Annons

Hjälp med val av Nikon vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

mach27

Ny medlem
Jag är en rätt ny fotograf som kommit över en Nikon F-601. På denna sitter en 35-70mm 3.3-4.5. Jag är dock ute efter att köpa ett vidvinkel objektiv men är väldigt osäker på vad man skall köpa. Det jag funderar på är endera ett 18-35/3.5-4.5D eller ett 24mm f/2.8D. Jag har ingen erfarenhet alls med fasta objektiv som 24mm så jag har inte någon ide vad jag skall välja. Är det någon som har nåt förslag...

/Marcus
 
Japp!
Kan inte annat än att rekomendera 18-35an!
En riktig pärla som ger grymt skarpa bilder med bra kontrast i.
En av mina absoluta favorit gluggar.

Tycker du att priset är ok så KÖP.
 
Ett annat mycket bra alternativ är Sigmas 17-35/2,8-4. Det är kanonbra, hade en sån själv förut men sålde det pga att jag inte använde det så ofta.
 
Hej

Jag har bägge gluggar och kan rekommendera dem båda. 18-35 har jag förvisso inte haft så länge men den verkar prestera mycket bra. Den blev topklassad av Foto och fick omdömet i klass med fasta brännvidder avseende skärpa. Vad gäller interna reflexer återstår att se. Fasta brännvidder är ju bättre i detta avseende. Bifogar en testruta som jag tog med min 18-35, Velvia, F100 och upplättning med SB28.

Lycka till!

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com

PS:Besök vår site om några veckor. Då har vi varit på Öland igen och jag har alldeles säkert dragit massor av bilder med just dessa gluggar.

http://www.prsoft.nu/bilder/test.jpg
 
Vill du satsa på ett fast objektiv kan jag rekommendera Nikkor 28/2,8. Ett mycket bra objektiv. 24/2,8D är givetvis också ett objektiv av hög klass men ligger prismässigt en bra bit högre än vad 28mm kostar. Jag har själv ett 28/2,8 och jag är mycket nöjd med det. De nämnda zoomarna är fina gluggar så frågan är väl bara; fast brännvidd eller zoom?
 
Har själv ett Nikkor 20-35/2.8 . Detta kan jag varmt rekommendera. Dyrt men bra. Finns nog en del beg. såna nu när 17-35:an sålts ett tag. Sett några för runt 10 000:-
 
Har Nikkors 24mm och är väldigt nöjd. Bilderna är skarpa och vinkeln är tillräckligt vid. Du kan utan större problem hitta ett begagnat för runt 3000:-.
 
Jag köpte pirat

Hej!

Har själv flera Nikon, bla en 601 som jag haft i tretton år och trivs mycket bra med! För några år sedan skulle jag ha en vidvinkel, men tyckte original var alldeles för dyra. Det slutade med att jag köpte Cosinas 19-35 för knappt 2000 kronor om jag minns rätt. Tänkte att den vågar jag ha med ut i skogen och överallt utan att det är katastrof om något händer. Och det var rätt tänkt för mig i alla fall. Den är med ÖVERALLT! Väger inget, kändes plastig och oprecis men fungerar jättebra och jag trivs superbt med den!
Och det är ju inga pengar att bråka om heller.
Lycka till, det är kul med vidvinkel och praktiskt med zoom! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.