Annons

Hjälp mig göra rätt val!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan alla fotoentusiaster!

Jag är en blivande proffsfotograf :) eller kanske inte, nåja, hur som helst så skulle jag vilja ha lite hjälp.

Det är så att jag aldrig ägt en systemkamera har bara tagit några få bilder vid något enstaka tillfälle med lånad kamera, jag gillar känslan med systemkameran och har tröttnat på de kompakta kamerorna och de bilder som de ger.

Jag har haft både analog och digital kompaktkamera
men har (nu när digitalkameran sjunger på sista versen) "bestämt" mig för att köpa en digital systemkamera. men vilken djungel... :)

Jag har fastnat lite för Pentax K10D med sitt väderskydd, bildstabilisatorn samt goda testresultat.
Tyvärr så har jag insett att det är mer än en djungel vad gäller objektiv för mig som är så novis i ämnet.

Anledningen till väderskydd är att det alltid alltid småregnar eller värre när jag vill ta kort ute :) vet inte varför men så är det. :)

Kan ni som kan allt detta komma med bra förslag till mig som skall köpa en första systemkamera, vad skall jag egentligen sätta i första tankarna då denna kamera kostar en hel del.

finns det bättre alternativ? kom jättegärna med förslag men snälla sätt inte "bättre begagnatmarknad" som den största anledningen till ett byte av märke. :)

jag kommer troligen använda kameran mycket inomhus också på t.ex familjefester/kalas hemma på hunden i lite dunklare ljus. jag vill samtidigt känna mig säker när jag drar ut på skogspromenader i dugg/regn. på semestrar utomlands både i varmt och kallt.. :)

Oj vad mycket text det blev, hoppas ni kan hjälpa mig lite eller ställa motfrågor så jag kan precisera mer mina önskelmål.

Mvh Roland
 
jag äger iofs en k100d själv men jag har använt en k10d en del och det är en mkt kompetent kamera, och jag hade helt klart köpt den själv om jag skulle köpa en kamera idag. Pentax har också en del nya objektiv på gång, så jag tror att k10d är ett mkt bra val.
 
Till att börja med så är det inte nödvändigtvis så att bilderna blir bättre med en systemkamera.
Det som betyder mest är fotografens kunnande/seende. Det finns idag väldigt många kompakta kameror som i en duktig fotografs händer ger otroligt bra bilder.

Vilket märke du väljer på kameran spelar ingen avgörande roll, Pentax, Nikon, Canon etc. Trivs du bra med Pentaxen så köp, ger dig massor för pengarna skrev t.ex. Kamera och Bild i nr 12/06. Du bör kika på utbud av objektiv, kompabilitet etc. vilket är viktigare om du inte senare tänker byta "märke". Ska du som du skriver fota mycket inomhus kanske ljusstarka objektiv också är att föredra före dyrare kamerahus. Den inbyggda blixten är som alla inbyggda blixtar rätt svag.

Lycka till i valet/Peter
 
Hej igen och tack för svaren. :)

Jag som inte vet så mycket om bjektiv men har under några dagar läst in mig vagt på ämnet. och har fortfarande inte så stor koll men har fastnat för några av pentax objektiv. dock blir notan tämligen hög då.
Klarar en digital systemkamera utan allvädersskydd tex duggregn/regn (inte hällregn) :)
jag kan tänka mig att det går bra med en analog men en digital har ju såpass mycket fin-elektronik i sig. Det var väl största anledningen till mitt allvädersskyddsval.

Eller borde jag som förstagångsägare köpa en billigare vanligare kamera för att testa systemkamera först?

SJälvklart ligger det mycket i fotografens händer hur bilderna blir. Jag har tagit många (i mina ögon) oerhört läckra bilder, men vad jag saknar mest är att kunna zooma in något bättre.
Jag är ju nöjd med bilderna från min nikon coolpix 3200 men det gäller bara närbilder, jag tror jag kan få en annorlunda bild och uppfattning med en systemkamera men det kanske bara är inbillning :) men sånt som autofokus bildstabilisator snabb slutartid och högre zoom och skärpa får mig att tro att det är "lättare" att ta bilden och få den lite bättre än med kompakta. Har jag fel?

Jag gillar tanken att kunna ta närbilder på lite längre håll. tex att på ett gruppfoto kunna få med alla samtidigt vill jag kunna göra typ ett porträttfoto på samma ställe samma tid typ :) hoppas ni förstår :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.