För det första vill jag gratulera dig till en fantastisk resa du har framför dig.. Jag var själv på Borneo (den södra delen av ön) för 10 år sedan och då i mars månad.
Vad jag minns från den tiden är att jag då upplevde djungeln svårfotograferad framförallt pga av den intensiva och överväldigande växtligheten och grönskan. Detta var på den analoga tid och jag minns inte jag överhuvudtaget tänkte på vädertätning på den tiden. Jag hade med mig en sk normalzoom 18-55 (tror jag) och så ett tele på 80-300 mm. Det klarade jag mig långt med, stativ släpade jag inte heller på utan det var istället att försöka vara stadig på hand och hoppas på det bästa
vilket funkade en bra bit på väg. Hur vädertätad min kamera var på den tiden är jag tveksam till. Det var en Canon 300 (nåntnig) Däremot var det 400 ASA-film som gällde hela resan.
Detta var som sagt på den analoga tiden, med dom problem man hade då, och där var det främst att elektroniken och batterierna kunde reagera lite knasigt på stora temperaturskillnader, då man exempelvis hade utrustningen i luftkonditionerade utrymmen för att sedan stiga rakt ut i värmen och fuktigheten. Dessa temperaturskillnader kunde då, inverka negativt på utrustningen minns jag.
Idag om jag gjort om resan hade jag nog stoppat ner ett tele, ex 70-200 med en konverter och mitt macro i första hand, återigen, tveksam till stativet, för som sagt, vandra i djungeln i fukt och värme tar ändå på krafterna. Sedan en bra ryggsäck att ha grejorna i. Själv den gången när vi var ute i djungeln hade jag stoppat ner kameraprylarna i den ordinarie ryggsäcken invirat i handdukar för att skydda dom mot ev stötar och antagligen fukt också.
Att ett tele + konverter är bra är att mycket spännande djurliv finns uppe i träden en bra bit upp.
Minneskort här hade jag nog satsat på ett antal mindre kort och fler istället för ett enda stort, som en ren säkerhetsåtgärd om något händer med korten. Satsa på rejält med minneskort, det går åt mer än man tror.
Ang kamerahuset, om du vill satsa på ett nytt, tror jag du skall titta på kamerans egenskaper på höga ISO, just för ljusförhållandena i djungeln är lite kämpigt så tror du kommer behöva ett hus, där du kan skruva upp ISO:t rejält.. Blixt i dessa förhållande tror jag inte gör så stor nytta egentligen.
Ang batteri. så ha med dig extrabatterier..
Jag vet inte hurpass mycket du varit ute och rest, men i den totala kostnaden för en sådan här tripp, kanske både extra minne och batterier kanske är en liten peng, men däremot om det inte räcker något som du kommer reta ihjäl dig på efteråt om du snålade in på.
Hoppas du fick lite hjälp på traven av mina rader och Lycka till på resan!