Annons

hjälp mig i kameredjungeln!

Produkter
(logga in för att koppla)

callekula

Aktiv medlem
hejsan!

har fått upp intresset för det här med fotografering!

och nu behöver jag en bra instegskamera som jag kan köra med ett tag..

mina behov:

* snabb ( ska fota snowboard/skate )

* bra bilder oavsett ljusförhållande

* storleken spelar ingen roll ( hellre stor än liten)

* manuell zoom/ fokus är ett måste

...

har kikat på dessa kameror:

canon: 300d, 350d, 10d

olympus: e-300, e-1

panasonic: fz20

sony: f-828

minolta: a-200

jag vet att det är ganska olika kameror osv..

tycker att olympus e-300 verkar helschysst, på technikdirekt.de kostar den 8700 med 14-45, 40-150.

Minoltan och panasonicen är väl lite enklara kameror..

därför vill jag höra era åsikter!

/calle
 
350D är den snabbaste av nämnda kameror, både vad gäller AF och serietagning.
 
callekula skrev:

* snabb ( ska fota snowboard/skate )

* bra bilder oavsett ljusförhållande

* storleken spelar ingen roll ( hellre stor än liten)

* manuell zoom/ fokus är ett måste

/calle

Hejsan!
Jag kan bara skriva om de kameror jag känner till. Jag har en E-300 och känner flera E-300/E-1 ägare:

* snabb
E-1 har en större minnesbuffert om du tar RAW-filer. E-300 klarar max 4 .ORF på raken, men ytterligare ett antal om du väljer .JPG med lägre upplösning. Ett snabbt minneskort, typ SanDisk Extreme III bör man satsa på i så fall.
Du säger snowboard -> E-1 är miljötätad med dito linser, se bla tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=38714

* bra bilder oavsett ljusförhållande
E-1 har en extern VitLjusBalans sensor som ger bra färger på .jpg. E-300 saknar en sådan.
E-1 har aningen större dynamik, och ger bättre bilder än E-300 vid ISO800 och ISO1600. E-1 med efterbehandling med t.ex. NoiseNinja eller NeatImage ger användbara bilder vid höga ISO-tal.
Både E-1 och E-300 har utsnittsmätare (eng. Spotmeter) för ljusmätning.

* storleken
Ergonomin på E-1 är välkänd och i toppklass. De som fotat med den vet vad alla talar om. E-300 är riktigt bra byggd, men saknar ett inmatningshjul, varför man behöver använda menyer mer än i E-1.
Jag kan inte säga att jag saknar några funktioner på E-300, som är riktigt välutrustad.

* manuell zoom/ fokus är ett måste
Förmodligen det starkaste skälet att välja E-1/E-300 är tillgången på anpassasde objektiv. Du behöver ett fåtal objektiv, men de är alla gjorda för FourThirds systemet. TeleCentric design är ett buzzword, som betyder att vidvinkelobjektiven har förstklassig kantskärpa även på full bländar-öppning, samt är distorsionsfria. Autofokusen är mycket bra och träffsäker på både E-1 och E-300, med kanske ett plus för E-300 som är snabbare även i skum belysning. AF är en av de saker som imponerat mest med E-300 faktiskt. Du har flera fokuseringsalternativ att ställa in.

*** Inbyggd automatisk sensor-rengöring ***
Alla Olympus DSLR har detta: E-1 och E-300
(De gamla E-10 och E-20 behövde inte detta då de hade fast optik.)

P.S: Även Panasonic är intressanta. Dels genom att de har tillgång till förstklassig optik (Leica), Optisk BildStabilisering, samt att de nästa år kommer med ett eget DSLR med FourThirds-objektiv. Panasonic sägs ha nya sensorer på gång som skall ge höga pixeltal med bra dynamik.
http://neasia.nikkeibp.com/neasia/001091
http://www.videsignline.com/product...HYJR5EWQSNDBCCKH0CJUMEKJVN?articleID=57704028
 
Senast ändrad:
Den fotografering du beskriver är ju sport/action. Då skulle jag nog leta efter en modell som har snabbare serietagning än de du nämner. 350D är ju i detta sammanhang långsam och likvärdig med D70 de första antalet bilder men sackar nog efter senare i serien eftersom filerna är större (8MP resp. 6MP). Varför inte ha lite tålamod och spara till en något dyrare 20D med 5 bilder/s i stället för 3 som med 350D. Det är en väsentlig skillnad i ditt fall. Kommer du att vistas i kontrastrika miljöer så är ju kameror med de mindre sensorerna en nackdel.

Fundera på en DSLR med den snabbaste serietagning som du har råd med!
 
lambo skrev:
350D är ju i detta sammanhang långsam och likvärdig med D70 de första antalet bilder men sackar nog efter senare i serien eftersom filerna är större (8MP resp. 6MP).
Pratar vi om jpg så är bufferten på 350D 14 bilder, något större buffert än D70 m.a.o.
Men använder man snabbt kort så kan man i princip plåta tills kortet är fullt med 3 bps hela tiden med båda kamerorna.
 
Nikon D50 kanske? I princip samma kamera som d70 men den kan inte fjärrstyra blixtar.

Annars är det väldigt jämt mellan Nikon D70(s) och Canon 350D.
Vill du spendera lite mer pengar är Canon 20D en väldigt kompetent kamera men också en tyngre och större kamera.

Frågan är nog mer vilka objektiv du gillar mest. Objektiven till Nikon eller Canons objektiv eftersom det inte bara är en kamera du köper utan ett helt system (jämnför med PC vs MAC).

Hur som helst ska du köpa en systemkamera om eftersom du vill hya den under en längre tid samt att du ska focusera manuellt.
Systemkameror är dyra i inköp men blir billiga i längden då man bara behöver uppgradera kamerahuset när man tycker att man blivit ifrånsprungen av tekniken.
 
Bruset, denna eviga källa till oftast försummbar pseudodiskussion vad gäller DSLR, är inte större hos D70 inom sitt ISO-område. Dessutom minskas upplösningen alltid i samband med brusredusering. Med ISO 800 och neråt är brusnivåerna försummbara i praktiken. 8MP på en ngt mindre sensor kan inte normalt ha mindre brus än 6MP på en större dito. Däremot kan man efter sensorn reducera bruset men tappar som sagt lite upplösning samtidigt men det är nog inte något som våra ögon upptäcker.
D70 har stor inställningsflexibilitet och bästa blixtsynktiden av de först nämnda. Jag skulle dock låta seriebildshastigheten avgöra om plånboken tål detta.
 
Med 8Mp får man mindre synligt brus (än med 6Mp) vid samma utskriftsstorlek om brusnivåerna är de samma, här är bruset t.o.m. lägre med 8Mp kameran, så skillnaden är ganska stor om man använder höga ISO-tal, vilket man säkert gärna gör om man plåtar action.
 
Om vi bortser från skillnaden mellan olika fabrikat så måste en mindre pixel förstärkas mera än en större och då skapas mera brus från en sensor med små pixlar. Detta märks tydligt hos kompaktkameror som sällan har ISO-tal över 400 p.g.a att bruset blir ohanterligt i dessa småsensorer. Om allt annat är lika så kan principiellt inte en 8MP-sensor vara mindre brusig än en 6MP-sensor ens om de är lika stora. Brusreduceringen är en annan sak och den behöver ju vara olika kraftig beroende på sensorn och hur mycket upplösning man är beredd att tappa.

Det här är akademiskt och har fjärmat sig från ursprungsfrågan. Alla DSLR har bra "brusprestanda" särskilt om man jämför med digitalkompakterna eller film.
 
okej!

tack så mycket för alla svar!

vet inte om jag ska lägga ner så pass mkt nu på första kameran..

men hur snabb är e-300/e-1?
 
lambo skrev:
Om allt annat är lika..//
Sensorerna har inte mycket likheter överhuvudtaget, det ena är en CCD och det andra är en CMOS, det är dessutom av olika generationer.

Att 350D ger mindre brus än D70 kan du se i verenda test av nämnda kameror.
 
Ja Kim, det må så vara men då går vi in på hur mycket de olika tillverkarna "drar på" sin brusreducering. I dessa tester anges ju sällan eller aldrig skärpeförlusten som blir följden. Det finns en massa tester som jämför brus från olika kameramärken men där de flesta har samma sensorer från t.ex Sony. Överhuvudtaget så är väldigt många digitalkameratester amatörmässigt hopkokade. Ofta utses någon på en tidningredaktion att bli "testare" och resultatet blir ett subjektivt tyckande mera än elektroniskt mätbara resultat. CMOS största fördel gentemot CCD anges ofta vara framställningskostnaden snarare än prestanda.
 
E-300 tar 2,5 bilder/s upptill 4 bilder. E-1 är lite bättre och tar 3 bilder/s upp till 12 bilder. Båda kamerorna blockerar därefter slutaren tills nerskrivningen till minneskortet är klar. Andra märken fortsätter serietagningen så fort det finns ledigt utrymme i bufferten och det innebär oftast bara att hastigheten går ner något. D70 tuffar på tills minneskortet är fullt och det gäller nog även Canons motsvarigheter.
 
lambo skrev:
Ofta utses någon på en tidningredaktion att bli "testare" och resultatet blir ett subjektivt tyckande mera än elektroniskt mätbara resultat.
Jag pratar om mätbara resultat:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page19.asp

lambo skrev:
CMOS största fördel gentemot CCD anges ofta vara framställningskostnaden snarare än prestanda.
Att CMOS har fördelar framför CCD:en, visar om inte annnat det faktum att även nikon gått över till CMOS i sitt exklusivaste kamerahus (D2X).
 
Hej!

Jag skulle råda dig till att tänka lite framåt. Det händer mycket på utvecklingssidan av DSLRer just nu och du kanske ska se lite till vad det är för objektiv du behöver. Dessa är oftast den dyrare investeringen om du ska ha ett antal riktigt kompetenta objektiv för långa avstån, vidvinkel m.m. Så tänk framåt vad du tror på för SYSTEM.... Själv valde jag Pentax då den är bakåtkompatibel med alla tidigare objektiv som tillverkats till Pentax SLR. Så mitt råd blir. Satsa på ett system du tror att du kommer att trivas med i framtiden....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.