Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig! Frågor angående objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

triss5

Medlem
Hej alla kunniga!

Vilket bra forum!

Jag är en relativt nystartad amatörfotograf och jag har ett par frågor. Jag har en analog Canon A-1 med tre objektiv. Nu funderar jag på att köpa till ett par roliga filter, polarisationsfilter mm.

*1 Hur vet jag storleken på filtret, på ett av mina objektiv står det 50 mm. Ska jag då leta efter ett filter som passar på 50 mm? Hur vet jag vilken? Nybörjarfrågor, JAG VET!

*2 Jag undrar också t ex vad man ska veta när man letar nya objektiv? Vad menas med:
28-200 f3,8/5,6
eller
135mm 1:28
eller
Canon FD lins 50 mm 1:1,4 SCC

*3 Till min kamera passar alla FD objektiv, men hur fungerar det med nya objektiv? T ex till digitala Canon kameror?

Jag har surfat runt en hel del och läst fotoskolan på denna sida. Men dessa frågor är bland dom svåraste att få svar på.

Tack på förhand!

J
 
Hej alla kunniga!

Vilket bra forum!

Jag är en relativt nystartad amatörfotograf och jag har ett par frågor. Jag har en analog Canon A-1 med tre objektiv. Nu funderar jag på att köpa till ett par roliga filter, polarisationsfilter mm.

*1 Hur vet jag storleken på filtret, på ett av mina objektiv står det 50 mm. Ska jag då leta efter ett filter som passar på 50 mm? Hur vet jag vilken? Nybörjarfrågor, JAG VET!

*2 Jag undrar också t ex vad man ska veta när man letar nya objektiv? Vad menas med:
28-200 f3,8/5,6
eller
135mm 1:28
eller
Canon FD lins 50 mm 1:1,4 SCC

*3 Till min kamera passar alla FD objektiv, men hur fungerar det med nya objektiv? T ex till digitala Canon kameror?

Jag har surfat runt en hel del och läst fotoskolan på denna sida. Men dessa frågor är bland dom svåraste att få svar på.

Tack på förhand!

J
 
Medlem sedan nyss och redan hunnit läsa fotoskolan, det var snabbt det! Tror att du gör bäst i att skippa ditt namn "triss triss" och ange ditt rätta namn om du vill ha svar här?
Bara en tanke.

/ Klas
 
Visst kan man få svar även om man heter triss triss! Lite svårare är det när du postat samma fråga på två ställen. Så brukar man inte göra i forum.
Skit samma - här är mitt svar:


1.50mm är förmodligen objektivets brännvidd, men eftersom filtergängan också anges i mm så måste du nog mäta. Mät vilken diameter objektivets filtergänga har. Vanliga filtergängor är 49, 55, 58

2.För objektiv brukar man ange brännvidd (i mm) eller om det är zoom-objektiv (vilket är objektiv med variabel brännvid) anges längsta och kortaste brännvidden. Vidare anges objektivet ljusstyrka, dvs vilken som är största bländaröppningen. Viktigt att veta är också vilken fattning objektivet har, dvs vilken kamera den passar till.

3.Du kan utgå från att nya objektiv inte passar. Canon gjorde om fattningen när de lanserade EOS-kamerorna. Den fattningen kallas EF.
 
Maxell skrev:
Visst kan man få svar även om man heter triss triss! Lite svårare är det när du postat samma fråga på två ställen. Så brukar man inte göra i forum.....

Nja, fast lite fel är det, tycker jag, då forumreglerna sägar såhär:
"Anonyma medlemmar
Om du väljer att använda uppenbart påhittade personuppgifter (namn och förnamn), så kan vi på redaktionen välja att radera denna profil, utan att meddela det. Anledningen är naturligtvis att på fotosidan.se är vi kompisar med varandra och ger varandra konstruktiv kritik. Att använda påhittade namn är bara dåligt i ett sådant sammanhang."

vill inte leka polis, men jag tycker regler ska följas:p
 
Hej och välkommen till forumet!

