Annons

Hjälp med studioutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen så tycker jag att tre stegs inställning av blixtarna är på tok för lite, men det är ju en smaksak. Jag vill ha minst 5 stegs justering (från 1/32 till full effekt).

Angående synktiden så bör man köra på ett halvt steg längre slutartid än kamerans snabbaste synktid. Min 10D t.ex. synkar på 1/250 s står det i manualen, men jag kör den alltid på 1/200, för ibland så stämmer inte synken riktigt på snabbaste tiden. Jag har bildexempel, om någon vill se.

Om det är någon som behöver en blixtskoadapter (för att koppla in en PC-synkkabel till en kamera utan PC-synkuttag) så har jag en helt oanvänd, p.g.a. felköp. 80:- vill jag ha för den.
 
Walle skrev:
Personligen så tycker jag att tre stegs inställning av blixtarna är på tok för lite, men det är ju en smaksak. Jag vill ha minst 5 stegs justering (från 1/32 till full effekt).

Angående synktiden så bör man köra på ett halvt steg längre slutartid än kamerans snabbaste synktid. Min 10D t.ex. synkar på 1/250 s står det i manualen, men jag kör den alltid på 1/200, för ibland så stämmer inte synken riktigt på snabbaste tiden. Jag har bildexempel, om någon vill se.

Om det är någon som behöver en blixtskoadapter (för att koppla in en PC-synkkabel till en kamera utan PC-synkuttag) så har jag en helt oanvänd, p.g.a. felköp. 80:- vill jag ha för den.
Petitesser, men...
5 stegs inställning innebär 1/16 till 1/1. (1/32 är givetvis ännu mumsigare, men nödvändigt?) Och är du säker på att det står 1/250 i din manual? Jag har alltid kört min 10D på 1/200 eftersom jag har läst det.

Även jag, precis som Christoffer förespråkar större inställningsområde, så kan du lösa det mesta med en uppsättning bra gråfilter. Då blir du riktigt flexibel...

Mvh /Peter
 
Peter:

Givetvis skulle det stå 6 steg. :)

Nu när du säger det så är det 1/200 det står i manualen. Vetefasen vart jag har fått 1/250 från! :D

Alla andra:

Fördelen med att kunna ställa in över fler steg är dels att det är lättare att balansera blixljuset som man vill, och dels att man helt enkelt kan ta ner styrkan mycket mer.

Med ett aggregat på 300 Ws med fyra stegs omfång så kommer du bara ner till 37.5 Ws. Har man sex stegs omfång så kommer man ner ända till 9 Ws.

Många tror att det är blixtarnas övre effekt som begränsar, men det är allra oftast den undre effekten som begränsar!

Säg till exempel att du vill ta ett porträtt med kort skärpedjup. Du kör med en 85/1.8 men bländar ner till 2.8 för att få bättre skärpa, och lite större skärpedjup än med bländare 1.8.
Avstånd till modellen säger vi är två meter, då får du ett skärpedjup på ungefär 9 cm med fullframe, ca 6 cm med 1.6 gångers fov-crop.

Du vill ha ett mjukt ljus på ansiket, så du kör en softbox som är 70*70 cm stor ca en meter från modellen.

Här kommer 37.5 Ws vara aldeles för mycket. Du kommer antingen behöva begränsa blixljuset ytterligare (t.ex. använda en svagare blixt) eller sätta gråfilter på objektivet.

Kan du dra ner effekten till 9 Ws så borde det gå bra. Risken finns att det fortfarande är för mycket.

Nu har jag givetvis inte haft några blixtar uppställda och mätt med när jag skrev detta exempel, men min erfarenhet säger mig att det jag skriver stämmer i stort.
 
Sansa er lite nu!

Nu var det faktiskt ett blixtset från Kaffebrus till ett pris under 5000:-
vi diskuterar, inte ett proffsset för 15 - 20.000:- där man kan ställa krav på inställningsmöjligheter.
Om man behöver ner i så låga effekter som 9Ws så är det ju inte 300Ws blixtar man skall börja med.
Det finns ju små nätta blixtlampor eller fastljus som är bra mycket bättre i det fallet.

Det är ganska typisk i detta forum att om någon frågar efter en enkel och
billig utrustning, av vad slag de än är så kommer alltid några och talar om, hur det skall vara i termer som kostar 10x mer än vad frågeställaren har budget
till eller tänkt sig från början.

Ett exempel:
En kille/tjej frågar om ett objektiv 35-105/3,5-4,5 är ett bra köp för 800:-?
Då är det alltid någon som hellre än att svara på frågan kommer med.
"Det är bättre att köpa ett fast 85mm/1,4 med gyllene ringar för 8000:- ".
Jo, kanske det med det var ju inte det frågan gällde, eller hur?
 
Senast ändrad:
Maxieboy skrev:
Om man inte gillar kablar så kan man utlösa blixtarna med IR-sändare eller radiosändare.
http://www.photax.se/std/irslav/irslav.htm
Det senare är att föredra då det täcker hela ditt rum oavsett var du står eller blixtarna finns.

Är detta en bra radiosändare som används för att trigga blixtarna?

"Eller om du vill lyxa till det lite en
Radiosändare med mottagare för studiobruk för 499:-
http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...mp;media=Studio "
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.