Annons

Hjälp med val av stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får titta på detta. Min budget avser enbart stativet, kulled kommer till..Sedan hade jag hoppats på att komma undan tull och moms, men det kanske är att hoppas på för mycket ? =).
Från RRS är det att hoppas för mycket, de anger alltid rätt värde på paketen. Jag har beställt från dem 3-4 gånger och fått tulla på paketen varje gång. Har ett paket som väntar på mig just nu med en L-skena till min D600, jag skulle bli väldigt överraskad om jag slapp tulla på det. Ju högre värde på paketet, desto större risk.

Hade jag varit i din sits hade jag räknat med att få betala moms, hade jag sluppit hade det varit en bonus. Att tänka tvärtom blir lätt väldigt surt. Jag hade också, precis som Tom skriver, tagit en allvarlig titt på Benro trots att de är tillverkade i Kina. (Sen förstår jag iofs inte inställningen att allt från USA är bättre än något från Kina, stämningar eller inte?)

Från RRS är det att hoppas för mycket, de anger alltid rätt värde på paketen. Jag har beställt från dem 3-4 gånger och fått tulla på paketen varje gång. Har ett paket som väntar på mig just nu med en L-skena till min D600, jag skulle bli väldigt överraskad om jag slapp tulla på det. Ju högre värde på paketet, desto större risk.

Hade jag varit i din sits hade jag räknat med att få betala moms, hade jag sluppit hade det varit en bonus. Att tänka tvärtom blir lätt väldigt surt. Jag hade också, precis som Tom skriver, tagit en allvarlig titt på Benro trots att de är tillverkade i Kina. (Sen förstår jag iofs inte inställningen att allt från USA är bättre än något från Kina, stämningar eller inte?)

Nja, jag sa inte att allt från USA är bättre bara för att det hänger en risk om stämning över om dom levererar produkter som inte håller för de utfästelser de gör gällande för produkten som dom tillverkar/säljer. Vad jag avsåg med den kommentaren var att det skulle kunna vara ett incitament till att verkligen undvika undermåliga " måndagsexemplar " i produktionsledet.

När det gäller produkter som är tillverkade i Kina, under eget namn, Undviker jag sådant därför att kvalitén är i de flesta fall undermålig, och det är inget som jag tror utan det är erfarenheten som talar. Kinesisk tillverkade produkter (under eget namn) är i 99 fall av 100 undermåliga. Det finns skäl till att det är billigt att köpa kinesisk tillverkade produkter och då är det inte enbart arbetskostnaden som är lägre.

Nja, jag sa inte att allt från USA är bättre bara för att det hänger en risk om stämning över om dom levererar produkter som inte håller för de utfästelser de gör gällande för produkten som dom tillverkar/säljer. Vad jag avsåg med den kommentaren var att det skulle kunna vara ett incitament till att verkligen undvika undermåliga " måndagsexemplar " i produktionsledet.

När det gäller produkter som är tillverkade i Kina, under eget namn, Undviker jag sådant därför att kvalitén är i de flesta fall undermålig, och det är inget som jag tror utan det är erfarenheten som talar. Kinesisk tillverkade produkter (under eget namn) är i 99 fall av 100 undermåliga. Det finns skäl till att det är billigt att köpa kinesisk tillverkade produkter och då är det inte enbart arbetskostnaden som är lägre.

Hej Tony
Håller inte med dig, jag gick ifrån Gitzo till Benro och har varit i fabriken och sett tillverkningen och är grymt imponerad hur de tillverkar stativen. Mycket rent hantverk !!Jag utsätter stativen för hård belastning och är otroligt nöjd inte minst med huvudena. Tycker du skall testa innan du drar alla över en kam. Dessutom har Benro 5 år garanti, vilket de knappast skulle ha om de ej tillverkade kvalitet.
Lycka till

Hej Tony
Håller inte med dig, jag gick ifrån Gitzo till Benro och har varit i fabriken och sett tillverkningen och är grymt imponerad hur de tillverkar stativen. Mycket rent hantverk !!Jag utsätter stativen för hård belastning och är otroligt nöjd inte minst med huvudena. Tycker du skall testa innan du drar alla över en kam. Dessutom har Benro 5 år garanti, vilket de knappast skulle ha om de ej tillverkade kvalitet.
Lycka till

Hej Tom !