1. På framsidan av objektivet brukar anges diameter på filter som passar detta objektiv. Leta efter tecknet Ø och se vilka siffror följer det. Brukar mätas i mm.

2. De första siffrorna brukar ange objektivets brännvidd och mäts i mm. När det finns två siffror med ett streck emellan betyder det att objektivet har variabel brännvidd eller sk zoomobjektiv. Siffrorna som följer anger maximal bländare. Ju mindre siffran desto större bländare. Samma sak här gäller två siffror med ett streck emellan. Den första siffran anger maximal bländaröppning i det vidaste läget (= kortaste brännvidd) och den andra i teleläget (= längsta brännvidd)

Alltså i dina exempel blir det:
28-200 (variabel brännvidd) f3,8/5,6 (variabel maximal bländare 3,8 i 28 mm läget resp. 5,6 i 200 mm läget)
eller
135mm (fast brännvidd) 1:28 (det är antagligen tryckfel här, borde vara 2,8, vilket betyder max bländare 2,8)
eller
Canon FD lins 50 mm (fast brännvidd) 1:1,4 (max bländare 1,4)


3. Canons objektiv som har beteckning EF-S passar inte analoga kameror. Alla andra EF objektiv borde inte ha några problem.
 
Jimpawa skrev:
Nja, fast lite fel är det, tycker jag, då forumreglerna sägar såhär:
"Anonyma medlemmar
Om du väljer att använda uppenbart påhittade personuppgifter (namn och förnamn), så kan vi på redaktionen välja att radera denna profil, utan att meddela det. Anledningen är naturligtvis att på fotosidan.se är vi kompisar med varandra och ger varandra konstruktiv kritik. Att använda påhittade namn är bara dåligt i ett sådant sammanhang."

vill inte leka polis, men jag tycker regler ska följas:p
Jag vill inte heller leka polis utan anser det vara upp till redaktionen att avgöra om anonymitet ska få förekomma. Ingen av oss vet huruvida redaktionen har godkänt att personen i fråga ska få vara anonym. Tills annat framkommer så ber jag att själv få avgöra vad och vem jag vill svara.
 
Eftersom du har FD-fattning på din kamera passar endast objektiv med FD-fattning, alltså inte EF/EF-S (som är det Canon tillverkar idag). Kanske finns det en converter, men jag känner inte till detta. Som jag ser det är det ut att leta på begagnatmarknaden för dig, vilken kan vara nog så kul.

Magnus
 
Inga EF eller EF-s passar på en Canon A-1. Det måste stå FD på dem.

EF/EF-s passar enbart på EOS-kameror.

// Kjelle

Edit: Ok, jag var inte snabb nog...
 
Lite nybörjarfrågor hinner du nog få svar på innan du blir avstängd, men jag rekommenderar att du registrerar dig med ditt rätta namn, precis som alla andra.

För övrigt har zoomobjektiv oftast två olika värden på största bländaröppning, eftersom det är svårt att konstruera dem så att ljusstyrkan är konstant över hela zoomomfånget.

Bländartalet anger öppningens diameter i förhållande till brännvidden.
28-200 f3,8/5,6
Brännvidd betecknas f, från 28mm till 200mm.
Största bländare vid 28mm är f/3.8 som rent geometriskt är ca 7mm diameter. Det viktiga är bländartalet 3.8
Största bländare vid 200mm är f/5.6 som rent geometriskt är ca 32mm diameter. Det viktiga är bländartalet 5.6

Edit: Javisstja, det finns ju faktiskt personer som har anledning att vara anonyma.
 
Senast ändrad:
kejsaren skrev:
Eftersom du har FD-fattning på din kamera passar endast objektiv med FD-fattning, alltså inte EF/EF-S (som är det Canon tillverkar idag). Kanske finns det en converter, men jag känner inte till detta. Som jag ser det är det ut att leta på begagnatmarknaden för dig, vilken kan vara nog så kul.

Magnus

Ooops my bad.:-( Van vid Nikons bakåtkompatibilitet. ;-) Stryk min tredje punkt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.