ANNONS
Annons

Hjälp mig att packa min kameraväska till regnskogsresa

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedjemo

Medlem
Hej allihopa!

Jag ska bege mig till borneos regnskog i januari och behöver tips om vad jag behöver ha med mig! Jag har letat under liknande trådar i forumet men känner mig inte säker så jag skriver en till.

Jag kommer att vistas såväl i mörka regnskogar som på sandstränder och uppe på berg.

Jag har tänkt mig en budget på max 35000kr och för dom pengarna skall jag köpa: kamerahus, objektiv, blixt?, kameraväska.


Jag hade uppskattat om endast personer som har erfarenheter från liknande fotograferande skriver i tråden.

MVH / Johan
 
Vad har du tänkt fota i regnskogen? Stora djur? Små djur? Växter? Landskap?

Räkna med att det är mörkt - mycket mörkare än du tror, så en blixt är bra att ha med.
En vidvinkelzoom, tex EF-S 10-22 är användbar för miljöbilder i regnskogen, tänk på att den är tät så det är liksom inte läge att backa några meter för att få med det du vill...

Ska du fota djur så är så långt objektiv du orkar bära bra att ta med. Vill du fota djur och resa lätt, så köper du en 1,4x-konverter till din 70-200.

Jag har varit i Amazonas två gånger, i år och förra året (bilder finns bland mina album). Förra året hade jag förutom kamerahus (30D) och blixt med en normalzoom och en 70-200 med 1,4x-konverter. Det räckte rätt bra, men visst saknade jag räckvidd rätt ofta.

I år var inriktningen fågelfoto, så då hade jag i objektivväg med normalzoom, en 70-200 med 1,4x-konverter och en 400/5,6. Blixten kompletterades med en Better Beamer. Det objektiv jag använde till 99,5% var 400'an. 70-200 användes på nattsafarin i strålkastarljus och normalzoomen låg nästan oanvänd. "Semesterbilderna" tog jag med en digitalkompakt. Jag prioriterade bort 10-22 pga vikt och utrymme. Det gäller också att helst slippa checka in kamerautrustningen, så det gäller att klara gränserna för handbagage på flyg.

Jag har inte haft några som helst problem med att fukten slår ut grejerna. Börjar det regna är det bara stoppa ner kameran i en ryggsäck eller väska så brukar det funka.

Som sagt...vad du bör ta med beror på vad du vill fota.

//Leif
 
För det första vill jag gratulera dig till en fantastisk resa du har framför dig.. Jag var själv på Borneo (den södra delen av ön) för 10 år sedan och då i mars månad.

Vad jag minns från den tiden är att jag då upplevde djungeln svårfotograferad framförallt pga av den intensiva och överväldigande växtligheten och grönskan. Detta var på den analoga tid och jag minns inte jag överhuvudtaget tänkte på vädertätning på den tiden. Jag hade med mig en sk normalzoom 18-55 (tror jag) och så ett tele på 80-300 mm. Det klarade jag mig långt med, stativ släpade jag inte heller på utan det var istället att försöka vara stadig på hand och hoppas på det bästa :) vilket funkade en bra bit på väg. Hur vädertätad min kamera var på den tiden är jag tveksam till. Det var en Canon 300 (nåntnig) Däremot var det 400 ASA-film som gällde hela resan.

Detta var som sagt på den analoga tiden, med dom problem man hade då, och där var det främst att elektroniken och batterierna kunde reagera lite knasigt på stora temperaturskillnader, då man exempelvis hade utrustningen i luftkonditionerade utrymmen för att sedan stiga rakt ut i värmen och fuktigheten. Dessa temperaturskillnader kunde då, inverka negativt på utrustningen minns jag.

Idag om jag gjort om resan hade jag nog stoppat ner ett tele, ex 70-200 med en konverter och mitt macro i första hand, återigen, tveksam till stativet, för som sagt, vandra i djungeln i fukt och värme tar ändå på krafterna. Sedan en bra ryggsäck att ha grejorna i. Själv den gången när vi var ute i djungeln hade jag stoppat ner kameraprylarna i den ordinarie ryggsäcken invirat i handdukar för att skydda dom mot ev stötar och antagligen fukt också.

Att ett tele + konverter är bra är att mycket spännande djurliv finns uppe i träden en bra bit upp.

Minneskort här hade jag nog satsat på ett antal mindre kort och fler istället för ett enda stort, som en ren säkerhetsåtgärd om något händer med korten. Satsa på rejält med minneskort, det går åt mer än man tror.

Ang kamerahuset, om du vill satsa på ett nytt, tror jag du skall titta på kamerans egenskaper på höga ISO, just för ljusförhållandena i djungeln är lite kämpigt så tror du kommer behöva ett hus, där du kan skruva upp ISO:t rejält.. Blixt i dessa förhållande tror jag inte gör så stor nytta egentligen.

Ang batteri. så ha med dig extrabatterier..

Jag vet inte hurpass mycket du varit ute och rest, men i den totala kostnaden för en sådan här tripp, kanske både extra minne och batterier kanske är en liten peng, men däremot om det inte räcker något som du kommer reta ihjäl dig på efteråt om du snålade in på.