Tack för ditt inlägg i diskussionen ! Helt ok att du inte håller med mig, om alla skulle hålla med mig i mina inlägg så skulle tråden snart dö och det vore tråkigt ;).

Nu måste jag korrigera dig lite dock. Jag drar inte alla över en kam, 99 av 100 lämnar en pinne över om jag inte lärt mig fel ifrån grundskolan, (100-99=1) . Kanske är det i detta specifika fall ( Berno) undantaget som bekräftar regeln ?

//
Tony.

Hej Tom !

Tack för ditt inlägg i diskussionen ! Helt ok att du inte håller med mig, om alla skulle hålla med mig i mina inlägg så skulle tråden snart dö och det vore tråkigt ;).

Nu måste jag korrigera dig lite dock. Jag drar inte alla över en kam, 99 av 100 lämnar en pinne över om jag inte lärt mig fel ifrån grundskolan, (100-99=1) . Kanske är det i detta specifika fall ( Berno) undantaget som bekräftar regeln ?

//
Tony.

Hej Tony
Ville bara ge dig lite fakta o tips från en som faktiskt testat och besök fabrik och mässa i Kina. Vilket jag inte tror du gjort även om man kan tro det på din bedömning. Finns skit över allt även i Europa o Usa. Gäller att hitta rätt och vara öppen då kan man hitta bra saker där man minst anar det.
Lycka till

Hej Tony
Ville bara ge dig lite fakta o tips från en som faktiskt testat och besök fabrik och mässa i Kina. Vilket jag inte tror du gjort även om man kan tro det på din bedömning. Finns skit över allt även i Europa o Usa. Gäller att hitta rätt och ha vara öppen då kan man hitta bra saker där man minst anar det.
Lycka till

Har varit i Kina, men inte besökt någon mässa eller fabrik dessvärre, så på den punkten har du rätt.

Att det finns skit överallt, även i Europa och USA håller jag med om, men jag är angelägen att tro att det som tillverkas i USA och Europa håller en genomgående högre kvalité än det som tillverkas i under eget namn i fjärran östern, eller så kanske jag är fördomsfull ?

Ber om ursäkt om jag trampat på någon öm tå, det var aldrig min avsikt.

//
Tony.

Har varit i Kina, men inte besökt någon mässa eller fabrik dessvärre, så på den punkten har du rätt.

Att det finns skit överallt, även i Europa och USA håller jag med om, men jag är angelägen att tro att det som tillverkas i USA och Europa håller en genomgående högre kvalité än det som tillverkas i under eget namn i fjärran östern, eller så kanske jag är fördomsfull ?

Ber om ursäkt om jag trampat på någon öm tå, det var aldrig min avsikt.

//
Tony.

Ingen öm tå men det lönar sig alltid att ha ett öppet sinne, bara mitt tips till dig.
Info: nästan alla kamror tilverkas i Fjärra östen, ink Canon o Nikon ;-)
Så blir en Hasselblad för dig ;-)
Lycka till med kommande köp.

Har tyvärr inget bra synpunkter ang stativ men ett tips angående kulled kan vara att kika på Acratechs produkter som jag tycker verkar vara ett bra alternativ till RRS-kulleder.

http://acratech.net

[EDIT]
De har återförsäljare inom EU.

M
Ingen öm tå men det lönar sig alltid att ha ett öppet sinne, bara mitt tips till dig.
Info: nästan alla kamror tilverkas i Fjärra östen, ink Canon o Nikon ;-)
Så blir en Hasselblad för dig ;-)
Lycka till med kommande köp.

Touche !!
:):):)
Ja,ja Japan ligger i fjärran östern, men kvaliteten på Kamerorna skiljer sig säkert från den som tillverkas i Kina under eget namn, eller vad tror du ?

Låt mig kort nämna att jag tidgare i min strävan att hitta ett kamerahus (Nikon original) fick erbjudande om att få köpa precis ett sådant på nätet för 600 US $ från Kina, helt nytt. Det var ett flertal leverantörer som erbjöd mig det samma. Skulle du köpa ? Är medveten om att det är OT, men ialla fall.

Jag får nog hålla med Tom om att Benro är riktigt prisvärda grejer!

Jag har både Benro och Gitzo, även om Gitzo kanske är en liten gnutta bättre är det ju inte ens i närheten av lika prisvärt!

