Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig välja monpod! Canon 40D+70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Jag vill väl antagligen det omöjliga dvs hitta ett litet i hopfällt format som blir tillräckligt långt (typ 170-180) i utfällt. Det ska vara någotlunda lätt och ändå palla med en Canon 40D med ett 70-200 4L. Att sedan hitta ett billigt också gör väl det hela till en omöjlig ekvation.

Exakt vad jag vill fota med det påverkar väl också men det är inget speciellt men natur, barn eller konserer är väl ämnen jag kan tänka mig då man kan behöva det. Att man lär behöva någon typ av huvud som är lättmanövrerad förstår jag. Jag har tittat på lite olika modeller som typ pistolgrepp eller andra mindre med skruv, men vet inte vad jag ska välja även där.

Jag tycker det är svårt att få en överblick och inte heller hittat någon test på nätet som varit bra. Nu vänder jag mig till er här på fotosidan, vad tycker ni?

MVH
Jacob Boman

Min erfarenhet är att man inte behöver ställa extremt höga krav på en monopod. Själv har jag till en liknande utrustning (40D med 100-400) en billig historia från Kaffebrus.

detta borde kanske passa.
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=372704
Men räkna inte med att kunna släpa med det på konserter eller ha det till att plåta barn med, på konsreter är det mest i vägen och när det gäller barn bör du kunna anpassa dig till vad dom gör, då är en enbenare mest ivägen där också.
Däremot till fotograferingstillfällen där man står på samma ställe och plåtar saker som hela tiden sker på samma nivå, tex biltävling, fotboll, hockey osv. är enbenaren suverän.
Lycka till med plåtandet.

Nu vet ju inte jag vad du räknar som billigt men när jag tittar på ett av deras (Kaffebrus) för typ 400 kr så står det max vikt till 3 kg. Det lär väl inte räcka? Hur mycket ska man bry sig om deras "maxvikt"? Är det mest ett argument för att sälja en dyrare modell än vad man hade tänkt sig?

Jacob

Men räkna inte med att kunna släpa med det på konserter eller ha det till att plåta barn med, på konsreter är det mest i vägen och när det gäller barn bör du kunna anpassa dig till vad dom gör, då är en enbenare mest ivägen där också....

När det gäller barn har du säkert rätt men just koserter eller teater eller liknande så hamnar man oftast en bit bak och blixten når inte fram. Då är ett enbensstativ helt avgörande. Men samtidigt vill jag få ner den i fotoväskan sen och inte släpa på det bredvid fotoryggsäcken (Kata 3N1-30). Upp till 44 cm skulle fungera i hopfällt tillstånd

Jacob

Jag började med ett Velbon RUP-40 till samma utrustning som du har.
Köpte därefter ett Manfrotto 680B med tilthuvud 234RC och snabbplatta, som jag saknade på mitt Velbon.
Velbon är oerhört prisvärt och fungerar bra till din utrustning, även om Manfrotto är stabilare.
(Man får vad man betalar för).

Men din utrustning väger väl inte mer än 3 kilo?

Jag tror det är modellen för 299 kr jag har och den är visserligen inte "rock solid", men funkar utmärkt. Fast skulle jag köpa ett nytt i dag skulle jag satsa på en modell som blir ännu kortare i hopfällt läge. Att hitta nåt som blir så kort som 44 cm tror jag dock är svårt, iaf om du vill ha normal "ståhöjd".

(Om du kör med tilthuvud kan du räkna med att stativet bör vara högst 20 cm kortare än din kroppslängd. Kör du med kulled får du några cm till.)

Ärligt talat vet jag inte vad grejerna väger så du kanske har rätt, Det går kanske inte att hitta ett så kort stativ, nej...

Tack för synpunkterna av er alla.

Jacob

Jag började med ett Velbon RUP-40 till samma utrustning som du har.
Köpte därefter ett Manfrotto 680B med tilthuvud 234RC och snabbplatta, som jag saknade på mitt Velbon.
Velbon är oerhört prisvärt och fungerar bra till din utrustning, även om Manfrotto är stabilare.
(Man får vad man betalar för).

Uppenbarligen är jag längre än dig för Manfrottot blir bara 154 cm långt och det räcker inte...men tack för att du tog dig tid att svara.

Jacob

När du räknar ut hur högt stativet måste vara, tänk på att sökaren hamnar lägre när du fotar i höjdformat.

Ett enbenstativ använder man ju dels för att det blir stabilare än utan stativ, men ibland också för att det är bekvämt om man behöver hålla en tung kamera skutberedd en längre tid. Om man måste kröka rygg blir det inte så bekvämt längre.

Olle

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto