Annons

Hjälp med studioutrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet om studiofotografering, men jag har funderat på börja.

Jag undrar hur långt en sån här utrustning räcker eller om man måste köpa andra grejer för mina behov. Mitt mål med studion är att kunna ta helkropps porträtt. Jag kan fixa en egen bakgrund. Jag har en Nikon D70s men jag vet inte vad jag behöver för sladdar för at kunna koppla ihop en sådan anläggning till kameran.

Studioset 520W
2 blixtar, paraplyn, stativ och softboxar!
4795:- Väldigt prisvärt blixtpaket!
2st 260W-blixtar från Walimex
2st softboxar 90x90
2st stativ på 3m
2st vita paraplyn
2st reflektorer för blixtarna

Info om blixten:
260w/s
GN 50
Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt
Laddar på 1-2 sek, oftast snabbare
5600K
Strömkabel och synkkabel ingår (6-9V).
Triggas med synkkabel, som slav, eller med testknapp.
Modelling Light - 100W

tack på förhand
 
Tack för tipset, men böcker är inte min grej.

Jag tänkte mer om det fanns nån som hade "ungefär" en sån utrustning och hade provat den, så man kunde få se kanske lite resultat och grejer.


men tack ändå, jag ska kola på böckerna ändå,

Mvh Jesper
 
Jag har ungefär samma utrustning köpt på "kaffebrus".
Mina blixtar är 300Ws i övrigt samma kit.
Jag har en Nikon D100 och kör den manuellt på 1/160s när jag tar bilder i studion.
Det finns inget uttag för blixtsync på D70 / D100 så du får använda en kontakt som man sätter i kamerans "hot shoe" blixtuttag. Exempelvis denna. http://www.photax.se/std/kablar/B1300.jpg
Kablar som passar fick du ju med till blixtarna.
Nikon D70 har snabbare blixtsynctid på 1/250s.

Om man inte gillar kablar så kan man utlösa blixtarna med IR-sändare eller radiosändare.
http://www.photax.se/std/irslav/irslav.htm
Det senare är att föredra då det täcker hela ditt rum oavsett var du står eller blixtarna finns.

Bilder på hur det blir i verkligheten hittar du i mitt album. http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=27570
 
bra tipps, men jag har bestämt mig för att 300ws blixtar ifall jag får en större lokal så slipper jag byta blixtar, jag ska beställa det från kaffebrus för 4995 kr

mvh jesper
 
Kaffebrus lägger även ut på Tradera

Bara som ett tips,
kolla hans auktioner där, jag har gjort fynd! Fast hans ordinarie priser är ju mycket bra också.

Mvh
Yvonne Ehinger
 
Apropå blixtpaketet från Kaffebrus, det för 4995 kr, funkar det till en Canon 20D? Behöver jag någon slags extrautrustning? Undrar även om blixtarna fungerar ihop med min Speedliet 550 ex? Någon som vet?
 
Ida Frid skrev:
Apropå blixtpaketet från Kaffebrus, det för 4995 kr, funkar det till en Canon 20D? Behöver jag någon slags extrautrustning? Undrar även om blixtarna fungerar ihop med min Speedliet 550 ex? Någon som vet?

Du kan använda din inbyggda blixt till att trigga studioblixtarna,
om man står ut med det extra ljuset från kamerablixten!
Blixtarna kommer givetvis att triggas också av din externa Speedlight 550EX men
Studioblixtar har ingen återkoppling till kameran och kameran kan inte ställa ljusstyrkan på studioblixtarna.

Annars så finns det lite alternativ.
Du kan sätta en Blixtskoadapter med pc-uttag.
Från Photax. för ca: 95:- + kabel som följer med blixtarna.
http://www.photax.se/std/kablar/kablar.htm

Eller en IR slavtändare från Photax för 395:-
Electra slavtändare (Sändare)
http://www.photax.se/std/irslav/irslav.htm

Eller om du vill lyxa till det lite en
Radiosändare med mottagare för studiobruk för 499:-
http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...&titel=1+kanals,+inkl.+mottagare&media=Studio

Jag har och har använt alla alternativen, det sista är helt klart bäst.
Billigast i inköp kan det bli på www.tradera.com om du har lite tur.
 
Tack! Låter bra. Undrar bara om det går att koppla två blixtar till de olika alternativen, eller om det bara funkar med en blixt?
 
Hej Ida,

Alla blixtar som har en mottagarsensor i sig eller på sig kommer att avfyras samtidigt med den apparat som utlöser dem.
Om vi ser till de specifika "kaffebrus" blixtarna så har dem en inbyggd ljuskänslig trigger som påverkas av blixtljus från vilken blixt som helst.
Den reagerar även på IR (infrarött ljus). Detta är en stor fördel men kan också vara en nackdel då blixtarna kan komma att utlösas av diverse förblixtar och hjälpljus för autofokucering som vissa kameror ger ifrån sig!

BÄST är att stänga av alla blixtfunktioner på kameran och använda en radiosändare för att utlösa studioblixtarna under kontrollerade former.

