Annons

Hjälp Mej Fatta Rätt Beslut! (Nikon D50)

Produkter
(logga in för att koppla)

bmw

Medlem
Hjälp Mej Fatta Rätt Beslut!

Jag står i beråd att köpa min första digitala kamera, en Nikon D 50 med de tillhörande två kit-objektiven. Vad jag har läst, så är bildkvaliteten på topp då man beaktar priset för utrustningen. Så långt allt väl. Men hur är det med själva "byggkvaliteten" på kamera och objektiv? Jag änvänder min utrustning lika mycket i dåligt väder (regn, snö) som vid fint väder. Hur pallar den för fuktigt väder t.ex? Hör av er, ni alla med erfarenheter av denna utrustning!
 
Om du hade tänkt att duscha tillsammans med kameran och dessa objektiv, så kommer det med största sannolikhet att bli ett dyrt nöje i längden.

Några regndroppar är inget problem för komeror och objektiv. En plastpåse som täcker kameran i regnväder fungerar bra. Med ett UV-filter på objektivet klarar det även av lerstänk utan att grisa ned linsen. Filtret går lätt att göra rent. Plastpåsen brukar jag klämma fast med hjälp av motljusskyddet.
 
Kameror i denna klass får man skydda mot regn & rusk, så är det bara. Man får gå oerhört högt i pris för att få tätade kamerahus, dessutom så måste ju optik vara väl tätat. En kamera finns för en rimlig summa som grejar detta, Olympus E-1.

Det är dock fortfarande inte att rekommendera att duscha med dessa heller:) Kameror är känsliga precisionsinstrument men D50 är förmodligen varken bättre eller sämre än någon annan i klassen på detta.

//Larsa, som badat med en Pentax spotmatic. Jodå, den funkade efteråt!
 
Ska du duscha med kameran så kanske du ska kolla in Ewa-Marine skydden! finns för dom flesta typer av kameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.