Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av filmkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

LovisaRydqvist

Ny medlem
Hej!
Jag ska köpa min första filmkamera för att filma egna filmer, bröllop osv. Vill gärna att det ska vara "filmkänsla".
Står just nu mellan lite olika val och tänkte om det finns någon som skulle kunna guida mig.

Canon xha1 och Sony NEX-VG10 är väl de som jag funderar mest på just nu, annars även
- Sony vx 2100
- Canon XM2
- Canon XM1

Väldigt tacksam för svar!

Tack för ditt svar!
Anledningen till att jag kikar på just dessa är för att jag hittat dem begagnade, har inte råd med en helt ny. Vilken av dessa skulle vara att rekommendera, vs vilken bör jag inte köpa?
Har tidigare bara fotat stillbilder och är därför grön när det gäller vilken kamera jag bör ha. Men det är ändå mycket pengar för en fattig student så vill gärna lägga mina pengar på rätt.

Hd

Tack för ditt svar!
Anledningen till att jag kikar på just dessa är för att jag hittat dem begagnade, har inte råd med en helt ny. Vilken av dessa skulle vara att rekommendera, vs vilken bör jag inte köpa?
Har tidigare bara fotat stillbilder och är därför grön när det gäller vilken kamera jag bör ha. Men det är ändå mycket pengar för en fattig student så vill gärna lägga mina pengar på rätt.

Hej ...
Filmar någon av dessa i HD ...tror inte det och jag skulle satsa på en som klarar HD isåfall.
Men då gäller även att din dator klarar av att hantera HD film ..
Mvh
Owe

Video kärver mer av allt, arbetsflödet påminner väl lite om foto, men det är mkt nytt att lära sig, bara en sådan sak som slutkomprimering till tex webben/vimeo är inte alldeles enkel.

Om budgeten är tajt vilket den för det flesta är. Så kan det vara värt att köpa begagnat. I andra fall inte.
Skriv gärna vilken budget du har så kan man hjälpa ännu mer precist angående råd.

Som Owe skriver så är det viktigt att ha en dator som klarar av video redigering med prestanda så att man trivs.

Vad har du för stillbilds kamera i dagsläget?

För att få en fin bild med video så krävs det vissa stabiliseringsverktyg, man lägger alltså inte så ofta hela budgeten på kamera huset.

Titta även på alternativet med en FF kamera typ Nikon D800
den har full HD och en grym upplösning.
Tror det finns en länk på nyhetssidan om den första TV-sändningen filmat med enbart D800

//Lelle

Allt du har listat är fullkomligt skräp dessa dagar förutom Sony NEX-VG10. Finns inte en chans att du skulle välja någon utav de andra kamerorna framför NEX-VG10.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar