ANNONS
Annons

Hjälp mig kontrollera prissättningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Mina bilder har olovligen använts i en DVD-produktion. Tänkte skicka ansvarig utgivare ett brev med faktura på uträknat belopp, hjälp mig kontrollera beloppet, har jag räknat rätt eller missat något?
Jag har utgått från BLF´s prislista.

Bilderna som framställts är följande:

1st stillbild i själva filmen.
1st kraftigt manipulerad på DVD-omslag framsida
4st småbilder på DVD-omslag baksida
Framsidan är även tryckt i bioaffisch, så då tillkommer alltså även 1st kraftigt manipulerad bild på affisch.

Tot 7 st bilder

Mitt namn förekommer på DVD- framsida.

Jag har räknat ut följande:

7st olovlig publicering: 10% x 40100 x 7 =28 070:-

2st Manipulering: 20% x 40100 x 2 = 16 040:-

1st bild i film: 825:-

4st på omslag-baksida: 5280 x 4 = 21 120:-

1st på omslag-framsida: 5280:-

1st på poster: 5255:-

Summa sumarum: 76 590 + moms

Verkar uträkningen rimlig, har jag missat något???
Övriga åsikter?

Mvh Andreas

Lycka till!!!

Har du inte räknat lite orealistiskt högt på själva publiceringen? 5280:- låter mycket för dom frimärken som bilderna ändå måste ha varit.... Där får du nog vara beredd att schackra lite med "tjuven"...

Överhuvudtaget kommer dom ju att hoppa ur skorna när dom får fakturan av dig....

BenHur skrev:
Lycka till!!!

Har du inte räknat lite orealistiskt högt på själva publiceringen? 5280:- låter mycket för dom frimärken som bilderna ändå måste ha varit.... Där får du nog vara beredd att schackra lite med "tjuven"...

Överhuvudtaget kommer dom ju att hoppa ur skorna när dom får fakturan av dig....

Jag utgick från BLF´s Bild till kassett/CD upplaga 3000-10000, då är det 5280:- per bild på omslag. Jag har ingen aning om hur rimligt många upplagor en sådan här extremsport-film utges i men så jag tog ett pris strax över mitten. Bättre lägga sig lite för högt än lite för lågt, eller? :)

Visst!!!

Lägg dig högt, så högt som möjligt för att ha förhandlingsutrymme!!!

Har du nån susning om hur dom kommit över dina bilder? Inte för att det spelar nån roll eg. Men dom kommer säkert att försöka hävda god tro.

En f.d. kompis var med och gjorde filmen. Han har på eget bevåg tydligen skickat dit bilderna vid ngt tillfälle och sedan har dom valt att använda sig av dem, dock utan att fråga vare sig han eller mig.

Kanska dom handlat i god tro, fast det spelar väl egentligen ingen större roll ur min synvinkel.

HDFS) (KGS skrev:
Varför händer aldrig sånt mej!?

yippieeeee... nu har det hänt mej!! sitter o slösurfar o hamnar på en musikgrupps hemsida... de har just givit ut sin första skiva... gissa vems bilder de har med på sin hemsida!?!?

Var tvungen att jämföra noga med mina originalbilder, och det är tveklöst mina bilder de har använt... beskurna nästan till oigenkännlighet... bara att räkna!

Sexbilder... nääää... sex bilder samtliga redigerade... mooooaaaahahahaha, vad kostar den där nya Audin?

Hur kom de över bilderna då? Jag mailade dem till dem för 18 månader sen... Då gav jag dem rätt att använda bilderna utan krav på nåt annat än att de nämnde mitt namn i samband med publiceringen. Har de gjort det? Icke!

Sidan e nog hoptotad av en sextonåring som ska få lära sej livets allvar. Här ska formuleras krav!!

Åtminstone borde jag väl kunna få ett exemplar av deras skiva? Borde jag kräva att få den signerad?

Sorry om jag snodde tråden en stund, men jag tyckte inte det var värt att dra igång ännu en diskussion i ämnet ;-)

HDFS) (KGS skrev:
yippieeeee... nu har det hänt mej!! sitter o slösurfar o hamnar på en musikgrupps hemsida... de har just givit ut sin första skiva... gissa vems bilder de har med på sin hemsida!?!?

Var tvungen att jämföra noga med mina originalbilder, och det är tveklöst mina bilder de har använt... beskurna nästan till oigenkännlighet... bara att räkna!

Sexbilder... nääää... sex bilder samtliga redigerade... mooooaaaahahahaha, vad kostar den där nya Audin?

Hur kom de över bilderna då? Jag mailade dem till dem för 18 månader sen... Då gav jag dem rätt att använda bilderna utan krav på nåt annat än att de nämnde mitt namn i samband med publiceringen. Har de gjort det? Icke!

Sidan e nog hoptotad av en sextonåring som ska få lära sej livets allvar. Här ska formuleras krav!!

Åtminstone borde jag väl kunna få ett exemplar av deras skiva? Borde jag kräva att få den signerad?

Sorry om jag snodde tråden en stund, men jag tyckte inte det var värt att dra igång ännu en diskussion i ämnet ;-)

Hehe.. grattis eller, osis.. eller ja, du förstår vad jag menar :)

Nä, det fanns ingen anledning att kräva nåt klirr tycker jag, rätt harmlöst o de hade ju faktiskt lov även om de missat några detaljer... jag e bara glad att jag också råkat ut för en "bildstöld". Du förstår med vilken auktoritet jag kan gå in i såna diskussioner i fortsättningen... för varje gång kommer bandet att bli större o större o bilderna bättre o bättre... *s*

(http://www.latinkick.se/index.htm)
köp skivan vetja! det svänger! Bilderna från e-tuna e "mina"...

HDFS) (KGS skrev:
Nä, det fanns ingen anledning att kräva nåt klirr tycker jag, rätt harmlöst o de hade ju faktiskt lov även om de missat några detaljer... jag e bara glad att jag också råkat ut för en "bildstöld". Du förstår med vilken auktoritet jag kan gå in i såna diskussioner i fortsättningen... för varje gång kommer bandet att bli större o större o bilderna bättre o bättre... *s*

haha jo.. det är bara att jobba på :)

(http://www.latinkick.se/index.htm)
köp skivan vetja! det svänger! Bilderna från e-tuna e "mina"...

Jag kikade såklart, men inte riktigt min musiksmak ;)

HDFS) (KGS skrev:
jag e bara glad att jag också råkat ut för en "bildstöld".

Ledsen om jag gör dig besviken KG men de hade ju endast glömt att sätta dit ditt namn. Det är ju inte allt för ovanligt.
Du får nog jobba på lite till för att råka ut för en RIKTIG, grym o taskig, bildSTÖLD. :)

äsch då, vänta bara till jag drar den här storyn för fjärde gången, då är den smaskigare än nånsin!

Angående musiken så är det inte vad jag lyssnar på oftast heller, men när jag hörde o såg dem spela så var det sån härlig spelglädje o sväng så man kunde inte annat än digga...

Ska bli riktigt kul att höra deras debutalbum!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar