Annons

Hjälp mig att förstå!

Produkter
(logga in för att koppla)

alkX

Aktiv medlem
Jag är ganska ny inom dethär med fotografi. Fick nyligen en Nikon D90 och har bara hunnit fota ytterst lite. Det jag undrar är om dethär med bländartal och slutartid. Finns det någon lättare förklaring (behöver inte vara fruktansvärt utförlig eftersom att jag vet lite) som kan få mig att förstå det hela lite bättre? Undrar också om det finns någon "mall" att utgå ifrån, t ex om man ska fotografera en solig dag eller om man ska fota när det är mörkare. Jag har såklart testat lite själv, men eftersom att jag inte har någon jättekoll på vad siffrorna betyder så blir det svårt att "förstå" hur de ska användas. Ibland blir det suddigt och ibland blir det svart som natten, ibland brus osv. Har svårt för att få in de "rätta" talen, och det är vad jag vill ha hjälp med!
Förstår att det kanske är svårt att förstå, men är tacksam för alla sorters tips och förslag!
 
http://www.kamerasimulator.se är en bra plats att börja på. Titta även in på http://www.kameravaskan.se , bra online skola för nybörjare.

Mitt råd är att ta en jäkla massa kort på samma objekt med olika inställningar i kameran. Titta sedan på dem via dator/tv skärm. Då ser du mer i detalj vad som hände med bilderna, beroende på inställning. Testa speciellt iso inställningarna, se vad iso 200 kontra iso 3200 gör för slutartiderna och hur resultatet blir.
 
Usch, jag hade en länk som förklarade det ganska bra men det verkar som jag tagit bort den.
Aja, ska försöka förklara det som jag tror du inte förstår.

Slutartid: Slutaren är den som tar bilden. Och slutartiden anger hur stor fördröjning det blir innan bilden blir tagen. Det anger även hur mörk eller ljus bilden blir eftersom med en kort slutartid (tex: 500, 1000, 3200, 4000) släpps mindre ljus in och med en längre slutartid (tex: 50, 10, 5, 2, "1, "4, "13) så släpps mer ljus in eftersom bländaren tar mer tid på sig (Man kan tänka att tecknet " anger tal över 0 och de tecken utan " är tal under 0). Även att vid högre slutartider tar det längre tid att ta ett foto så använd gärna stativ om du har, om inte så skaffa.

Bländartal: Bländaren anger hur mycket ljus som släpps in. Det är lite konstigt att förstå bländaren eftersom att ju högre bländare du har desto minde tal får du (tex: Bländare 3,5 släpper in mer ljus än bländare 22, bländare brukar också skrivas med ett kursivt f före, f/3,5 eller f/22. Kallas
Bländare har med skärpedjup att göra också. Det är det som gör att bakgrunder blir suddiga, eller det bakom och framför det objekt du fokuserar på blir ofokuserade. Här är två bilder som är ganska bra på att förklara det:

http://imgur.com/IhLam
http://imgur.com/xOsAV

ISO: Det är ljuskänsligheten i kameran. Det är det som tenderar att orsaka brus vid höga och låga tal. Alltså vid låga tal kommer det in mindre ljus (200) och vid höga tal (3200) kommer det in mer ljus.

Allt det här kommer in i beräkning när du fotar.

Ang en mall så vet jag inte. Ta det jag sagt i beräkning och ut och fota, du behöver inte försöka få det . Det som man lär sig mest av är det du gör själv. Det är inte särskilt svårt heller.

Jag har också en D90 så om du undrar något så är det bara att fråga.
 
Så om man vill se bakgrunden tydligt måste man välja mindre bländare och då längre slutartid för att få tillräckligt med ljus? Och tvärt om, suddig bakgrund = stor bländare och kortare slutartid? Sen se hur mycket ISO som behövs? Och mixtra själv beroende på hur mycket ljus man vill ha i bilden, tänker jag rätt?
 
Så om man vill se bakgrunden tydligt måste man välja mindre bländare och då längre slutartid för att få tillräckligt med ljus? Och tvärt om, suddig bakgrund = stor bländare och kortare slutartid? Sen se hur mycket ISO som behövs? Och mixtra själv beroende på hur mycket ljus man vill ha i bilden, tänker jag rätt?

Exakt. Sen så är det beroende på hur mycket ljus som finns runt om. Vid sol krävs oftast hög slutartid och låg ISO, och tvärtom vid moln/kväll, men det lär du dig efter tiden hur du ska göra vid olika tillfällen.

Men sen om du vill mixtra ytterligare med kanske lång slutartid (du kan få läckra grejer med det), testa bara att gå ut nånstans där det finns vatten och kör med en slutartid på 1 sekund eller mindre, fixa med inställningarna tills du får en bild det går att se nåt på, ta gärna stöd av nåt om du inte har ett stativ.

