Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med studiokit inköp

Produkter
(logga in för att koppla)
Visico-paket

Hej Emelie,
jag har precis köpt samma paket som du (Visico 2x LR-300). Har du kört igång med det än? Jag är lite nyfiken på om det möjligen behövs en tredje blixt för bakgrunden.

Själv använder jag Nikon och funderar på om det är samma förutsättningar som gäller med min SB900-blixt att man måste köpa till ett sändarkit för detta. Kanske att denna skulle kunna lätta upp bakgrunden.

Har du några andra tips och tricks när det gäller detta paket? så att jag slipper uppfinna hjulet ytterligare en gång... ;)

//Aleksander

Hej Emelie,
jag har precis köpt samma paket som du (Visico 2x LR-300). Har du kört igång med det än? Jag är lite nyfiken på om det möjligen behövs en tredje blixt för bakgrunden.

Själv använder jag Nikon och funderar på om det är samma förutsättningar som gäller med min SB900-blixt att man måste köpa till ett sändarkit för detta. Kanske att denna skulle kunna lätta upp bakgrunden.

Har du några andra tips och tricks när det gäller detta paket? så att jag slipper uppfinna hjulet ytterligare en gång... ;)

//Aleksander

Hej!

Jag kanske kan hjälpa till med lite erfarenheter...=)

Jag kör med två Kaffebrusblixtar på 400 Ws (som de som läst denna tråd inte kunnat undgå att uppmärksamma...=) Till dessa använder jag alltid softboxar (90x90 resp. 80x120 cm) vid studio-/porträttfoto. Jag har kört ganska mycket nu i vinter och även om det fungerar utmärkt med dessa två blixtar har jag vid några tillfällen önskat att jag hade en tredje...
En tredje blixt känns användbar på många olika sätt - för bakgrunden, som "hårljus", för detaljbelysning etc. Jag kan inte ge några tips när det gäller Nikon & hur det fungerar med att använda din SB 900 som "tredjeblixt", men jag antar att det inte skiljer sig speciellt mycket från Canon.
Jag kan använda min SpeedLite (motsvarande din SB900) som "tredjeblixt", men då måste använda SpeedLiten som masterenhet och låta studioblixtarna triggas via fotocellen. Detta fungerar, men är inte helt smidigt, trots att min 7D har inbyggd trådlös blixtsändare och det alltså är möjligt att placera denna "var som helst".
Egentligen är det nog mest en vanesak, men jag tycker det är smidigare att använda den trådlösa sändare som är "dedikerad" till studioblixtarna...

Hade jag haft pengar att lägga på "mer ljus" hade jag nog skaffat ett blixtaggregat till, tror det räckt bra med ett på 150-200 Ws med ett stort paraply eller en riktigt stor softbox att belysa bakgrunden med...
Men men... Mycket vill ha mer...=)

Mvh
Johannes Tallroth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar