Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Har då följande (önske) utrustningslista och behöver komplettera med ett stativ med en prislapp på max 7500:-

Nikon D800E + Nikon MB-D12 .
Really right stuff ballhead BH 55 PF, samt L-hållare för kamerahuset.

Kommer ev. att komplettera med ett längre (ljusstarkt) teleobjektiv så det bör klara av att hålla (en icke oansenlig vikt på) utrustningen stabilt.

Jag är 185 cm lång, så det är lämpligt om stativet är komfortabelt i fullt utdraget arbetsläge, Samtidigt som det är fullt möjligt att komma nära mark plan för makro fotografering

Därtill så vill jag att det är väldigt kompakt då jag kommer att ta med mig det på resande fot och naturligtvis så lätt som möjligt. Är medveten om att det är många variabler som man får ta hänsyn till i denna framställan och en kompromiss blir naturligtvis oundviklig, men jag hoppas på er erfarenhet som hjälp och vägledning till ett avgörande beslut.

Ett Gitzo Systematic stativ skulle passa perfekt till dina krav. Jag brukar köpa mina här. http://www.cameranu.nl/nl/statieven-toebehoren/gitzo/systematic-tripods/c2053_7003

Där finns flera olika beroende på vilken längd du vill ha. Runt 150 cm räcker till dig. När du satt på huvud och kamera så blir det ganska mycket högre och kommer ovanför dina ögon. Jag är 182 cm och använder inte fulla längden på det. Flera varianter av Systematic stativet som kostar mellan 500 och 800 Euro. Series 3 blir nog lagom stabilt till dig och dina krav/objektiv

Kompromissen mellan stabilitet och vikt/kompakthet blir ju alltid en avvägning. Förutom förslagen från Lars, som jag instämmer i, vill jag tipsa om Really Right Stuff´s stativ. Om man prioriterar stabilitet och uppskattar kvalitet och finish, kan någon av deras modeller vara ett bra val. Använder själv ett TVC-33 som jag är mycket nöjd med. Det väger 1,9 kg och är 66 cm långt ihopfällt, det finns dock modeller som är både lättare och kompaktare. Beställs med fördel direkt från RRS i USA.
http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=TripodsRRS&key=cat

Jag tackar för dessa inlägg i debatten, har varit inne och tittat på nämnda förslag och utifrån specifikationerna verkar RRS vara det bästa alternativet. Ett minus är dock att stativ-väska inte ingick i priset, vilket det gör med Gitzo stativet.

Några tips på var man kan införskaffa optik och ev. kamerahus till det absolut mest fördelaktiga pris inom Europa ? Optiken som jag avser är CZ och jag köper inte beg. utrustning,(så till vida att det inte blir aktuellt med en ljusstark tele på 4-600 mm).

Jag behöver också en väska som sväljer det mesta (kamerahus plus 4-5 objektiv av ovan nämnda fabrikat från 15-100 mm) och lite småplock som dessutom inte drar till sig icke önskad uppmärksamhet, samt någon som skall bära det hela.

Senast ändrad:
Har bara kollat som hastigast, men det verkar vara ett intressant alternativ, inte minst prismässigt. Någon som har några års erfarenhet av ovan nämnda?

Nä, men jag har ett och är hittills mycket nöjd. Det enda som stör lite är att jag inte vet hur hårt jag ska dra åt vridlåsen eftersom jag är van vid klämlås.

Men stativet känns precis hur stadigt som helst. Jag får återkomma när jag kört hårdare med det.

Nä, men jag har ett och är hittills mycket nöjd. Det enda som stör lite är att jag inte vet hur hårt jag ska dra åt vridlåsen eftersom jag är van vid klämlås.

Men stativet känns precis hur stadigt som helst. Jag får återkomma när jag kört hårdare med det.

Har då studerat den informationen som finns om denna produkt på Cyberfoto och det verkar lovande. Gillar att man kan skruva av ena benet och på så sätt få ett monopod. Gillar även vikten, den maximala arbetslängden i förhållande till det kompakta utförandet, samt det fördelaktiga priset.

MEN...

Jag gillar inte att köpa kinesiska produkter (om dom inte är tillverkade på licens av ett välrenommerat företag). Tänker på kvalitén i materialet som använts i tillverkningen, i de delar som skall skruvas, ex. mellan sektionerna. Jag säger som det gamla ordspråket: "snålheten bedrar visheten" eller "att köpa billigt är att köpa dyrt ". När man väl monterat på utrustningen på stativet och skall flytta på sig, vågar man då att lägga det hela över axeln och förflytta sig, utan att behöva känna oro för att det hela skall åka i backen bara för att infästningen inte höll måttet ? Det kan bli en mycket dyrare affär än om man lägger några tusingar mer på ett välkänt fabrikat med ett gott renomè.

