Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig åldersbestämma denna gamla rulle med Plus-X

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag fick en väska med div gamla kameror från ett dödsbo, däribland en Kodak Vollenda 620. I den satt det en rulle med Plus-X. Jag tänkte försöka framkalla den. Har framkallat film exponerad på sextiotalet med viss framgång tidigare. Men det vore kul att veta ungefärlig ålder på rullen, så kommer du ihåg när plus-x såg ut så här:

Bilagor

• mms_img834994021-2.jpg
    mms_img834994021-2.jpg
    9.9 KB · Visningar: 1,038
Lustigkurre där! Med tanke på att kameran tillverkades mellan 1935-1939 kan filmen vara urgammal. Den ser gammal ut oxo..

Med tanke på kameran filmen satt i så är det väl en 620-film?

I så fall är filmen äldre än 1995, året då den filmtypen slutade tillverkas (åtminstone av Kodak).
;-)

Jo, så pass kan jag också räkna ut det. Men den ser väl betydligt äldre ut än så? 1995 är ju i moderntid..

Framkalla filmen, så lär du nog kunna avgöra när den var exponerad utifrån klädstil/byggnader/ bilar etc etc
Beror ju iofs på om du lyckas få fram bilder

Annars är det väl bara att skicka bilden på rullen till det som finns kvar av Kodak och fråga dom!

Lycka till

Jo, jag ska framkalla den, men det vore bra att veta före om den är från stenåldern eller efter det att vi fick två kanaler på tv:n

Gåtan har fått sin lösning. Halv sju i morse ringde en äldre kompis och berättade allt. En annan kompis pappa hade bilen som raggarbil sen. Gubben, tanten, fotografen och härbret är nu kända som vanliga Vansbrobor.

Det var bara fyra. Om de gick förlorade redan vid fototillfället eller vid förvaringen är svårt att säga. Jag tror att bilderna var i början på filmen och har således legat längst in och mest skyddat. Men det är omöjligt att veta om det har spelat någon roll. På övriga bilder var det inte ett spår. Jo, det var en till i mitten bland de andra, men den var väldigt underexponerad på ett tråkigt motiv.

Vad trevligt att du hittade just den rullen och framkallade den! Med tanke på motiven så hade man ju nästan kunnat tro att du hittat en gammal film och sedan tagit bilder.
mvh
Per Webb / Gasoline

Jag skulle av bilarna att döma vilja datera filmen från någonstans kring de första åren av 1960-talet.

Jätteroligt!

Har precis fått veta lite mera. Bilen kom hit som flyttgods med en hemvändande Amerikafarare. Sen såldes den till David Larsson (gubben på bilderna). Han for snart tillbaka till Amerika och återvände med en smurfblå Ford Falcon. Vad han nu skulle med en sån. Härbret skänktes till hembygdsföreningen och står nu på udden där Västerdalälven och Vanån möts. Titta på det när ni åker förbi Vansbro nästa gång. Buicken hamnade sedemera i klorna på en av bygdens mest namnkunniga raggare. Tydligen var den inte i något vidare skick, för några damer med högklackade skor trampade genom golvet. Sedan stod bilen uppställd under ett antal år på Verkstan i Nås. Riktigt klassisk byggnad, där byggdes mopeder och cyklar ihop sedan 30-talet. Nu är verkstan tyvärr renoverad till oigenkännlighet, men jag har bilder i arkivet. Sedan såldes bilen till en veterangubbe som renoverade den, och lagom till Vansbros 90-årsjubileum 1980 återvände den på besök. Dock hade den lackats svart utan vitt tak vilket en äldre man med gott minne klagade över. Lite extra kul är att jag är kompis med sonen till raggaren, och han har ofta berättat drömmande om “Farsans Buick" Det kändes lite som att se Jesus när den mytomspunne bilen äntligen trädde fram:)

Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.