Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med stativkit

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Dags att införskaffa nytt stativ och jag har tittat på de komplett med kulled.
Har sorterat och väljer mellan 2 stativ från Manfrotto och 2 från Benro.

Har ett L-fäste från RRS som jag tror passar i benros system och i såfall slipper jag köpa en ny clamp till kulleden. I annat fall kan man ju använda den snabbplatta som ingår men jag gillar mitt L-fäste.

Har en Nikon D7100 och kör inga stora tunga zoom gluggar.
MANFROTTO
MK190XPRO3 med kulled BHQ2
MK055XPRO3 med kulled BHQ2

Nackdelen med Manfrotto är att jag inte tycker om den långa centrumpelaren, hade denna typ av stativ innan och att fälla ut bommen för Macro är bökigt och det är väldigt lätt att få obalans så hela rasket välter.

BENRO
Benro FTF29AIN1 (tidigare A2192TB1)
BenroFTA18ABO

Har ingen erfarenhet av Benro och hittade inga recentioner så lite vägledning skulle vara uppskattat
 
På mitt Manfrottostativ 055 PRO CX3 (tror jag att det heter) kan man montera mittpelaren upp-och-ner vilket gör att man kommer rätt nära marken vid makrofoto.

En nackdel är väl att kameran också hamnar upp-och-ner, men eftersom jag har ett stativfäste till mitt makroobjektiv så är det bara att rotera objektivet i stativfästet så hamnar kameran rättvänd igen.

Det finns även stativhuvuden som kan vända kameran rätt om man hellre vill montera kameran direkt på stativhuvudet, eller saknar stativfäste till objektivet.
 
När jag köpte stativ nyligen så hade jag också med dessa Mandrott-stativ som varianter. Då hittade jag en bra film där man får en känsla för vad storleksskillnaden betyder mm:

http://youtu.be/ydobNlhTUtQ

Jag hittade en liknande jämförelse mellan benro och manfrotto, ska se om jag lyckas gräva upp det.

I slutänden blev det inget utav dem. Manfrotto valde jag bort pga av att jag föredrar skruvlås på benen, då jag tycker att spännen har en tendens att fastna i väskor och fodral och är lite fippligare om man t.ex. har handskar på sig. Sen ville jag också ha Arca-Swiss istället för Manfrottos snabbplattor (vilket iofs man kan få, om man köper stativ och huvud var för sig.

Till slut blev det två stativ istället för ett, dels ett Triopo aluminium-stativ som kan bli högre och dels ett litet obetydligt begagnat Triopo kolfiberstativ. Tillsammans kostade de faktiskt mindre än det större manfrotto-stativet och för mig täcker det in fler behov.

Istället satsade jag pengarna på en dyrare Sirui-Kulled, vilket jag inte ångrar.

Det jag möjligtvis skulle sakna är möjligheten att kunna fälla mittpelaren, men än så länge har jag inte stött på någon sån situation där det varit nödvändigt
 
Jag har tittat på de Benro-alternativ du tfunderar på. Den första tanke jag får är att det är väldigt stor skillnad jämfört med Manfrotto-stativen, som är större, säkert stabilare, särskilt 055, men kanske inte lika smidigt vid resor etc.

Så jag tänker att du kanske skulle fundera på vilket du värderar högst, stabilitet eller portabilitet.

En andra tanke jag får kring Benro-stativen är att det ör väl många bendelar. Det har visserligen. fördelen att stativen blir mindre i hopfällt läge, men instabilare i utfällt läge, dels pga antalet bendelar, och också för att varje del gör att diametern på röret blir mindre. Det ena Benro-stativet har FEM bendelar, och blir 174 cm högt, för mig låter det INTE som en påfallande stabil konstruktion. En annan nackdel med mpnga bendelar är att det tar längre tid att fälla ut/ihop
 
Nackdelen med Manfrotto är att jag inte tycker om den långa centrumpelaren sa:
På mitt Manfrotto 190 Nat trecker med Stativhuvus 222 Quick-release. drar jag ut hela mittpelaren och sätter en mindre kulled direkt på stativet och kommer ner i spagat riktigt långt.
Den lilla kulleden sitter annars fast i botten på mittpelaren så att den alltid finns till hands.
 
Har spanat in ett Triopo kolfiber på cyberphoto kampanj 1990kr men jag vet inte.....



