ANNONS
Annons

Hjälp med väskinköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag behöver en större kameraväska men jag vet inte vilken och jag hoppas på att få lite hjälp.

Jag är ute efter en väska som kan ta min D70 med påsatt objektiv, som skulle kunna vara en 70-210, och ytterligare två objektiv, tex kitobjektivet och en (knubbig) vidvinkelzoom. Dessutom måste det finnas någon, eller hellre några småfickor, för diverse prylar som ska med. Jag har en Nova 2 (äldre modell) men i den får jag bara i ett extraobjektiv. För att krångla till det ytterligare vill jag kunna fästa väskan i ett bälte och kunna bära den runt midjan när jag är ute på längre vandringar. Våskan får inte heller vara för stor.

Jag har funderat på Nova 3. Är det ett vettigt alternativ eller finns det bättre?

Lowepro Slingshot AW 200

ag har just skaffat mig en "Lowepro Slingshot AW 200" som rymmer det du räknade upp plus lite till. Dessutom kan man plocka upp kameran utan ta av sig väskan.

På väskan finns även tre fästen för mindre lowepro väskor om man vill haka på mer.

Kan vara värt att kolla upp.

http://www.scandinavianphoto.se/?45144

Grymt bra ryggsäck!!! Jag får i all kamerautrustning, och i ett stort fack får jag ner regnkläder, sittunderlag, en termos och lite mackor/frukt eller andra småsaker.. och i ytterligare ett ytterfack får jag ner plånbok, nycklar, mobil, och andra smått-och-gott grejer :)

Under ryggsäcken sitter två justerbara fästen för stativet..

Jag rekommenderar den varmt!!!

Tack för era svar!

Kan man fästa en Slingshot i ett bälte? Jag får rejält ont i axeln om jag har en väska hängande en längre tid. Däremot klarar jag att bära en hel del runt midjan.

Jag har faktiskt en ryggsäck som jag sällan använder. Den främsta orsaken är att det blir så invecklat att få fram det jag vill ha att jag oftast inte orkar. Dessutom har jag ofta en vanlig ryggsäck med kläder, mat och annat. Tyvärr används min fotoryggsäck främst som förvaring på hemmaplan. (Det kanske är dags att sälja den.)

Jag tar gärna emot fler förslag.

Domke F2-the shooters bag. Sätt dit en extra rem så du kan bära den som ryggsäck. Suverän väska med gott om plats. Lätt att nå prylarna.
Rekommenderas.

A

Lowepro Pro Mag 2 AW rymmer allt som du vill.Den kan bäras runt midjan med ett medföljande midjebälte.

Väskan har mycket hög kvalitet. Allt är lättåtkomligt. Enda nackdelen är att man lätt packar för mycket och då blir det inte roligt efter en stund...Men den finns också i en mindre variant.

Det är absolut den bästa väskan som jag har haft.

Hur stor är den mindre varianten av Pro Mag? Heter den månne Pro Mag 1? Skulle den kunna räcka i storlek? Jag vill inte ha för stor väska. Det blir bara klumpigt.

Mini Mag verkar OK men varför är den bättre än Nova 3? Storleksmässigt är de nästan helt lika. Mini Magen är en centimeter längre och det är enda skillnaden. Däremot är Mini Mag avsevärt dyrare, 980 mot 485 (Cyber).

Re: Lowepro Slingshot AW 200

exeton skrev:
ag har just skaffat mig en "Lowepro Slingshot AW 200" som rymmer det du räknade upp plus lite till. Dessutom kan man plocka upp kameran utan ta av sig väskan.

På väskan finns även tre fästen för mindre lowepro väskor om man vill haka på mer.

Kan vara värt att kolla upp.

Intressant, jag har varit sugen på att beställa en sån men funderar på storleksskillnaden ner mot Slingshot AW 100. Kamera med monterat objektiv läggs ju i på tvären i väskan så att säga, får det plats en 350D med ett 70-200/4L monterat tro? Motljusskyddet får man ju vända eller skruva av men att byta objektiv bara för att packa ner kameran är ju inte smidigt.

Vad tror du Tomas, får det plats? Har du nån koll på den mindre 100 också? Får det plats där tro?

En slingshot-fråga till, är den lika praktisk i verkligheten som den verkar med svänga-runt funktionen?

Sä länge det inte rör sig om en 70-210/2,8 så bör den rymma utrustningen som du nämner. Pro Mag 2 rymmer lätt F4E eller D70, AFS 80-200/2,8, 17-55/2,8 och 105/2,8, en SB-800 och SB-26. Och så kommer allt till som rymms i ytterfacket.

Men prova först om du har möjlighet till det. Jag har inte provat Mini Mag men att dömma av innermåtten, 24 x 15 x 19 cm, så rymmer den tillräckligt.

lite bilder

Lite bilder på min slingshot packad med prylar.

Innehåll i huvudfacket:

Minneskort,
70-200 4L med motljusskydd
20D med Tamron 28-75 monterat.
Kitobjektvet 18-55
Batteriladdre
420 EX Blixt
Blixtförlängningskabel
två polariseringsfilter
täcklock för objektiv och kamera.
Å en putsduk :)

Om svängarunt funktionen är bra...
J jag gillar den verkligen så jag tidigare hade en Tamrac Velocity 7 som man oxå kunde svänga runt. (dock å andra hållet så jag håller på att vänja mig med den nya riktningen)

Bilagor

• dsc06625.jpg
    dsc06625.jpg
    53 KB · Visningar: 820
Senast ändrad:
Top facket där jag har fjärr utlösare, snorsug (blåsa ren sensorn), reflexskärm samt en axelrem till kameran.

Bilagor

• dsc06627.jpg
    dsc06627.jpg
    48.6 KB · Visningar: 486
Snyggt Tomas, stort tack för bilderna!

Tror jag får leta upp en bra och billig återförsäljare och slå till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar