Annons

Hjälp med val av filter

Produkter
(logga in för att koppla)

jrosen

Aktiv medlem
Hejsan! Jag har tänkt inskaffa en del filter till min fotoutrusting. Tyvärr så har jag ingen erfarenhet inom detta område. Så jag tänkte be om lite hjälp här. Så dela gärna med er av era erfarenheter. Referera gärna till någon bild i ert album. Tack på förhand /Johan

Tillägg: Fotograferar relativt brett, så det vore roligt att få tips inom de flesta områden. Vad kan t.ex. ett viss färgtonat filter göra vid ett porträtt (sv/v - färg), hur kan man får molnen att framträda vid sv/v fotografering, vilka filter kan hjälpa en att få en riktigt blå himmel m.m. Vad jag ev. är mindre intresserad av är effektfilter (soft, stjärn m.m.)

Berätta först vilka motivområden som intresserar dig. Olika typer av fotografi kräver olika typer av filter.

Ett annat tips är att söka på "filter" i forumet. Frågan har varit uppe flera gånger förut.

Gjorde faktiskt en sökning innan jag började denna diskusion. Fast om du säger att det ska finnas så ska givetvis försöka igen. Det är ju onödigt att behöva svara flera gånger på samma fråga. Tack för hjälpen /Johan

En basuppsättning kan vara
  • Polfilter - mörkar ner himlar, mättar färger genom att dämpa reflektioner, ser igenom vattenytor
  • Rödfilter för svartvitt, för att mörka ner himlar. Eller kanske orange.
  • Avtonat gråfilter, mörkar ner valda delar selektivt, t ex himlar.

Om du plåtar dia så är ett varmtonsfilter (81A eller 81B) inte dumt att ha. Filtret tar bort blåstick som kan uppstå t.ex. när man plåtar ett motiv som ligger i skuggan en solig dag. Ögat ser sällan blåsticket, men filmen gör det.

Om du kör färgneg och lämnar in filmen för framkallning/kopiering, ja då kan du skippa varmtonsfiltret. Fotolabbens färgkorrigering brukar ändå vara rätt oförutsägbar.

Håller inte riktigt med Ulf! Jag märker skillnad när jag tar av mitt 81b filter som alltid sitter på.. Även när jag kör neg. färg! Någon (förutom Ulf) som inte håller med?

blåa himlar - polfilter. ökar färgmättnaden en aning också.

svartvita moln - polfilter eller rödfiltret 25A ökar kontraster mellan himlen och molnen.

porträtt - kanske ett varmfilter? har ingen riktigt koll på det.

NiklasK skrev:
Håller inte riktigt med Ulf! Jag märker skillnad när jag tar av mitt 81b filter som alltid sitter på.. Även när jag kör neg. färg! Någon (förutom Ulf) som inte håller med?

Då har du lyckats hitta ett lab som klarar att framkalla/kopiera lika från gång till gång. Grattis!:)

UV-Filter

Hur är det med UV-Filter ? är det man verkligen behöver eller bör ha om man fotograferar i mycket soliga förhållanden,
Det jag undrar är, Finns det något som som är känsligt i objektiv och/eller i kameran ?

acke skrev:
Om du plåtar dia så är ett varmtonsfilter (81A eller 81B) inte dumt att ha. Filtret tar bort blåstick som kan uppstå t.ex. när man plåtar ett motiv som ligger i skuggan en solig dag. Ögat ser sällan blåsticket, men filmen gör det.

1.
Är det någon av er som har ett par bilder som visar skillnaden mellan ett dia taget med 81B och ett utan filter?

2.
Vilket är mest användbart 81A el 81B då det kostar en del att ev. köpa båda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar