änven dessa, där 35-135 satt på rätt ofta i o m sitt trevliga omfång:

Nikkor 35-70/3.3-4.5 AF
Nikkor 35-135/3.5-4.4 AF

Vad är lämpligt att behålla och köra vidare med till en ny kamera med 1.5x bränviddsförlängning?
Vad bör jag komplettera med? 12-24/4 DX? 17-55DX?

Tips mottages tacksamt!

krillekl skrev:
Jag sålde min F4 med 24-50AF för 5 år sen och har sen dess varit utan systemkamera. Är nu inne på att köpa ett nytt hus (F200 eller D2X) och optik. Jag har kvar följande "gott och blandat" i fotoväskan:

Nikkor 20/2,8 AF
Nikkor 50/1,4 AF
Nikkor 85/1.4 (Ej AF)
Nikkor 80-200/2.8 AF (första mod med skjutzoom)

Förutom de 4 ovan som jag använde mycket med F4:an har jag änven dessa, där 35-135 satt på rätt ofta i o m sitt trevliga omfång:

Nikkor 35-70/3.3-4.5 AF
Nikkor 35-135/3.5-4.4 AF

Vad är lämpligt att behålla och köra vidare med till en ny kamera med 1.5x bränviddsförlängning?
Vad bör jag komplettera med? 12-24/4 DX? 17-55DX?

Tips mottages tacksamt!
Sälj din 20 mm och de två korta zoomarna. Lägg till en vidvinkelzoom typ 18-35 eller 17-55 så har du en ganska komplett utrustning. Din manuella 85 1,4 passar till D 200:an så den skall du vara rädd om, en riktig raritet.

Jag skulle ha sålt zoomarna och dom fasta 20 och 50mm gluggarna och kompletterat med 12-24/4 och 17-55/2.8, det kostar en slant men då har du en suverän samling gluggar.

Jag skulle sålt 35-zoomarna och behållit resten;-) Dessa har lite för lång kortaste brännvidd för att vara särskilt intressanta som "normalzoomar", och lite för kort längsta för tele.

Vänta med att bestämma nåt tills du har kameran skulle jag säga. Då märker du nog snabbt vad det är som saknas.

Både 17-55 och 12-24 verkar sjukt överprissatta, så dem skulle jag inte ens titta åt faktiskt. Men det beror ju på hur rik man är. Det finns dock en massa andra som kostar bråkdelar av priset nästan samma bildresultat.

Makten skrev:
Både 17-55 och 12-24 verkar sjukt överprissatta, så dem skulle jag inte ens titta åt faktiskt. Men det beror ju på hur rik man är. Det finns dock en massa andra som kostar bråkdelar av priset nästan samma bildresultat.

Det håller jag med om, men jag fick intrycket att trådskaparen önskade sig Nikon orginal.

Tack för alla tips!

Det lutar nog åt Nikon orginal, men givetvis blir det då en hel del pengar eftersom gluggarna är ganska dyra. 35-zommarna är väl som flera svarat säljkandidater, men dom ger knappast några stora pengar. 85:an älskade jag tidigare, men den kan jag knappast använda på samma sätt för portätt längre i o m förlängningen. 50:an kanske kan fungera bättre nu som ett kort ljusstarkt portätt-tele. 80-200 satt på rätt ofta tidigare också. Ljusstarkt och skarpt om än lite långsamt i autofokusen.

Jag måste bestämma mig för hus också... Det är nog lämpligt följa rådet att göra det först och sen se vad som fattas! :)

Normal-zoomarna (tillräckligt vida) som gäller nu för 1.5-1.6x crop kameror är väl

Nikons egna 17-55/2.8
Sigma 18-50/2.8 (eg 19-48mm tydligen)
Sigma 17-70/2.8-4.5
Tamron 17-50/2.8 (april-maj)
Tokina 16-50/2.8 (till hösten)

Skaffar du en av dom kan du nog sälja 20/2.8:an iaf samt 35-mm-zoomarna (men som du skrev får du nog inte så mkt för dom).

Erik Schalin skrev:
En del påstår att skjutzoomarna pumpar in damm i huset och lägger sig på sensorn.

De flesta zoom'ar är ju som cykelpumpar och pumpar in (och ut) luft i objektivet och kanske även huset.
Oavsett om de är skjutzoom eller vridzoom.
Värst är väl de som ändrar storlek på objektivet.
Att smutsa ner sensorn är illa, men den kan man ju enkelt göra rent. Värre är det då inne i objektivet. Tur att den smutsen inet ligger i fokus.
/Erik

Då låter det som att flera överdriver faran.

Kanske kan man behålla sitt gamla 80-200 vid en digital övergång. Men det klart en rengörning kanske man skall kosta på det efter 10... nä 15... nähä 20 år var det visst.

För mig spelar det ingen roll eftersom jag bara drar fram nästa ruta.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto