Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att välja!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Jaha, då var det dax för mig med... att byta till digital utrustning. Har en kanonfin Nikon F3 och vill istället köpa mig en liten smidig digitalkamera. Står nu i valet mellan Nikon Coolpix 7600 och Canon Powershot A95.

Frågorna som uppstår nu är dels vilken som är mest lättanvänd och framför allt ger bäst bild, både vad gäller färger och skärpa. Har noterat att en del medlemmars digitala bilder har lite svårt med bakgrunder, dvs de "flyter ut" lite. Kanske det är nåt man kan justera själv.

Som ni märker är jag helt novis vad gäller det digitala och har länge varit en motståndare till detta, men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig ;)

Dela gärna med er av era egna erfarenheter och tipsa mig även på andra modeller av ovan fabrikat. Den enda begränsningen jag har är inköpspriset som bör ligga mellan 3-4000. Begagnad eller ny kvittar.

Hälsar
Sture i Gbg

Jag tycker A95 är ett vettigt val, särskilt om du vill ha möjlighet att själv ställa slutare och bländare.
Fast kan du tänka dig begagnat så finns det såklart en del att välja på. Konica Minolta A1 borde du kunna hitta begagnat för ungefär din budget, eller kanske en liten aning över, tex.

Vad du menar med att bakgrunder "flyter ut" förstår jag dock inte riktigt. :)

"flyta ut..."

Vad jag menar med detta är att bakgrunden gärna blir lite utfrätt och saknar skärpa på en del ställen. Inte att jämföra med överexp. och skärpedjup. Jag vill dock inte ge några exempel på detta i nuläget, utan jag skall kolla på resp tillverkares hemsidor först och sen länka till deras ev bilder
Hälsar det blivande digitalfreaket
Sture

Jag vet inte hur den står sig mot de andra kamerorna du har nämnt men jag tycker att jobbets Olympus C-765 har fungerat upperligt, kanske lite seg att hitta focus vid dåligt ljus inomhus men annars helt ok.

Please alla med mer kunskap än mig...

Kan inte fler höra av sig med tips på digitalkameror i prisklassen 3- till (nu höjer jag ribban)5000kr, nytt eller begagnat? Ungefärlig brännvidd som jag är intresserad av är 28-105 och gärna macro. Kan tänka mig att begränsa brännvidden om det påverkar skärpan.
Taxam för alla svar blir jag ändå, eftersom jag är så ooootroligt novis på det digitala. Vet inte vad jag skall jämföra med, min fd Nikon F4 m 85/1.4 eller fd Contax G2 m 45/2.0 Där var skärpan rakbladsvass, ljusmätningen kanon, och det är väl egentligen vad det handlar om för mig ;) Mer behöver jag inte, för troligen gör jag om bilderna till svartvitt och printar ut dom efteråt.
Trevliga hälsningar till er alla från
Sture from Gothenburg

Alltså Sture, när du har gått från F4 till F3 så råder jag dig definitivt att kolla in sökaren, om man ens kan kalla det för sökare, på digitalkompakterna innan du slår till...en del digitalkompakter har för tusan inte ens en sökare...

Senast ändrad:
Nu när du höjde ribban till 5000:-, har du kollat något på Nikon D50? I skrivande stund kostar den 5950:- inkl moms på Hegethorns. Om den optik du har idag fungerar ihop med D50 (vet ju inte vad du har) så kanske det är ett alternativ.

Ja, den optiska sökaren lämnar ju en hel del att önska på alla kompaktdigitalare som jag tittat i. Även på de digitala systemkamerorna i instegssegmentet är sökarna rätt usla jämfört med många sökare på analoga motsvarigheter, även om jag tycker det funkar bra ändå, men vissa förbehåll.

Sture:
Det är inte så många digitala kompaktkameror som har ända ner mot motsv. 28mm vidvinkel. Men om du kan sträcka dig till 5000kr så kanske Olympus C-7070 kan vara ett alternativ. Som jag var inne på tidigare kan en begagnad Konica Minolta A1 vara något.
Canon S60 och S70 kan vara värda att titta på.

AnnaKarin:
Och om man väl höjt ribban till 5950kr så kan man ju lika gärna titta på xxx som bara kostar en tusenlapp mer... Jag vet allt hur det brukar vara. :)
Men visst håller jag med dig, om man bortser från att det pratades om en "liten smidig digitalkamera". :)

Jag att det är väldigt viktigt att kameran är trevlig att hantera! Den ska vara snabb, utan krångliga menyer och kännas bra att hålla i. Framför allt snabbheten är jätteviktig, och t ex Canon S60 är jätteslö, tyvärr, även om den är trevlig annars.

Sökarna är överlag hemska små rutor där man inte ser skärpa eller någon info. Men det blir faktiskt snabbt en vana att komponera med LCD-skärmen, så det tror jag inte du ska gruva dig så mycket över.

Själv köpte jag mig en Ricoh GX8 i sommar, och den är väldigt prisvärd tycker jag. Urvalet minskar något när man vill ha 28mm vidvinkel, men det finns några till att välja på. Att ge något direkt råd om en viss modell är svårt! Kameraköp blir ju oftast någon form av kompromiss där man får sortera sina prioriteringar. Antingen finns inte "drömkameran" eller så är den alldeles för dyr...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar