Annons

Hjälp med trasig extern disk

Produkter
(logga in för att koppla)

Queenza

Medlem
Jo det är så att min ena externa disk har fått för sig att uppföra sig konstigt.

Den är alltså inte livlös. Så fort jag pluggar in usb tuggar den på som om att den inte hittar enheten. När den väl gjort det har enheten bytt identiet, samt att en fråga "vill du formatera disken" valt avbryt.

Testat i 2 olika pc med vista/xp samt i mac samma beteende.

Nu hoppas jag att någon här inne kan tipsa mig om vart jag kan vända mig, då flertalet ovärderliga bilder finns där. (Om någon undrar så mellan lagrar jag ungefär var 4-5 mån.) Så allt sen hösten is gone!

Tacksam för svar omgående!

Lite höftskott, men prova att byta USB-kabel. Är den lite glapp och man har otur med vilken kontakt det är uppträder detta fenomen. Micro-USB-kontakt verkar vara den ömtåligaste för småglapp.

Vilket OS har du på din dator?

Om du kör Windows öppna Disk Management och se om disken syns där, när den är inkopplad. För att komma till Disk management gå till Start->Run och kör compmgmt.msc. I den vänstra spalten, under Storage, hittar du Disk Management.

Lite höftskott, men prova att byta USB-kabel. Är den lite glapp och man har otur med vilken kontakt det är uppträder detta fenomen. Micro-USB-kontakt verkar vara den ömtåligaste för småglapp.

Är bara rädd att göra mer skada än nytta :S Jag upplever att den har låst sig i ett läge vart där jag inte med mina tekniska kunskaper kan komma åt den.

Vilket OS har du på din dator?

Om du kör Windows öppna Disk Management och se om disken syns där, när den är inkopplad. För att komma till Disk management gå till Start->Run och kör compmgmt.msc. I den vänstra spalten, under Storage, hittar du Disk Management.

Kör OS X Snow Lep.. Vad är riskerna med att göra så?

Kör OS X Snow Lep.. Vad är riskerna med att göra så?
Då lämnar jag dig i MacOS experternas händer.

Vad du än gör ta det lugnt, bilderna ligger antagligen kvar på disken, formatera inte om den, även om du blir uppmanad (fast inte ens då är det kört).

Det som kan ha hänt är att filallokeringstabellen har blivit korrupt, vet inte hur man fixar det i MacOS. Dock är jag ganska säker på att du kommer att få hjälp ;-)

Då lämnar jag dig i MacOS experternas händer.

Vad du än gör ta det lugnt, bilderna ligger antagligen kvar på disken, formatera inte om den, även om du blir uppmanad (fast inte ens då är det kört).

Det som kan ha hänt är att filallokeringstabellen har blivit korrupt, vet inte hur man fixar det i MacOS. Dock är jag ganska säker på att du kommer att få hjälp ;-)

Med en pc? Ingen fena på mac själv (än)

Hej
När min hårddisk gick sönder för några år sedan, anlitade jag
http://www.aurora.se/
De fixade tillbaka minst 95% av mina filer/bilder, visst var det dyrt, men har man inte ordning på backuperna och alla foton på barnen ligger på disken, så vad gör man...
Kostnad: ca 10.000 efter rabatt på ca 17.000:-, hårddisken var en nästan proppfull 160 GB.

/Tomas

På Mac kan du pröva med programmet Skivverktyg (Apples egna program) som finns i Applikationer/Verktyg/ och köra Reparera Disk och se om det hjälper men det förutsätter ju att datorn ser din disk. (Jag kör engelsk version av OS X själv så översättningarna är tagna från minnet, förhoppningsvis hittar du rätt i alla fall).

Som ett ytterligare förslag på recovery kan jag lämna CBL Data Recvovery.

Mina diskar la av i asien för några månader sedan, efter några misslyckade försök hos diverse olika bolag så slutade det med att jag skickade dem till CBL i Singapore som utförde en fullständig recovery på min 500gb disk till en kostnad av 2200 dollar.
Dyrt ja, men alla ovärderliga bilder kom tillbaka.

Troligen de bästa i Sverige på att återskapa filer från trasiga hårddiskar är IBAS. Har använt dem på jobbet för att få filer återskapade med stor framgång från trasiga hårddiskar (när användarna har slarvat med backuper).

Jag kan dra mitt strå till stacken och rekommendera Ahlberg data i Nacka, de räddade en disk (300 GB) åt mig för två år sedan. Det kostade mig då 5000 kr (inkl. moms) vilket var den billigaste dataräddning jag kunde hitta då. Till saken hör att disken var så skadad att det tog flera veckor att läsa ut allt data, vilket de inte tog något extra för. För mig var det också en fördel att de fanns i Stockholmsområdet så att jag inte behövde skicka disken med post.

http://www.ahlbergdata.com/se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar