Annons

Hjälp mig att få mitt kort till en blyertsteckning

Produkter
(logga in för att koppla)

TovaLundin

Medlem
Jag har kämpat hela kvällen med att få en bild att se ut som en blyertsteckning. Jag har fått info att göra olika lager, ett med photocopy, ett med charcoal, ett crosshatch, men jag får inte till det. Ni som har photoshop hjälp mig. Jag har en engelsk version, Photoshop 7.0. Hjälp mig!!
 
Fast det är precis därifrån jag har fått tipset och jag får ändå inte till det bra. Självklart försöker man hitta svaret i tidigare inlägg och trådar innan man lägger ut en egen.
 
Det kanske inte är till någon hjälp, men jag har aldrig sett en övertygande behandling av ett foto så att det verkligen ser ut som en teckning eller målning. En teckning är nämligen ingen ren avbildning utan även en tolkning av motivet, och streck och skuggningar är alla olika på olika ställen av motivet. Ett datoromvandlat foto är för homogent, för enkelspårigt och saknar tolkningen av motivet som alltid finns i en teckning. Svårt att förklara, men så upplever jag det. Ett foto är bättre än en teckning på att vara ett foto, en teckning är bättre än ett foto på att vara en teckning.

Däremot kan man skapa relativt bra tuschliknande bildbehandlingar i bildbehandlingsprogram, men inte tekniker som bygger på valörer.

Det enklaste och mest trovärdiga sättet är faktiskt att vässa några blyertspennor och ta fram skissblocket. Men det var nog inte det svaret du villa ha.
 

Bilagor

  • blyerts.jpg
    blyerts.jpg
    44.9 KB · Visningar: 539
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.