Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig förstå alla objektiv-beteckningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Isanna

Avslutat medlemskap
Hej hej!

Novis på ämnet som jag är så har jag lite svårt att hitta objektiv till den det kamerahus (D80) som jag ska köpa. Jag har fått råd om att kika på piratobjektiven för att få ett objektiv med bättre ljusstyrka och det är väl hyfsat lätt att hänga med i Cyberphotos avdelningar för objektiv.Normalzoom, tele vidvilkel etc. Men vad står alla siffror för? Vad betyfer tex 18-50 och 17-70? Jag behöver alltså basic-kunskaper för att ta mig ur den här snårskogen och slutligen sitta med hus och objektiv och börja fota lite.

Jag har fotat mycket tidigare med då bara med kompaktkameror och det här är en helt ny värld för mig. Då var det mest avancerade digital zoom och pixlar etc.

Hjälp mig!
 
Sedan är det viktigt att du inte bara stirrar dig blind på siffrorna, du har ju alla bokstäver med:)
EX, DG, VR, OS, AF, AF-S, ED, DX, micro ,macro osv.
Här finns det lite hjälp om dem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount

När du sedan kan allting sådant så är det dags att tala om för dig att det knappt är vatten värt. Siffrorna och bokstäverna säger inget om hur bra objektivet egentligen är, de är bara en fingervisning.

När du till sist har lärt dig av recensioner på nätet om objektivet är bra eller dåligt så är det bara att gråta. Det kan vara väldigt stor skillnad mellan olika exemplar av samma objektiv, därför kan en del objektiv hyllas när andra användare spyr galla över dem.
Kanske är det bara användarna som har olika högt ställda krav, man vet aldrig nåt säkert, än hur mycket man läser:)

Välkommen till systemkameraträsket:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.