Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig ministudio snälla!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Editiger

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag fick min ministudio för två där sen,cubelight och lampa med 500W,reflexskärm och vit backgrund från www.cyberphoto.se
och monterade o ställde vid fönster där det ser bäst ut.Här får ni se vad jag har o hur det ser ut.
http://img232.imageshack.us/img232/2310/picture027un7.jpg
Problemet är,jag vill att backgrunden ska vara helt vitt på mina bilder jag tar.Alla bilder jag tar så ser det lite konstig utt,här får ni exempel.
http://img78.imageshack.us/img78/2626/miclf2.jpg
Ökar jag ISO blir objekten också konstig(för vit) sänker jag blir den mörkare,reflexskärm hjälper inte så mycket ändå.
Då så,några tips jag kan utnyttja eller ska jag packa in det o skicka tillbaks o beställa nåt annat som kan vara värd,vilken snälla hjälp?
Mvh Ernad och tack för alla svar!
 
Fel vitbalans i kameran/nylonet är inte helt vitt.

Lösning: Fotografera i RAW oc använd pipetten för att göra det gula vitt.
 
Jeppe skrev:
Fel vitbalans i kameran/nylonet är inte helt vitt.

Lösning: Fotografera i RAW oc använd pipetten för att göra det gula vitt.
Tack tack,en fråga hur ändra i canon 400D till RAW,jag kollade i användarhandboken men så såg jag att jag har inte de funktionerna så som på bilderna i boken?Det saknas några till funktioner som finns i boken o jag hittar ej i min kamera?Vad är det nu?
 
Editiger skrev:
Tack tack,en fråga hur ändra i canon 400D till RAW,jag kollade i användarhandboken men så såg jag att jag har inte de funktionerna så som på bilderna i boken?Det saknas några till funktioner som finns i boken o jag hittar ej i min kamera?Vad är det nu?
Du har inte alla funktioner om du har ställt kameran i den "gröna rutan", alltså helautomatik. Prova sätt kameran i läge P eller något annat kreativt läge.
 
Pippeten har du i Camera Raw eller Lightroom. Det finns även i andra raw konverterare. Med hjälp av den kan du ställa in rätt vitbalans och ge bilden den vita som du eftersträvar.
 
Då du kör med fast ljus så kan du ju använda custom vitbalans om du inte vill köra RAW. (antar att funktionen finns på en 400d)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.