Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

IsaW

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag har nyligen blivit ombedd att fota en väns bröllop. Detta vill jag hemskt gärna men sedan några månader har jag inte haft någon extern blixt och risken finns att vi kommer vara inomhus (väntas regn). Jag vet inte hur jag ska kunna få tag i en blixt såhär i sista minuten och att hyra går ej då jag inte har råd med en så stor deposit och har inget registrerat företag även om jag har ett företagsnamn jag fotar frilans under. Eftersom det bara är jag.

Undrar om någon har tips på hur jag ska gå tillväga?

Jag använder en Canon 5D mark ii.

Tack på förhand!!
Isabella
 
Det går lika bra utan blixt!
Skruva upp iso och utnyttja det befintliga ljuset. Kommer garanterat bli jättebra.
 
Jag fick som uppdrag att fotografera en lokalfest. Hade inhandlat en extern blixt, men hade ingen vana att använda den, vilket inte blev någon större succé. Skulle jag gjort om uppdraget, skulle jag lämnat blixten hemma och förlitat mig på ISOn istället. Men är det så, att du ska fotografera ett bröllop har du bara en chans och är du inte van att använda blixt, pröva dig inte fram på ett uppdrag! :)
 
Jag fick som uppdrag att fotografera en lokalfest. Hade inhandlat en extern blixt, men hade ingen vana att använda den, vilket inte blev någon större succé. Skulle jag gjort om uppdraget, skulle jag lämnat blixten hemma och förlitat mig på ISOn istället. Men är det så, att du ska fotografera ett bröllop har du bara en chans och är du inte van att använda blixt, pröva dig inte fram på ett uppdrag! :)

Har använt blixt mycket förut, bara att jag inte äger en eller har råd med en just nu :/
 
Det är sällan som fotograf du får använda blixt i en kyrka. Sen har du problemet med att det oftast inte finns någonstans att studsa blixten på och då finns det bara ett sätt att ta blixtkort med och det är att rikta blixten direkt mot objektet du ska fota vilket är att inte rekommendera.

Som bröllopsfotograf måste man förlita sig på ljusstarka objektiv som 24-70 f/2.8 och 70-200 f/2.8. Är de så illa att ISO blir för hög med dessa så är det 24, 35, 50, 85 med f/1.4 eller 1.8 som gäller. Bästa är att åka till kyrkan och reka för att se hur du kan lösa ljusproblemet. För kommer du dit på bröllopsdagen med ett f/3.5-5.6 objektiv och det är omöjligt att ta bra bilder, ja då har du skitit i de blå skåpet.
 
1) Sätt på en ljusstark normal
2) Skruva upp ISO och strunta i bruset. 5DMkII är en fantastisk kamera
3) Zooma med fötterna. Ta många bilder. Uppträd lugnt och diskret så är det ingen som minns att du var där.
4) Det är inte bara bilder vid vigseln som räknas. Ta på gästerna före och efter.
5) Gå ut med paret och ta uppställda bilder.
6) Glöm inte den stora gruppbilden. Du ska stå högre än gruppen.
6) Prata med din vän och förklara
 
Förstår ditt dilemma. Samtidigt känns det vågat och stort att åta sig ett så viktigt uppdrag om man inte har grejor för det. Dvs, du behöver både ljusstarka objektiv och blixt. Och några genvägar finns ju egentligen inte.
 
Prata med vännen. Har hen råd att gifta sig o ha fest på ett slott så är väl en blixt som betalning knappast ngn jättesumma.
 
Fotostuderande står det på din profil. Måste väl både känna andra fotografer med blixtar o skolan har kanske ngt oxå. Eller försöka låna av en bekant eller ngn på fotosidan som bor i närheten.
 
I nödfall

kan du köpa en halogenstrålkastare a'la bygglampa för någon hundralapp. Ger ju lite gult ljus, men det går oftast att korrigera om det inte blir för mycket blandljus. Som en sista utväg :) Men det kräver ju att man har tillgång till el.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.