Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med val av bok om Photoshop CS

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej.

Är på G att införskaffa en bok om nämnda program efter att ha blivit inspirerad av alla duktiga människor här på forumet. Har letat efter gamla trådar men ej funnit ngn jag anser vara helt relevant. Skulle jag ha missat någon så ber jag om ursäkt för detta.

De jag är mest intresserad av (tror jag) är:

Photoshop CS Bibeln
Photoshop CS for Digital Photographers

Någon här på forumet som kan komma med något tips? Boken får gärna vara väldigt grundläggande, då mina kunskaper i nämnda program kan jämföras med en amöbas färdigheter i att hoppa hopprep...

M v h,

Pierre
 
Photoshop CS for Digital Photographers

Denna boken har jag själv köpt och jag är mycket nöjd med den. Ger en god inblick i vad man kan göra med PS-CS, illustrativa exempel, länk till bilderna i boken som man kan tanka ner och testa på för att se resultaten på skärmen. Jag hade själv väldigt knappa kunskaper om PS och tycker att boken håller sig på en lagom nivå. Rekommenderas!

Köp den dock inte i någon bokhandel på stan utan köp den via någon web-bokhandel. Köpte min på Amazon.com för under 300:- inkl frakt. Såg precis att de nu tar 27.19$ vilket måste anses som ett kap.
 
Även jag kan rekommendera Scott Kelby's bok "CS for digital photographers". Den är inte för nybörjare men allt är förklarat på ett enkelt sätt. Han ger många mycket bra små tips som gör redigeringen bättre och enklare. Boken är lättläst och har bra illustrationer. Köp den!

H
 
Jo, tycker att den verkar helt ok. Ni har ingen erfarenhet av CS bibeln då? Den ska ju inte vara helt fy skam vad jag hört.
 
En tredje röst på Photoshop CS for Digital Photographers, har själv denna fast för Photoshop 7, och jag instämmer i att boken täcker mycket och är klart lättläst. (Att jag sedan inte läst den mycket är en annan sak, har mera med min tillgängliga tid att göra...)
 
Då ni verkar eniga beställer jag CS for digital photographers. Tack för er hjälp!

M v h,

Pierre
 
Jag har bibeln till Photshop 7 i electronisk form men tycker inte att den är speciellt bra. Har dock inte läst den speciellt noga. Tycker att Scott kelby's bok är i en annan division. Mycket mera lättläst och praktisk användbar.

H
 
Tips

Photoshop CS för digitalfotografer heter den svenska versionen... o den kan du få för 199:- inkl frakt...
Det är ett erbjudande som finns i senaste numret av (Allt om) DIGITAL FOTO (nr 5/2004)
Erbjudandet gäller månaden ut.

Ska själv beställa ett exemplar. Nu. Höll så när på att glömma det. Tack för påminnelsen!
 
*skrattar* det e ju det jag säger... de är för lika det där är ju Digital Foto, den jag talade om är DIGITALFOTO...

Det finns alltså tre tidningar som heter likadant... den du ska leta efter har samma format som den du hittat och bara versaler i tidningsnamnet ;-)

http://www.alltomdigitalfoto.com

Men bilden på omslaget som de har på sin site föreställer NÄSTA nummer som inte har kommit ut än... så du kan inte leta efter det omslaget i butiken.

Du ska ha tag i nummer fem/2004 *s*
 
Senast ändrad:
HDFS) (KGS skrev:
...det där är ju Digital Foto, den jag talade om är DIGITALFOTO...

...den du ska leta efter har samma format som den du hittat och bara versaler i tidningsnamnet ;-)

...så du kan inte leta efter det omslaget i butiken.

Hehe, tack för svaret, KG, även om jag fick läsa om det ett par gånger för att förstå vad jag ska ha.:)
 
se bara till att inte köpa digitalfoto nu *s*. Vem har sagt att det ska vara lätt ;-)
 
Det var så lite så, hoppas du blir nöjd med tidningen också, o så får du boken på svenska...
 
Tidningen har jag redan en prenumeration på, främst pga just artiklarna om PS. Allt annat, framförallt testerna på utrustning är ju lite sisådär. Hade dock missat sidan med erbjudandet, men nu är den beställd.
 
Photoshop CS för digitalfotografer heter den svenska versionen... o den kan du få för 199:- inkl frakt...

Är det någon som har lyckats beställa boken? När jag går in på den angivna sidan står det "Tyvärr finns det inga aktuella specialerbjudanden. Välkommen åter!"
 
Ok nu har jag också beställt den. Jag hade lagt till en / efter länken och då funkade det inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.