När jag köpte stativ nyligen så hade jag också med dessa Mandrott-stativ som varianter. Då hittade jag en bra film där man får en känsla för vad storleksskillnaden betyder mm:

http://youtu.be/ydobNlhTUtQ

Jag hittade en liknande jämförelse mellan benro och manfrotto, ska se om jag lyckas gräva upp det.

I slutänden blev det inget utav dem. Manfrotto valde jag bort pga av att jag föredrar skruvlås på benen, då jag tycker att spännen har en tendens att fastna i väskor och fodral och är lite fippligare om man t.ex. har handskar på sig. Sen ville jag också ha Arca-Swiss istället för Manfrottos snabbplattor (vilket iofs man kan få, om man köper stativ och huvud var för sig.

Till slut blev det två stativ istället för ett, dels ett Triopo aluminium-stativ som kan bli högre och dels ett litet obetydligt begagnat Triopo kolfiberstativ. Tillsammans kostade de faktiskt mindre än det större manfrotto-stativet och för mig täcker det in fler behov.

Istället satsade jag pengarna på en dyrare Sirui-Kulled, vilket jag inte ångrar.

Det jag möjligtvis skulle sakna är möjligheten att kunna fälla mittpelaren, men än så länge har jag inte stött på någon sån situation där det varit nödvändigt
 
Så jag tänker att du kanske skulle fundera på vilket du värderar högst, stabilitet eller portabilitet.
Ja, en mycket viktig avvägning att göra. Själv tyckte jag att jag hade valt ett riktigt stabilt stativ (men som ändå var hyfsat portabelt pga att det är gjort av kolfiber), men det är nog ändå lite för klent. Det är ett Manfrotto 055.

Som jag ser det har man inte så mycket nytta av portabliiteten om stativet är för instabilt för att användas med ens utrustning.
 
Stativ

Hej

Själv har jag valt ett Sirui stativ T2205X med deras egen kulled som tål upp till 25 kg.. Fördelen är att det är lätt och hopfällbart så det får rum i en liten resväska, samtidigt som man har samma prestanda som ett större och tyngre stativ.

Värt att kolla upp kanske

Vänliga hälsningar
Jan Söderholm
 
Kommentar till Benros platta stativ

Fotosidan har testat A1192TB0 föregångaren till FTA18ABO.
Test ligger i botten på sidan: http://www.benrosverige.se/sv/tripod-aluminium/benro-a1192tb0.html

Skillnaden mellan mellan de två är att FTF29AIN1 har kulleden IN1 som är en enklare kulled än B0 som följer med paketet BenroFTA18ABO. Bo har separata reglage för låsning, tröghet i kulan och panorering.

Den stora fördelen med Benros platta stativ är just att de är platta. Några fördelar blir:
- Enkel att packa, även innuti en väska.
- Löstagbar mittpelare, som skruvas på spindel. Vilket gör att du ytan mittpelare har ett makrostativ.
- Ena benet kan tas bort att användas som en enbenstativ eller lång selfiestick.
- RSS passar i Benros alla kulleder, Arca standard till skillnad från Manfrotto.

Givetvis blir ett lätt resestativ inte lika stabilt som ett stort stativ. Men genom att inte använda den tunnaste sektion vid längre slutartider vid landskap blir det inte något större problem.
De platta stativen är väldigt bra och du kommer ha mycket användning av det om du gillar att resa och ta med dig stativet.

Läs Fotosidans test

Dags att införskaffa nytt stativ och jag har tittat på de komplett med kulled.
Har sorterat och väljer mellan 2 stativ från Manfrotto och 2 från Benro.

Har ett L-fäste från RRS som jag tror passar i benros system och i såfall slipper jag köpa en ny clamp till kulleden. I annat fall kan man ju använda den snabbplatta som ingår men jag gillar mitt L-fäste.

Har en Nikon D7100 och kör inga stora tunga zoom gluggar.
MANFROTTO
MK190XPRO3 med kulled BHQ2
MK055XPRO3 med kulled BHQ2

Nackdelen med Manfrotto är att jag inte tycker om den långa centrumpelaren, hade denna typ av stativ innan och att fälla ut bommen för Macro är bökigt och det är väldigt lätt att få obalans så hela rasket välter.

BENRO
Benro FTF29AIN1 (tidigare A2192TB1)
BenroFTA18ABO

Har ingen erfarenhet av Benro och hittade inga recentioner så lite vägledning skulle vara uppskattat
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.