Annons

Hjälp mig välja Canon-objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hjälp!

Jag behöver hjälp. Det är så att jag är påväg och ska köpa mig en canon Eos 350d utan objektiv. Det jag behöver eran hjälp med är att välja ett bra objektiv för ca 2000:- Om det nu finns några bra i den prisklassen. Det jag fotograferar är när jag är och fiskar samt när jag träffar familjen. Finns det någon som kan hjälpa mig med att ge förslag på vilket/vilka objektiv jag ska kolla på? Är tacksam för all hjälp som jag kan få.

Tack på förhand. MvH Tobbe

Och det kan vara någe förmig? Detta är som grekiskan för mig! Hehe. Men jag litar på er och ska kolla upp den. Tack för hjälpen. Men finns det mera tänkbara alternativ?

Här på Fotosidan finns ett par annonser, i alla fall fanns de igår, på ett Canon EF 28-135 där du har en hyfsad bra zoom och en normal vidvinkel. Den har bildstabilisator ifall du är lite darrig på handen och ska vara oerhört skarp.

Detta objektiv har jag sett in action i helgen och det verkar vara ett mycket bra objektiv.

Dock kostar det då ca 3200 kr begagnat, men då har du ett otroligt bra objektiv med stora möjligheter.

Lycka till i fotandet :)

Fast 28 mm på en 350d är knappast att betrakta som vidvinkel. Den gluggen börjar ju på normalbrännvidd och slutar på ett rätt rejält tele.

Mjaa 28mm är lite brett! På 350D blir det 44,8mm(28*1,6)

Men samtidigt så kanske det inte är ett ont måste med vidvinkel för dessa jobb! Vad vet jag det vet bara Torbjörn!

Men för 2000sek så finns det alternativ specielt om man är villig att titta på den begagnade marknaden! men 28-105mm är ju en vanlig rekomendation då den är relativt så alround!
Detta tar emot för mig att säga ... men om man nu absolut måste ha vidare vinkel så kan man i nödfall ta till EFS 18-55 och bara använda de absolut nedersta regionerna!! ANledningen till att det tar emot är att jag varit i diskussion om detta objektivet! Men men!

EFS18-55 + 28-105 USM bör man kunna hitta på för 2000!

Vh Thomas

Jag skulle köpt kameran utan objektiv, köpt ett begagnat EF-S 18-55mm för några hundralappar, och sparat järnet tills du kan köpa en begagnad 17-40mm f/4 för ca 5000kr. Denna kan du sedan ha kvar många år även om du byter kamera. Du bör förr eller senare komplettera med en 50mm f/1,8 för ljusstyrkans skull, men den fungerar knappast som enda objektiv.

Läs artiklarna under "Artiklar" i menyraden överst på sidan om du inte förstår vad beteckningarna står för.

/Pontus

Jag köpte ett begagnat Canon EF 24-85/3.5-4.5 USM att ha som allroundobjektiv på min EOS 350D. Det är ett riktigt bra objektiv (för att vara en zoom), och omfånget har passat mig bra hittills. Det borde gå att hitta ett sådant för cirka 2000 kr (jag betalade lite mindre än det för mitt exemplar).

Ojojoj. Jag tackar så mycket för alla svar på den här tråden. Nu har jag fått mycket att kolla och tänka på. Vidvinkeln har inte så jätte stor betydelse för mig i detta sammanhang, men det var som en vän till mig sa. Det är nästan bättre att ha det än att inte ha det. jag vet inte riktigt hur det ska tolkas förutom "skaffa det". Jag tackar så mycket igen för all hjälp och har ni något mer som behövs sägas så lyssnar jag med båda öronen, och har ni några komentarer så hör jag gärna dom också. Ni kanske har lite synpunkter på kameran m.m. jag lyssnar på allt.

mvh: Tobbe

Ja, jag diggar fasta objektiv.
Ett fast 50 f/1,8 ær ett råbra køp før di pengan!

Om det skall vara zoom så hade jag kikat efter ett 24-85 USM!!

MVH Niclas,

Jag skulle också rekommendera Canons 50/1.8 till att börja med, kostar kring 1000-lappen och är enda objektivet i prisklassen 1000kr-3000kr som även många erfarna fotografer har i sin väska.

När man sen märker att man även vill kunna fota med lite "bredare synfält", kan man börja fundera på en fast vidvinkel, exempelvis Canon EF 20/2,8 USM för ca 5000kr nytt. Eller en vidvinkelzoom, exempelvis Canon EF 17-40/4L för ca 8000kr nytt.

Vill du däremot nödvändigtvis ha en zoom och samtidigt komma billigt undan och du nöjer dig med lite sämre bildkvalitét, rekommenderar jag kitoptiken. Sigmas 28-200 eller 28-300 zoom-objektiv funkar också bra. De är smidiga och ganska billiga.

Senast ändrad:
Tokina 19-35/3,5-4,5 kallas också Plastc-Fantasic på Amerikanska forum. Har fått mycket bra kritik och jag kan bara instämma i det, det exemplar jag hade var inte långt efter i optisk prestanda Canons EF-17-40/f4L (som jag också ägde).

Fantastisk objektiv för pengarna, tror inte du hittar något som är bättre i den prisklassen.
Kostar 2095:- på Cyber.

350D med EF-s 18-55. Lyckades ta en bunt bra bilder med detta objektiv på min 300D. Säljs i paket.

Komplettera gärna med en en extern blixt för 2000:-, som t ex Sigma EF-500 DG Super II. Finns det sedan pengar över är ett mycket trevligt objektiv Canon EF 50/1,8, en löjligt lätt plastbit, men mycket kompetent vid porträttfoto.

Låt sedan ditt fotointresse leda dig till nästa steg.

Eftersom det verkar som du enbart skall ha kameran för familjärt bruk är det onödigt att köpa kameran utan optik. Du får ett bra 18-55 zoomobjektiv tillsammans med kameran för ett bättre pris än om du köper det var för sig.

mvh
Bengt

Re: Hjälp!

TorbjörnOlsson skrev:
Jag behöver hjälp. Det är så att jag är påväg och ska köpa mig en canon Eos 350d utan objektiv. Det jag behöver eran hjälp med är att välja ett bra objektiv för ca 2000:- Om det nu finns några bra i den prisklassen. Det jag fotograferar är när jag är och fiskar samt när jag träffar familjen. Finns det någon som kan hjälpa mig med att ge förslag på vilket/vilka objektiv jag ska kolla på? Är tacksam för all hjälp som jag kan få.

Tack på förhand. MvH Tobbe

Ja, hör du, Tobias!

Eftersom 350D har brännviddsfaktor på 1,6 (dvs du måste "gångra" brännvidden, t ex 50mm på t ex objektivet 50/1,4 eller 1,8 för att få den brännvidd som kommer bilden till del, det blir alltså 80 mm - en ganska kort telelins) så får du ett bra normalviddsobjektiv av Canon EF 35/2,0 (dvs brännvidden 35mm och största bländare 2,0 - rätt ljusstarkt). Det blir om jag inte minns fel 50 mm. Det är ett mkt skarpt och bra objektiv. Här har du diskussionen kring den!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=50079

Den har mtf-betyg till 3,9 enligt photozone tror jag - ett bra betyg.

Det kostar ca 2 500 - 3 000 kr.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar