Annons

Hjälp mig med "Lasso"

Produkter
(logga in för att koppla)

olle54

Avslutat medlemskap
Om jag använder "Lassofunktionen" i Photoshop och vill t.ex. rita runt ett huvud så blir det "fel" för mig. Jag börjar rita och sen vill jag ta "omtag" med musen för att kunna fortsätta bekvämare runt huvudet. Då blir det en markering som går in i huvudet. Oftast en form av trekant där ett diagonalt streck går från startpunkten till där jag slutatde. Om jag sen vill fortsätta så försvinner det första jag gjorde. Om jag däremot ritar i ett svep runt huvudet blir det inte så, men det är sällan jag kan göra så. Hur gör man för att bitvis rita runt ett föremål och hur undviker man dessa "diagonala" streck jag inte vill ha? Är som ni förstår nybörjare på detta. Har kikat på diverse "skolor" men inte hittat något om detta.

Det finns 3 st Lasson, frihand är det vanligaste om du vill rita - just på fri hand.

Om du vill utöka markeringen, säg att du ritat en ring runt ett huvud och behöver utöka markeringen, håll ner Shift och börja dra lite inifrån din markering med Lassot.

Vill du däremot minska markeringen, tryck ner Alt/Option och dra på samma sätt som ovan.

Vill du dra helt raka streck med vanlig Lassot, tryck ner Alt/Option och dra!

Magnetlassot, det tredje alternativet är rätt klumpigt och jag använder det aldrig.

Lycka till!

Ytterligare en variant finns att tillgå när man vill utöka/dra ifrån en markering. Det är att använda snabbmask. Klicka på symbolen som bilden visar. Då blir allt som är markerat ljusrött, sedan är det bara att lägga till eller dra bort. Använd lassot (håll ner "alt" för att få gummiband på lassot) och sedan trycker du "alt + backsteg eller cmd/ctrl + backsteg för att lägga till eller dra bort från markeringen. Du kan också måla dit markering med en soft pensel när det behövs. När du är klar trycker du bort snabbmask och då blir allt som är rödfärgat en markering.

Fördelen med detta är att man inte bhöver vara rädd att plötsligt tappa bort markeringe, och att det som är markerat syns tydligt. Ibland kan det vara svårt att se på en flytande markering när det finns mycket hål o dyl.

Bilagor

• Bild 1.jpg
    Bild 1.jpg
    89 KB · Visningar: 153
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto