Annons

Hjälp mig med min ide!

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
Hej

Jag behöver lite hjälp av er duktiga fotografer.
Jag skal fotografera en gammal bil framför ett modernt arktiktbygg tillsammans med en modell.
Detta skall göras på kvällen coh för att lyckas skall jag belysa och fokusera på modellen först i en bild, bilen i en annan och sist skall jag fokusera på bygget bakom.

Det skall sedan vara möjligt att lägga samman dessa i photoshop. Jag har läst om tekniken tidigare men glömt bort vad funktionerna heter och hur jag går till väga.

Jag skall alltså inte klippa ut de olika delarna av bilderna och lägga samman i ett lager utan önskar att smälta samman de olika bilderna.

Hoppas ni förstår vad jag menar och har möjlighet att hjälpa mig : )

Mvh
Robert lundell

Jag hade nog lagt de tre delbilderna i en och samma bild, på var sitt lager. De två översta lagren skulle fått "genomskinligt" som bakgrund. Då är det "bara" att sudda de delar av de övre lagren som inte skall synas, varpå bakgrunden framträder.

Jag hade nog lagt de tre delbilderna i en och samma bild, på var sitt lager. De två översta lagren skulle fått "genomskinligt" som bakgrund. Då är det "bara" att sudda de delar av de övre lagren som inte skall synas, varpå bakgrunden framträder.

Jo det är ju det "jobbiga" sättet. Saken e (som jag glömde skriva) att bilen ska belysas med blixtar som skall placeras olika vid de olika bilderna.

Alltså.
1: Först ska jag belysa modellen med två blixter en bild.
2: Sen ska jag ta flera bilder på bilen där jag flyttar de olika blixtarna för att få bra ljus på hela bilen.
3: Sist ska jag fokusera på byggnaden bakom.

Det är steg två där jag får flera exponeringar på samma motiv men med olika ljus. Det är dessa bilder jag behöver "merga" samman. Tror det ska gå med samma teknik som de som tar macrobilder på insekter använder sig av. Då de tar flera exponeringar med olika fokus på insekten och sen sätter samman lagrena i photoshop.

Hur skall bilen och modellen samverka? Hur är det med reflexioner. skuggor med mera som krånglar till multiexponeringen …

Bilen och bygget och kameran kan ju vara stilla och på plats vid alla exponeringar … men för modellen går det inte lika lätt …

I så fall kommer jag bara på ett sätt att göra det, men det är mer än lovligt besvärligt: se till att _det enda_ ljus som förekommer på bilderna är dina blixtar. Då kan du ha hur lång slutartid som helst, och behöver bara flytta blixtarna mellan avfyrningarna. Resultatet blir en bild som du har belyst flera gånger, och du slipper allt krångel med Photoshop.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto