Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hjälp mig motivera för skatteverket
- Trådstartare lottawe
- Start datum
Joel Marklund
Aktiv medlem
Min 10D jag har skrev jag av på ett år. Den åker ut nu i byte mot 20D (plåtar sport, så behöver snabbare bildtagning och AF). 10D:n räckte i ett år och fyra månader.
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Joel Marklund skrev:
Min 10D jag har skrev jag av på ett år. Den åker ut nu i byte mot 20D (plåtar sport, så behöver snabbare bildtagning och AF). 10D:n räckte i ett år och fyra månader.
Om du plåtar sport och det är ditt yrke så valde du ju fel kamera från början. Därför får du byta så ofta
Ola_H
Aktiv medlem
Om man direktavskriver sin 10D (t ex) och sedan året efter köper en 20D, vad gör man då med den gamla. Rent skattetekniskt finns den inte längre (eftersom den inte är en inventarie). Så man säljer den privat, dvs utanför firmans ekonomi och får in säg 5000:-. I praktiken blir det ett sätt att byta oskattade pengar mot skattade på ett för firmadrivaren väldigt fördelaktigt sätt. "Egentligen" skulle de 5000 gå in i firman och sedemera beskattas. Den nya kameran köps ju dels ex moms och dessutom för, kan man säga, oskattade pengar medan det som kommer in från den gamla liksom är skattat och klart, redo att gå till övriga nöjen.
Så, även om detta är bra för den som driver firman, så är det rätt tveksamt rent ur en skattemässig synvinkel.
Så länge man dock behåller den gamla kameran i firman så uppkommer inge "konstigheter" med att skriva av direkt utom möjligen att man använder firman som täckmantel för nöjet att ha de senaste prylarna eller ohemult mycket prylar.
Så, även om detta är bra för den som driver firman, så är det rätt tveksamt rent ur en skattemässig synvinkel.
Så länge man dock behåller den gamla kameran i firman så uppkommer inge "konstigheter" med att skriva av direkt utom möjligen att man använder firman som täckmantel för nöjet att ha de senaste prylarna eller ohemult mycket prylar.
hasse lundberg
Aktiv medlem
Kameran finns ju fortfarande i firman, om än med bokföringsvärdet 0:-, säljer du den så ska ju pengarna gå till firman som äger kameran.Ola_H skrev:
Om man direktavskriver sin 10D (t ex) och sedan året efter köper en 20D, vad gör man då med den gamla. Rent skattetekniskt finns den inte längre (eftersom den inte är en inventarie). Så man säljer den privat, dvs utanför firmans ekonomi och får in säg 5000:-. I praktiken blir det ett sätt att byta oskattade pengar mot skattade på ett för firmadrivaren väldigt fördelaktigt sätt. "Egentligen" skulle de 5000 gå in i firman och sedemera beskattas. Den nya kameran köps ju dels ex moms och dessutom för, kan man säga, oskattade pengar medan det som kommer in från den gamla liksom är skattat och klart, redo att gå till övriga nöjen.
Man kan ju inte sälja firmans inventarier privat vid sidan om!
Att sälja kameran till sig själv innan är förmodligen svårt om man bedriver enskild firma.
Joel Marklund
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Om du plåtar sport och det är ditt yrke så valde du ju fel kamera från början. Därför får du byta så ofta
Helt rätt. När jag köpte kameran visste jag dock inte att jag skulle plåta sport. Det blir galet ibland...
Ola: I mitt fall handlade det om privat köp och avdrag i deklarationen. Principen gäller dock likadant för företag och som du säger bör man sätta in pengarna för den gamla kameran in i firman.
Ola_H
Aktiv medlem
Joel Marklund skrev:
Ola: I mitt fall handlade det om privat köp och avdrag i deklarationen. Principen gäller dock likadant för företag och som du säger bör man sätta in pengarna för den gamla kameran in i firman.
Ja, inte bara "sätta in" pengarna, utan bokföra dem som inkomst (vilket du kanske menade). Dock, när en pryl inte längre finnsmed som inventarie så blir det ju rätt svårt att kontrollera var den tagit vägen, så min poäng nog att det med direkt avskrivning finns rätt stora möjligheter till "fusk".