Det blir till att avvakta ett tag, men det är ( på pappret ) ett synnerligen intressant alternativ.

Jag hade ju helt klart köpt ett gitzo om jag hade haft pengar till det. Men nu är det inte så viktigt för min del ännu, det sittet ju inte så dyra grejjer på mitt stativ. Men det känns som det är något lurt, vi får väl se hur länge stativet håller. :)

Jag hade ju helt klart köpt ett gitzo om jag hade haft pengar till det. Men nu är det inte så viktigt för min del ännu, det sittet ju inte så dyra grejjer på mitt stativ. Men det känns som det är något lurt, vi får väl se hur länge stativet håller. :)

Tycker detta verkar vara ett intressant alternativ. Om kvalitén är den samma som på deras stativhuvuden (som f ö fått väldigt goda recensioner ) så kanske det blir detta som jag till slut handlar.
http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=TripodsRRS&key=cat

Om jag nu skulle montera på en utrustning som kostar en 50 000:- + , så känns det dumt att snåla på stativet.

Kunde inte hålla med mer!

Eller hur !!

:)))

Och med tanke på att stativet är helt och hållet tillverkat i USA så håller det nog väldigt hög kvaliè.

Om produkten inte levererar tillverkarens utfästelser avseende kvalitéten så kan man åka på en stämning, dom är ganska duktiga på det i Amerika. Därmed så är man med största sannolikhet väldigt noga i produktionsfasen vad det gäller framställandet av produkter. Annars så kan det som sagt bli väldigt dyrt för företaget, något som man med största sannolikhet vill undvika och som kan fungera som en garant för att man inte får en undermålig produkt.

Detta är naturligtvis mina fria spekulationer, men jag tycker mig finna en logik i resonemanget.

Jag är 183 cm lång och har ett Gitzo GT3530LS med en BH-55, det passar mig så när som på någon centimeter (men jag har inget batterigrepp). Enligt spec är det 148 cm högt utan kulled. Eftersom det är en äldre modell går det att köpa för dryga 500 evrosar i Holland hos t.ex. CameraNu.

Jag har svårt att se hur du skall komma under budget med ett RRS-stativ, det kostar minst $1000 med frakt, sen tillkommer tull och moms. En inte alltför vild gissning är att du hamnar uppåt 8500 kr innan du har stativet i näven. Ett GT3530LS landar på ca 5000 kr inkl frakt, väger ungefär lika mycket (lite) som TVC24L och klarar samma last.

CameraNu säljer även RRS kulleder och plattor, en BH-55 går också på dryga 500 evrosar ex frakt. Från RRS går det på $455 plus frakt och moms.

Ett mycket bra stativ. Gitzo och RRS är de bästa. Serie 1 är kanske för litet till det ljusstarka långa tele-objektivet du skulle köpa. Vilket objektiv tänker du på?

Har inte kommit så långt att jag forskat/bestämt mig för vilket tele som kan bli aktuellt. Skall först satsa på att köpa hus,objektiv,batteripack och div.optik samt stativ. Det får initialt räcka.

Jag är 183 cm lång och har ett Gitzo GT3530LS med en BH-55, det passar mig så när som på någon centimeter (men jag har inget batterigrepp). Enligt spec är det 148 cm högt utan kulled. Eftersom det är en äldre modell går det att köpa för dryga 500 evrosar i Holland hos t.ex. CameraNu.

Jag har svårt att se hur du skall komma under budget med ett RRS-stativ, det kostar minst $1000 med frakt, sen tillkommer tull och moms. En inte alltför vild gissning är att du hamnar uppåt 8500 kr innan du har stativet i näven. Ett GT3530LS landar på ca 5000 kr inkl frakt, väger ungefär lika mycket (lite) som TVC24L och klarar samma last.

CameraNu säljer även RRS kulleder och plattor, en BH-55 går också på dryga 500 evrosar ex frakt. Från RRS går det på $455 plus frakt och moms.

Jag får titta på detta. Min budget avser enbart stativet, kulled kommer till..Sedan hade jag hoppats på att komma undan tull och moms, men det kanske är att hoppas på för mycket ? =).

Skulle vilja rekommendera dig c4780T från Benro
Otrolig kvalitet till ett bra pris.
Jag gick ifrån Gitzo till Benro och är mycket nöjd.
http://www.benrosverige.se/

Är väldigt tacksam för all goda råd. Uppskattar FS just av denna anledning, men jisses vad svårt det blir att välja.

Men...Jag tror nog att jag kommer att köpa ett RRS eller Gitzo. Kvalité och pris hänger (inte sällan) ihop och man brukar (för det mesta) få vad man betalar för. Däremot så skall jag titta på ditt förslag.

ANNONS