Annons

Hjälp med uppgifter till försäkringsbolaget

Produkter
(logga in för att koppla)

Haampuz

Ny medlem
Hej,

Jag har drabbats av en vattenläcka i mitt förråd. Bland det som blev blött fanns en analog systemkamera (Minolta Dynax 4) samt två objektiv (Sigma Zoom 100-300mm 1:4.5-6.7 DL 55mm samt Sigma Zoom 28-80mm 1:3.5-5.6 II Macro 55mm).

Jag antar att grejerna inte tål vatten och därmed är mer eller mindre förstörda? Det fanns fukt och vattendroppar både inne i kamerahuset och i objektiven.

Om så är fallet tänkte jag höra om någon kunnig person här på fotosidan skulle kunna hjälpa mig att uppskatta värdet på kameran respektive objektiven. Jag misstänker att analoga kameror inte längre betingar något särskilt högt värde men objektiven borde passa även till digitalkameror med samma fattning.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Hampus
 
Kameran, ingenting
28-80, knappt värt besväret o sälja om den nu är säljbar.
100-300, tittar du på blocket så säljs kamera+std zoom + 100-300 för 500-750 kr
Så till försäkringsbolaget hade jag i dina skor angett 650 kr
 
Kameran, ingenting
28-80, knappt värt besväret o sälja om den nu är säljbar.
100-300, tittar du på blocket så säljs kamera+std zoom + 100-300 för 500-750 kr
Så till försäkringsbolaget hade jag i dina skor angett 650 kr

Okej, tack så mycket för svaret! Tror du att man kan förutsätta att grejerna är förstörda (vet inte i vilken utsträckning kamerautrustning tål fukt)? Känns jobbigt att köpa batterier, film + framkalla filmen om eländet ändå är trasigt..

Med vänlig hälsning
Hampus
 
Ja du kan utgå ifrån att det är förstört. Råkar du en dag få igång det så kommer det ändå vara problem.
fukt på linserna i objektivet o sänkt kontrast som följd
ärrade kablage

En rengöring kommer att behövas o den kostar gissningsvis Minst 1000
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.