Hoppas du fick lite hjälp på traven av mina rader och Lycka till på resan!
 
18-55 skulle vara en sjuk vidvinkelzoom på den analoga tiden, tror snarare på ett 28-80.
 
Har personligen inte haft några problem med fukten, men jag har i gengäld inte varit i Asien under regnsäsongen. Hur som helst är ju några påsar silica gel i kameraväskan inte fel. Det brukar följa med i stort alla elektroniska produkter man köper. Är de förbrukade kan man aktivera dem igen genom att placera dem i ugnen på cirka 50 grader tills innehållet ändrar färg.

Alternativt kan du skaffa dem i Asien då det ofta finns riktigt stora silica påsar i tex förpackningar med kakor som man kan inhandla på i stort sett vilken lokal marknad som helst.

Enbensstativ underlättar en del om man inte vill släppa med sig ett riktigt stativ. Gitzo har ett lätt resestativ, men priset är inget som tilltalar. När det gäller stativ så är det bäst att ta med från Sverige. Detta då de man hittar på plats oftast är rangliga och instabila.

Hoppas du får en trevlig tur.
 
Jag glömde ju nämna att jag har ett 70-200/f4L. Kamerahuset ska jag byta ut.
Gör inte det -- köp ett till istället (förslagsvis 50D). När du är ute och plåtar djur kan du ha 70-200 på det enda huset och ett nyköpt längre tele (förslagsvis 100-400, eftersom det till skillnad från 400/5,6 har IS och hyfsad närgräns) på det andra. Ett bra och lätt enbensstativ är trevligt att ha. Massor av minneskort, kanske en hårddisk typ Colorspace, extra batterier. En laddare som du kan köra i cig-uttaget på bil är ofta bra att ha på resor. Bra ryggsäck. Och Black rapidremmar till båda kamerorna.

Dessutom: En bra kompaktkamera för att klara vidvinkelbilder när du inte hinner/vill byta objektiv. Och så kan du filma med den, förstås. Och ta de där vanliga semesterbilderna när du vill slippa släpa på 4-5 kilo utrustning.

Slutligen -- du glömmer inte kikaren, va?
 
Hej allihopa!


Jag kommer att vistas såväl i mörka regnskogar som på sandstränder och uppe på berg.

Johan

Sabah? Mt Kinabalu?
Var där i våras. Vad jag känner är att det finns inget tele som man kommer långt nog med och att IS är guld. Canon 100-400 IS hade varit klockrent. Hade tyvärr inget sådant utan lilla 70-300 DO som är ett utmärkt reseobjektiv men tyvärr vägde lite för lätt när det kom till naturfoto. Nya Sigma 150-500 OS ser åtminstone på pappret rejält lockande ut. Fast om jag hade haft 35 000 att spendera och redan haft det du har skulle jag köpt till 50D, Canon 300/4L IS och en 1,4x extender. Borde enligt min enkla mening vara en lagom kompromiss mellan vasst och smidigt.Behåll 350D och ta med det huset också. Det är jätteskönt att ha två hus med olika brännvidder på. Om pengarna räcker skulle jag även bytt ut 70-200/4L mot IS-varianten. Förutom nyttan med IS så är det faktiskt ett skarpare objektiv än sin äldre syster. Har ett antal 70-200/4L IS bilder i min dator som min bror tagit och jag häpnar över den skärpa det objektiv visar upp.

Hade inga fuktproblem med 350D/40D på Borneo men brukar köra med silica-gel påsar när jag tältar i fjällen. Enda problem jag hade var med 40D när jag gick in och ut ur väldigt luftkonditionerade köpkomplex i Kuala Lumpur. Ironiskt nog klarade lilla 350D det bättre!

/Svante
 
Tack för alla råd! Nu känner jag att jag har lite mer kött på benen.

Svante,
Ja, jag ska till Sabah och Mt Kinabalu står på programmet.Har du några tips på saker jag bör göra eller besöka?
 
Oj, oj. Har varit i Sabah fyra gånger nu och hittar varje gång fler saker jag skulle vilja göra. Tiden räcker aldrig till. Besöka Danum Valley eller Maliau Basin är något jag gärna skulle vilja göra nästa gång, men det ska tydligen också kosta en del. Annars finns ju Kinabatanganfloden om man vill få viltlivsfoto i koncentrat till ett hyfsat pris. Bodde på http://www.kinabatangan-jungle-camp.com/ och gillade det bra. Kände ägaren sedan tidigare. Finns förstås flera ställen. La in Sabah-bilder i mitt portfolio tidgare idag: http://www.shall.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=163874 Hade tänkt lägga in fler, men portfoliot tog visst slut.
Mt Kinabalu kan vara rätt råkallt på morgonen och lite mer varma kläder än man tror sig behöva kan vara på sin plats. Vandringsstavar upp och ned är GULD. Finns smidiga hopfällbara att köpa. Till och med i stativform. Gillar Gitzo monotrek.

/Svante
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.