För övrigt skrev jag själv av min 10D direkt (har dock fortfarande kvar den och har inte köpt ny), fick motsvarande förfrågan som Lotta, och fick det hela godkänt, så jag agerar inte moralpolis här, bara antyder att det kan finnas visst fog för skattemyndigheterna att föredra att grejorna blir inventarier.
Minita
Aktiv medlem
Re: Förlängd sidotråd
Hej.
Här finns utrymme för att vara lite listig. Om du köper en kamera och objektiv samtidigt, så spränger du förmodligen 5 000.- (ex moms) gränsen och då är allt inventarie. Man ser till helheten.
Köper du däremot huset på en faktura och ett objektiv vid ett annat tillfälle på en ny faktura, så kan du direktavskriva objektivet om du klarar 5 000.- gränsen.
Hur lång tid skall det vara mellan de båda inköpen? Inte prövat ännu men väntar du några veckor, så tror jag att du klarar dig speciellt om du redan har objektiv.
En annan liknelse. Bara för att du handlar en bokhylla i moduler där varje modul inte kostar så mycket så får du inte kostnadsföra hela bokhylla. Man ser till helheten. Men köper du en sektion lite senare för att komplettera befintlig bokhylla, då är den modulen ingen inventarie.
raskolnikov skrev:
Iallafall: Inventarier under 5000:- får direktavskrivas, gäller det var och ett av delarna i min kamerautrustning eller är det kamerautrustningens totala värde som avskrivningen avgörs från. Jag skulle nämnligen behöva pressa upp kostnaderna rejält i mitt företag för att inte behöva ta ut lön och därigenom knäcka CSN:s brytpunkt då jag har jobbat massa nätter på psyk och blivit rik...några tips?
Förstår ni frågan? Kan jag direktavskriva varje enskilt inköp under 5000:-?
Hej.
Här finns utrymme för att vara lite listig. Om du köper en kamera och objektiv samtidigt, så spränger du förmodligen 5 000.- (ex moms) gränsen och då är allt inventarie. Man ser till helheten.
Köper du däremot huset på en faktura och ett objektiv vid ett annat tillfälle på en ny faktura, så kan du direktavskriva objektivet om du klarar 5 000.- gränsen.
Hur lång tid skall det vara mellan de båda inköpen? Inte prövat ännu men väntar du några veckor, så tror jag att du klarar dig speciellt om du redan har objektiv.
En annan liknelse. Bara för att du handlar en bokhylla i moduler där varje modul inte kostar så mycket så får du inte kostnadsföra hela bokhylla. Man ser till helheten. Men köper du en sektion lite senare för att komplettera befintlig bokhylla, då är den modulen ingen inventarie.
raskolnikov
Aktiv medlem
merci beaucoup pour ton respondre!
Happy Horse
Aktiv medlem
Hej Lotta.
Jag åkte på revision förra året (enskild firma som gick med förlust). Jag fick inte igenom mina kamerainköp på direktavskrivning. Jag försökte men det gick inte, det blev 3 års avskrivning istället.
Lycka till!
//
Nina
Jag åkte på revision förra året (enskild firma som gick med förlust). Jag fick inte igenom mina kamerainköp på direktavskrivning. Jag försökte men det gick inte, det blev 3 års avskrivning istället.
Lycka till!
//
Nina
PixelArt
Aktiv medlem
lottae skrev:
Nej, numer driver jag enskild firma. Blir osäker, heter det inte revision då? (Möjligt att jag använt fel term.)
I brevet där de krävde in utdrag ur huvudbok samt kopior på kvitton/fakturor för fem största köpen är rubriken "förfrågan."
Jag har ingen riktig revisor sedan en tid, men hjälp med deklarationen och vissa bokföringsfrågor har jag. Har dock inte kunnat rådgöra speciellt där p.g.a semester. Sköter alltså den flytande bokföringen själv.
Inga ifrågasättanden alls förutom kameraköpen fanns. Firman går med vinst.
Jag åkte oxå på en såndär kontroll en gång. Då krävde man in kvitton eller fakturor på mina 10 största inköp. Jag fick en besämd känsla av att man ville kolla att det fanns en ordnad bokföring, och när det fanns det så var det inget snack, allting gick igenom. Det fanns ett par poster av de där 10 som nog var lite tveksamma iaf, men som enligt min tolkning var föbrukningsinventarier. Lycka till i kampen!