Gå ut och gör liknande experiment med olika inställningar, framförallt är det väldigt roligt men också lär du dig enormt mycket.
 
Exakt. Sen så är det beroende på hur mycket ljus som finns runt om. Vid sol krävs oftast hög slutartid och låg ISO, och tvärtom vid moln/kväll, men det lär du dig efter tiden hur du ska göra vid olika tillfällen.

Men sen om du vill mixtra ytterligare med kanske lång slutartid (du kan få läckra grejer med det), testa bara att gå ut nånstans där det finns vatten och kör med en slutartid på 1 sekund eller mindre, fixa med inställningarna tills du får en bild det går att se nåt på, ta gärna stöd av nåt om du inte har ett stativ.

Gå ut och gör liknande experiment med olika inställningar, framförallt är det väldigt roligt men också lär du dig enormt mycket.

Ja jag ska försöka ta mig tid imorgon. Har ett stativ till min videokamera men det borde ju funka till denna också, tack för tipset!
 
Det är bra att du vill lära dig de fundamentala begrepp. Bländare och slutartid är tillsammans med ISO de viktigaste verktygen. Enkelt kan man säga att bländaren bestämmer skärpedjupet. Alltså, om du har fokus på ett ansikte och väljer ett lågt bländartal som f/4,5 så blir bakgrunden högst troligt suddig. Har du istället ett högt bländartal som f/22 så blir både ansiktet och bakgrunden skarpt. Det finns mer därtill men det kanske blir för mycket på en gång, börja med det här så länge.

Slutartiden avgör hur snabbt du kan frysa rörelser. Här är vatten ett klassiskt exempel. Fotar du en fontän med en långsam slutartid som 1/10 sekund, så blir vattendropparna utsmetade och suddiga. Fotar du däremot med högre slutartid som 1/500 så kan du frysa dessa droppar när de är i luften och betrakta dem en och en.

Ta en titt på den här modellen så kanske du förstår bättre: http://camerasim.com/camera-simulator.html

Jag tvivlar på att det finns några riktiga mallar om vilka inställningar du bör ha. Allt handlar istället om ljus. Ju ljusare det är, t ex en solig sommardag, ju högre bländartal och snabbare slutartid kan du använda. Ju mörkare det är som under en natt ju mindre bländartal och längre slutartid behöver du.
 
Jag är ganska ny inom dethär med fotografi. Fick nyligen en Nikon D90 och har bara hunnit fota ytterst lite. Det jag undrar är om dethär med bländartal och slutartid. Finns det någon lättare förklaring (behöver inte vara fruktansvärt utförlig eftersom att jag vet lite) som kan få mig att förstå det hela lite bättre? Undrar också om det finns någon "mall" att utgå ifrån, t ex om man ska fotografera en solig dag eller om man ska fota när det är mörkare. Jag har såklart testat lite själv, men eftersom att jag inte har någon jättekoll på vad siffrorna betyder så blir det svårt att "förstå" hur de ska användas. Ibland blir det suddigt och ibland blir det svart som natten, ibland brus osv. Har svårt för att få in de "rätta" talen, och det är vad jag vill ha hjälp med!
Förstår att det kanske är svårt att förstå, men är tacksam för alla sorters tips och förslag!

Allting som har med fotografering att göra handlar om ljusinsläpp till sensorn. Bländaren är hålet ljuset kommer in i. Slutaren är hur länge hålet är öppet.

Bländaren påverkar skärpa i djupet (hur mycket ser du framför respektive bakom motivet)

Slutartid påverkar skärpa i rörelser (om motivet rör sig blir det skarpare med kort slutartid)
 
ISO: Det är ljuskänsligheten i kameran. Det är det som tenderar att orsaka brus vid höga och låga tal. Alltså vid låga tal kommer det in mindre ljus (200) och vid höga tal (3200) kommer det in mer ljus.
Någon förklarade förut ISO för mig på ett väldigt pedagogiskt och lättförståeligt sätt, eller om jag läste det på nätet, men i alla fall:

Tänk på ISO som en förstärkare (alltså som en ljudförstärkare för din stereo). Om du kopplar in en extern CD-spelare och har väldigt låg volym på själva CD-spelaren så blir ju in-signalen till förstärkaren väldigt låg (som lågt ljus när du fotar). Du kan nu höja volymen på förstärkaren för att höra bättre (höja ISO för att få ljusare bild) men du får då ganska mycket bakgrundsbrus.

Så:
Låg ISO->lite/inget brus
Hög ISO-> mycket brus

Tror att den förklaringen jag läste/hörde var lite bättre formulerad men jag hoppas du förstår själva sambandet.

Är osäker på om mitt inlägg var särskilt informativt, men jag tycker personligen att det var skönt att lättare förstå något som kändes ganska abstrakt från början.
 
