Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp mig köpa bilxtar:)

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus.M

Medlem
hejsan,
har ätnligen fått en liten loka o de e dags att börja sätta igång med studiofotograferandet på allvar.
med andra ord behövs blixtar osv. vet inte riktigt vad ja ska köpa.
de ja är ute efter är tillräkligt starka blixtar för att kunna fotografera helkropsbilder.
ska ja köpa ett blixtpaket eller ska ja plocka ihopa prylarna själv
vad rekomenderar ni?
budgeten ligger runt 5lökar

Vad är en liten lokal? 3x5 meter?

Det viktigaste är hur lite effekt man kan få ut. Oftast skaffar man sig blixtar med massor av effekt och upptäcker senare att man måste montera ND filter på kamera och blixtar för att de inte gick att ställa ner tillräckligt.

Köp ett paket med stativ och allt så kommer du igång snabbt och får chansen att labba, det behövs :)

Lämplig effekt?
Max 150-250 WS och gärna ställbart nedåt över 5 steg.

Märke på prylarna?
Kaffe eller The? Det avgör du själv, alla gillar inte tryckknappar för effekten och vissa måste ha display som visar inställningarna.

Själv kör jag med en 200WS ställd på lägsta effekt (12,5 WS) genom ett vitt paraply när jag skjuter halvkropp och det är ändå för mycket ibland.

I ena kittet är ett parably utbytt mod softbox samt kraftigare stativ och radiosändare, bra då slipper du snubbla på synkkabeln till blixten.

110W tycker jag är i minsta laget om du vill ta helfigursbilder, till porträtt är dom nog ypperliga.

I tidningen "Kamera & Bild" #8 2006 finns ett test av 6 budgetblixtar som kan vara värt att läsa.

2 st 110 w/s blixtar i paraply brukar duga även för helkropp 2-3 meter från modell, bländare 7-8 ca, ISO 100.

Jag har kört med interfits blixtar ett par år och tycker dom funkar bra. Om dom är bättre än kaffebrus vågar jag inte svara på, men troligen inte, jag tror inte det är så stor skillnad på budget grejerna oavsett märke. Kolla mer på vad det finns för tillbehör och vad som passar.
Om du köper interfit stellar så har dom Bowens S bajonett. Det är bra för då passar mycket av kaffebrus billiga grejer utan adapter emellan. Det mesta av kaffebrus egna grejer har också S bajonett. Du kan kolla lite priser här också, http://www.speedgraphic.co.uk/

Dom brukar leverera snabbt (på ett par dar) och har rätt bra priser också eftersom dom är inom EU så slipper du tull och andra extrapålägg.
(priset på sidan + frakt blir den faktiska kosten)

Har ett par Interfit Stellar sedan ett par år och har råkat ut för en del kvalitetsbrister. Skulle jag göra om mitt val i samma prisklass idag känns det som att ett kit med QH från Kaffebrus vore väl så intressant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar