Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp med vit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
hejsan, har lite panik för imorgon så ska jag fotografera en bild till en kompis som ska ha den i en monter... bildens utskrift ska vara ungefär 1,5 meter hög...
Hade tänkt att ta en stående bild av en tjej som står och skrattar.
Den ända utrustning jag har att tillgå är en extern blixt med diffusor (bouncer), en kamera då (KM5d för den som undrar) och en projektorduk som bakgrund.
Bakgrunden är tänkt att vara vit, projektorduksbakgrunden är ju vit och matt så det är väl inget fel på den. Men hur gör jag lättast för att få en kritvit bakgrund med den utrustningen?
Är medveten om att det inte är den optimala utrustningen, men kan nån hjälpa mig att optimera mitt resultat och ge mig tips?
ska jag köra med blixt eller bara fönsterljus, ska jag slå blixten i taket eller i väggen? (blixten är inte trådlös, måste sitta på kameran tyvär, men går att vinkla)
hjälp, snälla :p
 
Om du nu har en projekorduk så kanske du har en projektor också?

Fläska på den på bakgrunden, så kommer du nog ett steg närmre. Kan du sedan begränsa ljuset i rummet till att stanna på bakgrunden så är det nästa steg.
 
okej, jag skippar projektorn, jag har ju en extern blixt, hoppas det räcker...
om man ska frilägga i PS, när jag ändå har en ganska så vit bakgrund, hur gör jag på bästa sättet då?
finns det nån sida som beskriver hur man gör på bästa sätt?
 
FILM) (philip svensson skrev:
okej, jag skippar projektorn, jag har ju en extern blixt, hoppas det räcker...
om man ska frilägga i PS, när jag ändå har en ganska så vit bakgrund, hur gör jag på bästa sättet då?
finns det nån sida som beskriver hur man gör på bästa sätt?
Gå till Extrahera under Filter i CS2.
 
Vad de försöker säga är belys bakgrunden strakt med tex bygglampa eller projektorn då bränns den ut och blir vit på bilden.
 
m, Carlos, jag förstod det. Men, blir det inte lustigt om det är en annorlunda temperatur på ljuset? det som kommer från blixten och det som är från projektorn eller bygglampan?
har faktiskt tillgång till kanske 2 bygglampor.
ska jag slå de mot projektorduken tycker ni?
 
FILM) (philip svensson skrev:
m, Carlos, jag förstod det. Men, blir det inte lustigt om det är en annorlunda temperatur på ljuset? det som kommer från blixten och det som är från projektorn eller bygglampan?
har faktiskt tillgång till kanske 2 bygglampor.
ska jag slå de mot projektorduken tycker ni?

Ja, blås på på bakgrunden. Me dlite flyt är det en enkelt jobb att frilägga modellen i PS och byta ut toner och färgstick mot vitt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.