Använd sedan din Speedlight 550 ex som en extra slavblixt för att få ett fint hårljus eller en urblekt bakgrund bakom modellen!

Ställ kameran i manuell mode och välj 1/200 - 1/250 som slutartid.
Du kommer att behöva f3,5 till f16 beroende på hur mycket du krämar på med blixtljuset.
Prova dig fram med direkt eller indirekt blixt.
Direkt kan vara utan softbox, med softbox eller genom ett paraply.
Indirekt kan vara mot en reflexskärm, ett tak, en vägg eller mot en paraply med vit, silver eller guldbeläggning.
Indirekt ljus blir "svagare" och kan ge möjlighet till att använda större bländare, d.v.s 1:2,8 - 1:3,5
 
Tack igen, för bra svar!
De blixtarna jag beställt är ju lite försenade, dvs kommer i slutet av februari (De för 4995 kr på Kaffebrus), så nu har de satt in ett alternativ för samma pris. De skulle vara "något kompaktare", och han skickade en bild på dem! Tycker du jag bör vänta, eller är dessa lika bra???
 

Bilagor

  • getattch.jpeg
    getattch.jpeg
    56 KB · Visningar: 1,009
En stor fördel med radiosändare till blixtarna är att du/din kamera behöver inte "se" blixtarna för att utlösa dem. Ex. Du placerar din modell/ditt föremål i ett rum med blixtar inställda på objektet och ställer dig själv utanför rummet (i hallen) och fotograferar in mot rummet för att få en soft ram i form av dörröppningen och "rätt" ljus på ditt objekt. Detta som ett exempel som kan utvecklas i det oändliga, din fantasi och avståndet beroende på sändareffekt sätter gränsen! Lycka till.
 
Ida,
Hur stor studio har du till förfogande idag och i framtiden?
Det viktiga är att du har möjlighet till att ställa effekten på blixtljuset. Mina 300Ws blixtar har så mycket ljus på högsta effekt att jag får använda f16 - f22 för att inte få helt utfrätta bilder! Jag kör mina på nästan lägsta effekt 1/8 i en studio på 5x8meter. Blixtarna står då placerade ca 1,5 - 2 meter från objektet/offret, beroende på vad för typ av bild man vill åstakomma.
Jag har inte läst specen på just de blixtarna men du kan säkert få uppgiften från kaffebrus om du skriver ett mail till dem.
Det brukar vara steglös reglering från full effekt till 1/8dels effekt. Det är alltid lättare att avskärma eller minska ljuset från 300Ws än att öka på om man bara har 100Ws att tillgå.
 
Jag har ingen studio. Jag tar egentligen porträttbilder i befintligt ljus, gärna utomhus och så. Men anledningarna till att jag vill köpa bra blixtar är att jag vill kunna ta porträttbilder även i sämre ljusförhållanden, kunna ta med mig blixtarna både till olika företag (som kan ha stora lokaler) och privatpersoner.
Jag har velat mellan lampor och blixtar, och läst MÅNGA inlägg på Fotosidan. Tänkte att blixtar borde vara bäst, eftersom de är ljusstarkare, och gåt att ställa om, och eftersom det blir så varmt av lampor. Annars hade det varit skönare med lampor, då man ser mer direkt hur ljuset faller.
Dessa blixtar jag tjatar om går att ställa från 1/8 till full effekt, så då borde det väl vara ok?

Tack för alla bra tips! Ju fler, desto bättre!

Funderar nu på om jag ska köpa den där blixten på bilden eller vänta på de som komme i sluytet av februari...
 
Här är förresten info om det setet jag får om jag väntar (det verkar vara fler här på sidan som väntar på det)!




Studioset 600W
2 blixtar, paraplyn, stativ och softboxar!
4995:- Väldigt prisvärt blixtpaket!
2st 300W-blixtar från Starfoto
2st softboxar 60x90
2st stativ på 3m
2st vita paraplyn
2st reflektorkåpor
2st skyddskåpor

Info om blixten:
300w/s
GN 58
Steglös effektinställning mellan 1/8 till full effekt
Laddar på 1-3 sek, oftast snabbare
5600K
Strömkablar och synkkablar ingår (6-9V med pc-kontakt).
Triggas med synkkabel, som slav, eller med testknapp.
Modelling Light - 150W
Storlek - 130x126x330mm
Vikt: 2,3 kg/st


Tillbehör finns i mängder, även extra lampor och blixtrör!

Seten är tillfälligt slut! Ny leverans i februari.
 
Ja Ida, det är samma specifikation som jag har på mina blixtar så dem kan du tryggt köpa. Hur det "nya" paketet stämmer med den specen kan väl bara kaffebrus svara på. Av bilden att dömma så ser det lika rejält ut. Jag köpte mina på en sämre bild! Kolla så att det ingår en väska också om du nu skall fara runt med blixtarna i ur och skur.
 
Japp! Jag har mailat till Kaffebrus och frågat om båd vikt och väska nu, så det ordnar sig nog! Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.