Någon förklarade förut ISO för mig på ett väldigt pedagogiskt och lättförståeligt sätt, eller om jag läste det på nätet, men i alla fall:

Tänk på ISO som en förstärkare (alltså som en ljudförstärkare för din stereo). Om du kopplar in en extern CD-spelare och har väldigt låg volym på själva CD-spelaren så blir ju in-signalen till förstärkaren väldigt låg (som lågt ljus när du fotar). Du kan nu höja volymen på förstärkaren för att höra bättre (höja ISO för att få ljusare bild) men du får då ganska mycket bakgrundsbrus.

Så:
Låg ISO->lite/inget brus
Hög ISO-> mycket brus

Tror att den förklaringen jag läste/hörde var lite bättre formulerad men jag hoppas du förstår själva sambandet.

Är osäker på om mitt inlägg var särskilt informativt, men jag tycker personligen att det var skönt att lättare förstå något som kändes ganska abstrakt från början.

Alla tips jag kan få är bra!
 
Jag fick det en gång VÄÄÄLDIGT lätt förklarat för mig.

om man skippar all "korrekt" benämning så kan man förklara så här för att det faktiskt ska bli ganska logiskt.

Bländare = "hålet" i kameran som ljuset kommer in i.
ju högre bländartal (f i kameran)l du har, desto mindre är hålet.
ex: Bländare f25 = Liiiitet hål
Bländare f1,8 = Stoort hål
Sen säger det sig själv att har man ett litet hål ( stort f tal) så släpper det in lite ljus = mörka bilder.
och stort hål = mycket ljus = ljusa bilder.

Slutartid = "ögonlocken". Det är den tid som det tar för kameran att "Blinka"
Har du Låååång slutar tid så är "ögonen" öppna länge och Kooort slutartid så "blinkar" kameran välldigt snabbt. Precis som med storleken på hålet så är även detta ganska logiskt vad gäller ljusinsläpp.
Har du ögonen öppna länge så hinner det komma in jätte mycket ljus och om du blinkar snabbt så hinner det inte komma in så mycket.


Sååå!
om du exempelvis har litet hål alltså högt bländartal ( f25) så kommer bilden bli mörk eftersom det inte kommer in så mycket ljus genom det lilla hålet. Sååå för att kompensera detta så måste du ha ögonen öppna länge för att ge så mycket tid som möjligt åt ljuset att komma in i det lilla hålet, ALLTSÅ LÅÅÅNG slutartid.



MEN! ljuset är inte den enda som hålet och ögonlocken kontrollerar.

Hålet/bländaren kontrollerar även skärpedjupet ( hur suddig bakgrunden skall vara)
Stort hål/lågt bländartal ex f1,8 ger en MYCKET suddig bakgrund (vanligt vid porträtt)
Litet hål/högt bländartal ex f25 ger en välldigt klar bild genom hela bilden( vanligt vid landskapsfotografering)
Sen får man kompensera detta med hur länge "ögonen" skall vara öppna ;)


Ögonlocken/slutartid kontrollerar även klarheten/flödet i bilden.
Bra exempel på detta är Rinnande/droppande vatten.
Om du fotar rinnande eller droppande vatten och blinkar väldigt fort så hinner du ju "frysa" vattnet/dropparna där dom är ljust då. Du kommer få tydliga klara droppar.
Men om du står och kikar länge på dropparna så hinner det hända en heldel under tiden som du har ögonen öppna. Det hinner komma många droppar. Detta kommer resultera i att vattnet komme se mer rinnande/flytande ut eller typ dimmigt.
alltså kort slutartid = "fryser" dropparna på platts
lång slutartid = Dimmiga droppar.


Som sagt Sjukt förenklat och förklarat och denna förklaring kanske skär lite i vissa fotografers ögon men det är iaf den bästa och tydligaste som jag kan ge. Det är bara att börja leka med inställningarna nu och se hur du kan kompensera dessa med varandra. ( Göras i M läge ) på kameran.

Gillar du förklaringen så är du välkommen att fråga mer så skall jag försöka att förklara det på "mitt" sätt igen eller så skiter du bara i detta om det blev för rörigt :)
 
Jag fick det en gång VÄÄÄLDIGT lätt förklarat för mig.

om man skippar all "korrekt" benämning så kan man förklara så här för att det faktiskt ska bli ganska logiskt.

Bländare = "hålet" i kameran som ljuset kommer in i.
ju högre bländartal (f i kameran)l du har, desto mindre är hålet.
ex: Bländare f25 = Liiiitet hål
Bländare f1,8 = Stoort hål
Sen säger det sig själv att har man ett litet hål ( stort f tal) så släpper det in lite ljus = mörka bilder.
och stort hål = mycket ljus = ljusa bilder.

Slutartid = "ögonlocken". Det är den tid som det tar för kameran att "Blinka"
Har du Låååång slutar tid så är "ögonen" öppna länge och Kooort slutartid så "blinkar" kameran välldigt snabbt. Precis som med storleken på hålet så är även detta ganska logiskt vad gäller ljusinsläpp.
Har du ögonen öppna länge så hinner det komma in jätte mycket ljus och om du blinkar snabbt så hinner det inte komma in så mycket.


Sååå!
om du exempelvis har litet hål alltså högt bländartal ( f25) så kommer bilden bli mörk eftersom det inte kommer in så mycket ljus genom det lilla hålet. Sååå för att kompensera detta så måste du ha ögonen öppna länge för att ge så mycket tid som möjligt åt ljuset att komma in i det lilla hålet, ALLTSÅ LÅÅÅNG slutartid.



MEN! ljuset är inte den enda som hålet och ögonlocken kontrollerar.

Hålet/bländaren kontrollerar även skärpedjupet ( hur suddig bakgrunden skall vara)
Stort hål/lågt bländartal ex f1,8 ger en MYCKET suddig bakgrund (vanligt vid porträtt)
Litet hål/högt bländartal ex f25 ger en välldigt klar bild genom hela bilden( vanligt vid landskapsfotografering)
Sen får man kompensera detta med hur länge "ögonen" skall vara öppna ;)


Ögonlocken/slutartid kontrollerar även klarheten/flödet i bilden.
Bra exempel på detta är Rinnande/droppande vatten.
Om du fotar rinnande eller droppande vatten och blinkar väldigt fort så hinner du ju "frysa" vattnet/dropparna där dom är ljust då. Du kommer få tydliga klara droppar.
Men om du står och kikar länge på dropparna så hinner det hända en heldel under tiden som du har ögonen öppna. Det hinner komma många droppar. Detta kommer resultera i att vattnet komme se mer rinnande/flytande ut eller typ dimmigt.
alltså kort slutartid = "fryser" dropparna på platts
lång slutartid = Dimmiga droppar.


Som sagt Sjukt förenklat och förklarat och denna förklaring kanske skär lite i vissa fotografers ögon men det är iaf den bästa och tydligaste som jag kan ge. Det är bara att börja leka med inställningarna nu och se hur du kan kompensera dessa med varandra. ( Göras i M läge ) på kameran.

Gillar du förklaringen så är du välkommen att fråga mer så skall jag försöka att förklara det på "mitt" sätt igen eller så skiter du bara i detta om det blev för rörigt :)

Tycker det var en bra förklaring :) tack!
 
Ett tips kan också vara att låta kamerans ljusmätare hjälpa till genom att använda A-läget, kallas ibland bländarförval (engelska Aperture). Med kameran i A-läge så väljer du vilken bländare du vill ha, t ex stor bländare som f/4 för att få fokus på ditt motiv och oskarp bakgrund och sedan väljer kamerans automatik en lämplig slutartid för "normal" exponering.

Jag kör själv med A-läget i kanske 50% av tiden och låter kameran välja en slutartid. Om motivet är "svårt", t ex motljus eller stora mörka ytor så kan man justera exponeringen med exponeringskompensation, + för ljusare bild, - för mörkare.

Om motivet är väldigt ojämnt upplyst kan du välja M(anuellt) läge och styra både tid och bländare, men det behövs i praktiken ganska sällan.

Läget S(hutter), låter dig istället välja slutartid och sedan väljer kameran bländare, vilket är praktiskt när du vill fånga en rörelse på ett visst sätt, t ex lagom lång slutartid för att ge "fartränder" efter en löpare eller snabb bil.

Ut och experimentera, erfarenhet ger den bästa förståelsen :)
 
Någon förklarade förut ISO för mig på ett väldigt pedagogiskt och lättförståeligt sätt, eller om jag läste det på nätet, men i alla fall:

Tänk på ISO som en förstärkare (alltså som en ljudförstärkare för din stereo). Om du kopplar in en extern CD-spelare och har väldigt låg volym på själva CD-spelaren så blir ju in-signalen till förstärkaren väldigt låg (som lågt ljus när du fotar). Du kan nu höja volymen på förstärkaren för att höra bättre (höja ISO för att få ljusare bild) men du får då ganska mycket bakgrundsbrus.

Så:
Låg ISO->lite/inget brus
Hög ISO-> mycket brus

Tror att den förklaringen jag läste/hörde var lite bättre formulerad men jag hoppas du förstår själva sambandet.

Är osäker på om mitt inlägg var särskilt informativt, men jag tycker personligen att det var skönt att lättare förstå något som kändes ganska abstrakt från början.


Det var en väldigt bra och lättförstårlig förklaring, mycket bra. Tack för det inlägget;)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar