ANNONS
Annons

Hjälp mig få bort skuggan.

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!

Var och fotade 2st porträttbilder som ska användas i lokaltidningen på fredag och innehallen var så mörk att jag var tvungen att använda blxit och fick me jättefula skuggor. Kan någon hjälpa mig att få bort dom? vore kul om ni berättar hur ni bar er åt också..

De 2 bilderna finns på www.beeimages.se/arkivbilder

Tack på förhand...

MVH Billy

Hej!

Du kan inte ta om bilderna då?
På bilden på Adam verkar du tyvärr ha missat fokus, vilket känns som ett större problem än blixtskuggorna och går inte att fixa med bra resultat i efterhand.

det är just det jag inte kan , tidningen vill ha dom i morgon. Dom ska dock vara väldigt små så jag tror inte felfokuseringen spelar någon roll..

MVH billy

Vet inte om det är försent med tanke på att de skulle ha bilderna idag... Jag tror det är ganaka enkelt att fixa... Prova att klona väggen.

Sitter tyvärr inte vid nån dator med något bildredigeringsprogram, annars hade jag kunna hjälpt dig...

/Lars

1. Ett nytt justeringslager för nivåer med ingångsvärde 0-1-162, Blandningslägen:normal, Opacitet:88%

2. Duplicera justeringslagret, blandningsläge:raster, Opacitet:56%
Fyll lagret med svart lagermask, måla bort "skuggan" med "vit" förgrundsfärg, mjuk pensel Opacitet 26% (på penseln).

3. Då fick jag bort skuggan men fick en vit aura kring skuggan. Auran tog jag bort med efterbelyspenseln, mellantoner 50%

4. Till sist lite oskarp mask.

Tackar så mycket ! :)
Jag lyckades få bort skuggan på adam nu skall det testas på dan också. Hur din ser dock skarpare ut och har bättre färger. Gjorde du några andra förändringar också?

MVH Billy som bör ta en kurs i bildbehandling :)

Inte med färgerna, men jag beskar den, förminskade den för att kunna bifoga den i tråden och skärpte upp den ganska hårt.
Mängden skärpa beror lite på hur stor den tryckta bilden skall vara, upplösning osv.

Ingen diss. MEN! Om du plåtar för en redaktionell tidning kan du bli av med jobbet för att du gör sådana där saker. Det kallas bildmanipulation och måste anges. Många redaktionschefer blickar ont på sådana där kreativa ingrepp på bilder. Bara en varning, om du publicerar den där bilden så råder jag att du anger ett: "obs, bilden är manipulerad"

Det får din redaktör avgöra och inte jag...menmen, såg att det var lidingötidning du jobbade för...de är nog van vid en hel del fiffel så...;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar