Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig, Pentax eller Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

BSS

Medlem
Har samma fråga i Pentax-avdelningen men ingen har velat ta ställning eller så var jag lite otydlig. Utan att ha något specifikt behov så undrar jag vilket av rubrikens två objektiv som kan anses vara "bättre". Pentax DA 50-200 F4-5.6 ED v/s Tamron LD 70-300mm F/4,0-5,6 Di Macro. Båda är rätt gamla men jag har att välja på två olika paket där dessa kommer med till ett mycket förmånligt pris. Kameran blir Pentax K-x med 18-55 mm. Tamronpaketet är 30 euro dyrare. Om någon har erfarenhet att bedöma så var snäll och gör det men skriv inte att jag borde ta Pentax 50-300 mm i stället för det är inte det som det handlar om.

Jag tänkte nog först mest på Tamronpaketet men de fotografer jag pratat med menar att det långa teleobjektivet sist och slutligen sällan blir använt, speciellt inte om det är ljussvagt.

Pentax-objektivet var ju en aning dyrare tidigare men vad jag nu läst i olika tester så inte är det ju någon höjdare precis men det tycks inte Tamron-objektivet vara heller över 200 mm, fuskmacron från detta behöver jag knappast. Jag har tänkt som så, kanske Pentaxen har lite övertag när det gäller den optiska kvaliteten och den skillnad i brännvidd som finns kanske kan kvitteras med samma kvalitet genom enkel förstoring och beskärning i datorn. Digital zoom liksom. Rätt ?

Jag har Samsungs motsvarighet till 50-200, som vad jag förstått är exakt samma optik som Pentax (en äldre version dock, köpt för 3 år sen).

Jag tycker det är kanonbra och har tagit många fina bilder med det. Nu har jag ju inte testat något annat långt tele så jag kan inte uttala mig om skillnaden mot Tamron.

Länkar till en bild tagen på närgränsen (0,95 m om jag minns rätt).

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1019048&target=_blank

Det kan mycket väl vara samma optik eftersom det Pentax-objektiv som det handlar om funnits i flera år, det finns en nyare version med beteckning WR som är allväderstätad numera. Detta nyare objektiv är i och för sig inte mycket dyrare är det gamla men nu får jag med den gamla versionen för en summa motsvarande ca 600 kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar