Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig med panoramabilder i det analoga mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

Pott

Aktiv medlem
Någon som har bra tips hur man kan bygga upp panoramabilder på papper med flera negativ?
Gjorde ett tappert försök idag men utan större framgång, oftast blev det som på bilden nedan...

Bilagor

• panorama copy.jpg
    panorama copy.jpg
    18.2 KB · Visningar: 167
Att fixa ihop ett par negativ i negramen i förstoringsapparaten med osynlig skarv,även med pjattning är nästan omöjligt.Jag prövade detta i en 6x6 hållare.Nästa försök var att lägga ihop två pappersbilder,och ta en ny macrobild på dessa.Resultatet blev hyggligt.Men numer kör jag med en beg Videlux panorama för småbildsfilm.Helt i metall, helt manuellt, tung- men oj vilka bilder den tar!

Varför inte bara göra två vanliga kopior och sedan klippa i dem. Visst blir det en skarv, men om man lyckas väl med klippningen ska den inte behöva störa så mycket.

Viktigast är förstås att bilderna matchar varandra i ljushet. Förslag på klippmetod:
1. klipp av ena bilden någon millimeter från där du vill ha skarven
2. placera bilderna ovanpå varandra ihopsatta med lite dubbelhäftande tejp
3. klipp genom de båda kopiorna på en gång, tejpen håller förhoppningsvis kopiorna fixerade förhållande till varandra.

Har gjort en panoram som är ungefär 2 meter bred.
Den består av 18 separata (påsikts-) bilder. Innan hopmontering så kopierades varje bild med ett överlapp så att jag kunde justera bilderna i varandra innan jag skar till dom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar