Annons

Hjälp mig stoppa en bedragare på Tradera, Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)
Att tradera inte reagerar kan ju bero på att de tjänar pengar på varje försäljning som görs. Personligen anser jag tradera som medskyldiga vid så här uppenbara försök till bedrägeri. Så jag har rapporterat annonsen som vad den är, ett bedrägeriförsök.

Vilka pengar skulle Tradera tjäna här menar du? Om killen är en slipad bedragare som blåser folk på tusentals kronor, tror du att han snällt betalar fakturan till Tradera? Knappast! Tradera är nog snarare den största förloraren i såna här fall - på lång sikt - eftersom lusten att göra affärer där minskar i takt med att bedrägerierna ökar.
 
En lång, ilsken och något förvirrad text....
Tja, att var och en har rätt till en åsikt heter det ju, men då och då förundras man ändå över hur otur en del har i sina egenhändigt ihopknåpade resonemang. Att "xboxlive" har incitamet att sitta i ett hörn och tjura kan synas logiskt, men att Andreas förfasas så över förekomsten av engagerade, hedervärda och uppmärksamma medborgare förefaller märkligt.
Ett mer uppenbart bedrägeriförsök (julklapp?!) är svårt att föreställa sig. - Nej, hatten av för en rekorderlig insats vid tangentbordet, och god jaktlycka önskas vidare på dessa internets skuggfigurer.
 
Alltid lika spännande med sakliga kommentarer. Varför skulle vi vara intresserade av dina läsvanor?

Vadå "Vi" tala för dig själv. Jag tycker att det var en kommentar som satt där den skulle!
Varför?
Jag tänkte exakt samma sak, men slapp skriva det!
Men att läsa ett surt undantryckande citat! Det är väl spännande ;)
 
Alltid lika spännande med sakliga kommentarer. Varför skulle vi vara intresserade av dina läsvanor?
Att personer benämner sig själv i tredje person förekommer ju då och då, men att beskriva sig själv och sina åsikter i "vi"-form kan måhända synas något märkligt, tillika en smula splittrat.
 
Vadå "Vi" tala för dig själv. Jag tycker att det var en kommentar som satt där den skulle!
Varför?
Jag tänkte exakt samma sak, men slapp skriva det!
Men att läsa ett surt undantryckande citat! Det är väl spännande ;)

Vad menar du? Skulle det bli mer försvarbart med osakliga påhopp bara för att du backar upp den som skriver dem? Uppriktigt sagt så får du tänka vad du vill. Men om du ska skriva i tråden så är det bra om du fokuserar på saklighet och sådant som kan föra diskussionen framåt. Jag sympatiserade inte alls med Andreas S Erikssons inlägg, men ska det bemötas så ska det vara sakligt och inga korta utskällningar utan sakligt innehåll.
 
Att personer benämner sig själv i tredje person förekommer ju då och då, men att beskriva sig själv och sina åsikter i "vi"-form kan måhända synas något märkligt, tillika en smula splittrat.

Det är väl ännu mer märkligt att du är så intresserad av Digitalbrus läsvanor ur ett relativt perspektiv. Är du lika intresserad av vad han åt igår och var den smakupplevelsen hamnar på en skala? Den där hamburgaren kanske var det jävligaste han ätit på länge? Eller godaste?
 
Tänk vad man med några få inlägg kan få en tråd att helt spåra ur.

Hoppas det är ett sakligt inlägg :)
 
Internet är tyvärr arenan för mängder av bedragare och lurandrejare. Jag arbetar dagligen med bl.a. Internetbedrägerier och har mött mängder av lurade människor. En gemensam nämnare är att många helt enkelt är för godtrogna (att tro gott om sina medmänniskor ät iofs en positiv egenskap...). Man vill göra en god affär och går i fällan.
Skickligheten och förslagenheten bland bedragarna varierar mycket. Från slipade och mycket vältaliga (ibland i organiserad form) till de mer plumpa (som i TS fall). De som har ärliga avsikter kan i de flesta fall verifiera sina uppgifter på olka sätt. De som inte har rent mjöl i påsen har ofta ursäkter. Ett generellt råd är att tänka "med magen". Oavsett om det är ett "fynd" eller inte!
Känns det ok? Ringer någon varningsklocka? Hur kan jag kontrollera att uppgiterna stämmer? Ställ gärna detaljfrågor kring varan/varorna.
Den känsligaste delen för en bedragare att lösa är oftast själva pengatransfereringen. Man vill självfallet genomföra den utan att röja sin identitet. Observera att det egentligen inte finns någon 100-procentigt säker tjänst för betalning och/eller identifiering av en vara över distans ( det s.k. Internetgirot har varit föremål för falsarier). Har du väl skickat/överfört pengar så är det i stort sett omöjligt att få dom tillbaka.

Blir du utsatt. Anmäl!! Både till sajten och polisen

Hur nojig ska man vara då? Det görs ju tusentals schyssta affärer varje dag. Svar: det är upp till dig. Men, som nämts tidigare; var noggrann och, låter det FÖR bra...ja du vet......

Tyvärr är det ofrånkomligt att även en del med ärliga avsikter blir ifrågasatta men det är nog helt enkelt något vi får leva med. De flesta har nog förståelse, ingen vill ju bli lurad.
 
Det var fanimig den roligaste tråden jag läst! Blir så uppmuntrad att det faktiskt finns folk som man kan peka på och säga - här citerar jag Fritiof Nilsson Piraten - "sådan är jag dock icke".

Jo jag vet - "vi" är inte intresserade av min åsikt. Den var ju inget vidare underbyggd. Bara en känsla.

PS. Stackars bedragare som blev stoppad. Det var hemskt.

PPS. På tal om "vi" - det är vad min hustru brukar säga när hon tycker jag ska gräva trädgårdslandet - "vi" borde gräva nu när våren kommit.

PPPS. Ännu mera på tal om "vi" - det kanske ska tolkas som att byn Vi i Gävle inte är intresserad?
Hmmmm..... tål att fundera lite på.

Med vinlig hälsning
Thomas
 
Det är väl lite av charmen med forum....lite käbbel som väcker känslor och friskar upp....:). Till en viss gräns iaf....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.