För övrigt kan jag berätta att ett 1-serie Gitzo inte fungerar för ett 300 mm objektiv när tiderna kryper under 1/50 eller så. Jag har ett 1542T och det är perfekt som ett kompakt resestativ för vidvinkligare grejer eller för tele i hyfsat ljus, men för seriöst jobb med 300 räcker det inte till.

När det gäller RRS kulleder så är de extremt bra, men det vet du nog redan. Jag har en BH-30 på mitt lilla Gitzo och en BH-55 på mitt större Benro. I mina ögon är BH-55 overkill till allt under 300 mm men den är såklart grymt bra till allt annat också, om du bestämmer dig för den.

[...] När det gäller RRS kulleder så är de extremt bra, men det vet du nog redan. Jag har en BH-30 på mitt lilla Gitzo och en BH-55 på mitt större Benro. I mina ögon är BH-55 overkill till allt under 300 mm men den är såklart grymt bra till allt annat också, om du bestämmer dig för den.
Fast är inte en Gimbal ännu bättre till så långa teleobjektiv?

Fast är inte en Gimbal ännu bättre till så långa teleobjektiv?

Jo, men det beror lite på vad man vill göra också. Vill man följa rörliga motiv är det smidigare, men gäller det att hålla still grejerna under långa slutartider (över ca 1/50 utan stabilisering) tror jag att kulan är minst lika bra.

Nu har jag ju bara ett lätt 300/4 som inte är några problem att handhålla hur länge som helst och fotar mest flygande fåglar med det. Där är ju slutartiderna ändå så korta att det går att handhålla så jag har ingen större erfarenhet men jag kan tänka mig att med 400/2,8 eller 500/4 och långsamma motiv som betande/vilande djur kan det vara riktigt trevligt med gimbal.

Jag har både Benro och Gitzo, även om Gitzo kanske är en liten gnutta bättre är det ju inte ens i närheten av lika prisvärt!

För övrigt kan jag berätta att ett 1-serie Gitzo inte fungerar för ett 300 mm objektiv när tiderna kryper under 1/50 eller så. Jag har ett 1542T och det är perfekt som ett kompakt resestativ för vidvinkligare grejer eller för tele i hyfsat ljus, men för seriöst jobb med 300 räcker det inte till.

När det gäller RRS kulleder så är de extremt bra, men det vet du nog redan. Jag har en BH-30 på mitt lilla Gitzo och en BH-55 på mitt större Benro. I mina ögon är BH-55 overkill till allt under 300 mm men den är såklart grymt bra till allt annat också, om du bestämmer dig för den.

Har då varit inne och tittat på det stativ som Tom rekommenderade, Benro c4780T ( 5 890:) inkl.moms och kan konstatera att det väger drygt 3 hg mer än RR:s TVC-33 vilket kostar nästan samma peng (~6 200 :- ). Detta utan moms, frakt och tull, vilket skall nämnas i ärlighetens namn. Undrar vad man får betala för det inom EU ? Får kolla på cameranu, det är ett namn som dyker upp emellanåt...

Visst kan man tycka att BH-55 är overkill om man skall använda endast kortare gluggar, men å andra sidan så lär det ju stå stadigt. Sedan så vet jag inte om jag skall satsa på att köpa ett enda stativ och köra allt på det, (overkill) eller köpa ett mindre (och ev. komplettera med ett större och tyngre längre fram om det skulle bli aktuellt med att köpa ett långt tele.) Jag blir inte yngre och foto är inte gratis att hålla på med och om man vill ha bra grejjor så får man slanta upp och det skall finansieras. Ja, ja det är gratis att drömma. Dessutom så skall man bära det hela, uj, uj, uj...

Nåväl, vi får se vart det landar hän...

Jo, men det beror lite på vad man vill göra också. Vill man följa rörliga motiv är det smidigare, men gäller det att hålla still grejerna under långa slutartider (över ca 1/50 utan stabilisering) tror jag att kulan är minst lika bra.

Nu har jag ju bara ett lätt 300/4 som inte är några problem att handhålla hur länge som helst och fotar mest flygande fåglar med det. Där är ju slutartiderna ändå så korta att det går att handhålla så jag har ingen större erfarenhet men jag kan tänka mig att med 400/2,8 eller 500/4 och långsamma motiv som betande/vilande djur kan det vara riktigt trevligt med gimbal.

Nej kulan är inte minst lika bra. Jag har BH-55 och Wimberley II Gimbal. Och även Canons 800mm objektiv. Och BH-55 har inte en chans.............

Måste lägga in en brasklapp till, oerhört svårt att bestämma sig,och sedan är det ju det här med vikten som drar iväg när man summerar den totala vikt som alla prylarna uppnår tillsammans.

Tyvärr så tenderar jag att släpa med mig det mesta när jag ger mig ut för att täcka alla eventualiteter, så därför detta inlägg.

Eftersom jag med största sannolikhet kommer att fotografera med korta brännvidder < 100 mm, så undrar jag vad panelen tycker att man skall satsa på för stativ/kulled för att inte dra på sig mer vikt än nödvändigt.

Kommer (ev.) att investera i ett 300mm / f 2,8 och / eller 600mm / f 4 glugg, men det blir en (mycket) senare fråga. 300 mm f/2,8 är nog troligast. (och en 1,4 konverter).

De fabrikat som jag finner är av intresse är RRS (stativ och kulled) och Gitzos (stativ) produkter. Har tidigare nämnt att jag är ~ 185 cm i strumplästen, men jag nämner det igen.

Vill bara avsluta diskussionen för mitt vidkommande på denna tråden med följande tillägg.

Fick idag min beställning från RRS, ett TVC 34L med tillhörande BH-55 PCL samt TQB-80B och BMBD12-L.

Nästa vecka så får jag kameran som jag beställt och därefter så blir det ut att pröva när tillfälle ges. Jag vill med detta inlägg bara tala om att första intrycket är synnerligen gott, även om jag inte har något att jämföra med, det känns att det är kvalité rakt igenom. Har monterat på kulleden och känt lite på det och det är en fantastisk skön känsla, silkesmjukt. Är synnerligen tacksam för att valet föll just på detta, tror inte att jag hade varit nöjdare med något annat. Kanske ett Gitzo hade varit lite bättre ur finishsynpunkt, men prismässigt hade det också blivit dyrare. Detta föll mig i smaken och jag är synnerligen nöjd med köpet.

För den som är intresserad av hur mycket det hela gick på (inkl.moms och frakt) så kan jag nämna att slutnotan landade på 16 883,39:- på öret.

Mycket pengar, men på 20 år så blir det inte så mycket och kvalité betalar sig (nästan) alltid i längden.

Vill avslutningsvis tacka er alla som hjälpte mig att komma fram till beslutet att satsa pengarna på detta.

Mvh;

Tony Johansson.

Jag sitter i samma sits och kikar på ungefär samma grejer. Så tack för att du är så öppen med detaljerna. Har inte satt ihop en kundvagn tidigare utan bara kikat på prylarna utan att bry mig om vad det kostar men 17 blad var lite av en kalldusch må jag säga. Jag lär få våndas över det här valet ett tag till. Det är lite löjligt när Arca Swiss och Gitzo är budgetalternativen :)

Jag sitter i samma sits och kikar på ungefär samma grejer. Så tack för att du är så öppen med detaljerna. Har inte satt ihop en kundvagn tidigare utan bara kikat på prylarna utan att bry mig om vad det kostar men 17 blad var lite av en kalldusch må jag säga. Jag lär få våndas över det här valet ett tag till. Det är lite löjligt när Arca Swiss och Gitzo är budgetalternativen :)

Hej.

Själv så köpte jag ett Benro c4780t och kör med Benros Gimbal 1 huvud till min 5D mark 3 med ett Canon 400 2.8 L is och stativet är grymt stabilt och huvudet fungerar klockrent. Kan rekommendera den uppsättningen!

Jag får tacka för tipset. Har kikat lite på Benros stativ. Helt klart ett alternativ. Jag vill ha det så enkelt och stabilt som möjligt. Helst bara 3 sektioner men samtidigt riktigt högt fast inte för långt ihopfällt. Alla dessa motsatser som ska balanseras...

Vad jag skulle vilja ha i ett stativ är annars möjlighet till nivellering. Alltid saknat det från videostativen även om jag inte vill ha videohuvudet. RRS har tillbehör för allt det där men då räcker inte ens 17 lappar...

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto