Jag fick det en gång VÄÄÄLDIGT lätt förklarat för mig.
om man skippar all "korrekt" benämning så kan man förklara så här för att det faktiskt ska bli ganska logiskt.
Bländare = "hålet" i kameran som ljuset kommer in i.
ju högre bländartal (f i kameran)l du har, desto mindre är hålet.
ex: Bländare f25 = Liiiitet hål
Bländare f1,8 = Stoort hål
Sen säger det sig själv att har man ett litet hål ( stort f tal) så släpper det in lite ljus = mörka bilder.
och stort hål = mycket ljus = ljusa bilder.
Slutartid = "ögonlocken". Det är den tid som det tar för kameran att "Blinka"
Har du Låååång slutar tid så är "ögonen" öppna länge och Kooort slutartid så "blinkar" kameran välldigt snabbt. Precis som med storleken på hålet så är även detta ganska logiskt vad gäller ljusinsläpp.
Har du ögonen öppna länge så hinner det komma in jätte mycket ljus och om du blinkar snabbt så hinner det inte komma in så mycket.
Sååå!
om du exempelvis har litet hål alltså högt bländartal ( f25) så kommer bilden bli mörk eftersom det inte kommer in så mycket ljus genom det lilla hålet. Sååå för att kompensera detta så måste du ha ögonen öppna länge för att ge så mycket tid som möjligt åt ljuset att komma in i det lilla hålet, ALLTSÅ LÅÅÅNG slutartid.
MEN! ljuset är inte den enda som hålet och ögonlocken kontrollerar.
Hålet/bländaren kontrollerar även skärpedjupet ( hur suddig bakgrunden skall vara)
Stort hål/lågt bländartal ex f1,8 ger en MYCKET suddig bakgrund (vanligt vid porträtt)
Litet hål/högt bländartal ex f25 ger en välldigt klar bild genom hela bilden( vanligt vid landskapsfotografering)
Sen får man kompensera detta med hur länge "ögonen" skall vara öppna
Ögonlocken/slutartid kontrollerar även klarheten/flödet i bilden.
Bra exempel på detta är Rinnande/droppande vatten.
Om du fotar rinnande eller droppande vatten och blinkar väldigt fort så hinner du ju "frysa" vattnet/dropparna där dom är ljust då. Du kommer få tydliga klara droppar.
Men om du står och kikar länge på dropparna så hinner det hända en heldel under tiden som du har ögonen öppna. Det hinner komma många droppar. Detta kommer resultera i att vattnet komme se mer rinnande/flytande ut eller typ dimmigt.
alltså kort slutartid = "fryser" dropparna på platts
lång slutartid = Dimmiga droppar.
Som sagt Sjukt förenklat och förklarat och denna förklaring kanske skär lite i vissa fotografers ögon men det är iaf den bästa och tydligaste som jag kan ge. Det är bara att börja leka med inställningarna nu och se hur du kan kompensera dessa med varandra. ( Göras i M läge ) på kameran.
Gillar du förklaringen så är du välkommen att fråga mer så skall jag försöka att förklara det på "mitt" sätt igen eller så skiter du bara i detta om det blev för rörigt