ANNONS
Annons

hjälp med val av objektiv önskas =) (400d)

Produkter
(logga in för att koppla)

beanball

Ny medlem
Har inskaffat en canon 400d som är min första systemkamera. Tar i dagsläget kort på allt och alla för att lära mig (till min omgivnings mindre stora förtjusning).

Använder än så länge orginalgluggen som följer med men funderar nu på att komplettera men vet inte med vad.

Det jag mest kommer använda kameran till:
motorsport (stillastående och i fart)
hästar (stillastående och i fart)
kampsport (ljusa dräkter i dunkla lokaler i fart)
djur/natur/porträtt

I flera av fallen är det svårt att använda blixt utan att störa och ljuset är inte alltid det bästa därför bör man kanske ha ett ljusstarkt objektiv?!?

Min plan är att hitta ett hyfsat tele i prisklassen 2-3000:- för att sedan när ekonomin tillåter kika på alternativ åt andra hållet.

Alla tips på vilka som man ska kika på är välkomna =)

Kul att Du intresserat Dig för foto!
Själv är jag i stort sett i samma läge som Dig.

Jag skaffade en telezoom Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro. Den gluggen har ett ganska bra förhållande pris/prestanda. kostar drygt 2000 kr nytt.
Sen har jag kompletterat åt andra hållet, med Canon EF 50/1.8 och EF 85/1.8 fasta objektiv, som är ljusstarka. De gluggarna kan jag rekommendera för porträtt o liknande.

Du får säkert många andra bra tips av mer etablerade fotografer i tråden.

Lycka till!
/L

Den tulipanaros du söker är nog tyvärr svår att hitta, ett ljusstarkt tele i den prisklassen fiunns helt enkelt inte.
Sigma 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro är ett hyfsat objetiv, dock ej ljusstarkt.

Canon 70-200 F/4 L är mycket bra, kanske kan hittas för 4.500:- begagnat. 2,8:n av samma glugg kostar betydligt mer

Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro, bra glugg, ljusstark, men kostar ca 9000:- nytt.

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS. Ny telezoom från Canon, billigt, har IS, dock ej ljusstarkt.

Är det verkligen INGEN som läser tipset/varningen/förslaget innan man skriver sin början på en ny tråd att söka bland tidigare skrivna trådar???
Det är ständigt denna fråga "Jag har skaffat systemdigital, hjälp mig med objektiv!!"

Fråga i fotobutiken, läs i tidigare trådar, använd kitobjektivet och gå framför allt på fotokurser och lär er att använda det ni har. Inte alltid som man behöver köpa objektiv för lika mycket som kameran kostade bara för att man ska fota hästar eller barnen som spelar fotboll.

En annan bra källa till köpråd om objektiv är faktiskt Tradera. Det finns klubbar eller vad man ska kalla det för där man kan gå med i, inritktat mot vissa intresseområden. Jag gjorde det när jag höll på att samla frimärken och jag blev förvånad över hur engagerade folk faktiskt var.

Damoor skrev:
spara lite mer =)
//gärna men vill börja fota innan jag blir pensionär =)

Andreas S Eriksson skrev:
Är det verkligen INGEN som läser tipset/varningen/förslaget innan man skriver sin början på en ny tråd att söka bland tidigare skrivna trådar???

Självklart har jag sökt innan jag ställde frågan men de svar jag hittade tyckte jag inte passade mina intressen.

"Fråga i fotobutiken"
//givetvis men chansen/risken är stor att säljaren endast vill sälja sina egna saker utan att komma med vettiga alternativ. Fördelen med att ställa frågan här att man ofta får svar från folk som har använt de olika alternativen och inte bara läst om dom i senaste broschyren.

"bra källa till köpråd om objektiv är faktiskt Tradera"
//ok, ska kolla vidare där

kanske vore lämpligt att samla ihop alla trådar inom vissa områden och göra en faq för att slippa samma frågor från oss nybörjare ;)

ANNONS